Diodbaklyse.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Any questions?

Allt finns på ClasOlsson förutom motstånden (Motstånden är förövrigt på 0,5W)...

Bifogat

• dioder.gif
    dioder.gif
    90.3 KB · Visningar: 1,191
Spridningen = noll... =)

Men det fixar mitt fina bromsglas eftersom "bubblorna" i glaset sprider ljuset utmärkt... :)

Var för länge sen man läste nån el nu men borde inte den kopplingen innebära att varje diod får nästan fyra ggr så mkt spänning som de tål? 1.7*2 = 3.4. 12v är nästan 4ggr så mkt. Borde inte dioderna brinna upp??

De ser jäkligt stora ut, lyser bra ?

Han har ritat dit ett motstånd i serie med dioderna på varje matningsledning. Det är för att ta ner spänningen över dioderna så de inte brinner upp. Räkna igen får du se.

Schysst lyse för övrigt! :tummenupp

Hm...

Magistern får väl träda in här..

Motstånden är INTE spänningssänkningsmotstånd, de är STRÖMbegransare och inget annat.
Lysdioder är olinjära resistanser och spänningen över lysdioderna är (nästan) konstant oberoende av strömmen. :fakta

Den som inte förstår vad jag menar kommer heller inte att begripa svaret om han frågar..:rolleyes::rolleyes:

Sen finns det ett par andra kommentarer betr designen men det får vara..

Inget bra schema det där! Eventuella obalanser i dioderna kommer att märkas genom att det går mer ström genom några och mindre genom andra. Använd följande schema istället (men gärna med lägre resistans för bromsljuset - det är en sak som måste fixas för att få större kontrastverkan mellan broms- och färdljus):

Bifogat

• led-bakljus.gif
    led-bakljus.gif
    8.9 KB · Visningar: 777
UrbanTiger skrev:
Kostade det mycket mer än 150:- :confused:
Du har nämligen skrivit = > 150:- [/B]

Sorry <150 ska de va

De ser jäkligt stora ut, lyser bra ?

Nja, i dagslus lyser dom mindre bra...

är både vanligt lyse och bromslyse minst lika bra som en standard lampa?

Om du kikar in i dioderna lyser det lika bra, men är betraktarvinkeln för stor lyser det faktiskt inte lika bra som std. lampa...

Magistern får väl träda in här..

Motstånden är INTE spänningssänkningsmotstånd, de är STRÖMbegransare och inget annat.
Lysdioder är olinjära resistanser och spänningen över lysdioderna är (nästan) konstant oberoende av strömmen.

Den som inte förstår vad jag menar kommer heller inte att begripa svaret om han frågar..

Sen finns det ett par andra kommentarer betr designen men det får vara..

Jag fattar inte ett smack... :fakta

Inget bra schema det där! Eventuella obalanser i dioderna kommer att märkas genom att det går mer ström genom några och mindre genom andra. Använd följande schema istället (men gärna med lägre resistans för bromsljuset - det är en sak som måste fixas för att få större kontrastverkan mellan broms- och färdljus):

Jägedi, jägedi, jägedi.... :confused:
Jag är nöjd iallafall, vad ni än säger!!! Det är ju mitt första försök!!! :rock

Nästan rätt..

Magistertendensen sitter i ..:fakta

Det sista schemat är OK under förutsättning att dioderna är i stort sett lika, det tål större variationer mellan dioderna än ursprungliga förslaget.
Slutresultatet med dioder kan bli både si och så.
Dioderna är mycket monokroma (enfärgade) jämfört med glödlampor som ju strålari ALLA färger, dvs vitt ljus. Att det sedan lyser rött beror på att (det röda) glaset filtrerar bort alla kulörer utom rött.
Resultatet, "hur pass bra det lyser", beror sedan på hur pass väl det röda spektrumet från dioden överenstämmer med det röda i glaset. Pröva med att placera en grön skiva fram dioden..eller ett orange blinkersglas..

Den som vill veta mera kan titta på: http://www.osram.convergy.de/upload/documents/2003/03/27/11/08/LH 5464.pdf

..särskilt sid 6-7

(bara ett exempel..)

Silwer skrev:
ok, det var bara så många åsikter hit och dit. Jag lär bli tvungen att tillverka nåt sånt där iaf.
Va säger besiktningen om det?

De släppte igenom mitt, men med kommentaren (dock godkänt) att det var lite kontrast mellan ljusstyrkorna (broms/färd). Därav bör man se till att få ordentligt med fart i bromsljuset, utan att för den skull bränna LED:arna.

Jo, nu i efterhand önskade jag att jag lödde fast en extra rad som endast fungerade som bromsljus... Men det är ju iofs väldigt lätt fixat! :D

Jag har byggt ett diodljus nu, det är kopplat så att 6 dioder lyser när man kör och alla tolv lyser när man bromsar, när man montarade 12 dioder så slapp jag använda motstånd,bromsljuset lyser inte så bra men det kan väll beropå att batteriet har bara 11.5 volt kvar (dåligt laddat), föresten så målade jag exprimentplattan i silver och så ska jag klarlacka på den så att den reflekterar och funkar som en reflex.
bild kommer i kväll..
//Niklas

Edit: stavfel kommatecken och allmänt slarv :huvet :rofl

Last edited:
Jag får inte mitt diodlyse att funka. Fattar inte varför. Funkar fint när jag testar hemma med en 9 volts nätadapter, men inte på hojen. Vill inte lysa ens utan motstånd trots att dioderna bevisligen är hela.

Nån som byggt lyse till en XR650R som har nått tips?

(Edit: Byggde ett efter TomK:s ritning med liknande ohmvärden på resistorer men vet inte vad dioderna har för voltvärde eller artikelnummer...)

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...