Din skada i relation till banornas säkerhet ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

Min skada

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
I USA så dog 32-årige Isidro Castillo i förrgår efter att ha åkt in i ett oskyddat räcke (precis som Lundh gjorde på PRO-SBK finalen).

En förare som var där skriver:

I have seen too many fellow racers get seriously injured or worse doing what they love. For some reason after every incident I say to myself, "That could of been avoided."

Yesterday a friend of mine passed away due to head injuries from hitting a wall at the new and improved PBIR. In these times, I look for someone to blame and one person is myself. I was chosen along with a few other racers to inspect the new PBIR and choose tire and barrier placement. I was not happy at all with the wall situation at this track. We told them what needed to be done and it was acknowledged. I blame myself for not making a stink when I showed up for the first event and only half the tires and barriers were installed that were promised. It was unacceptable but I said screw it, let's race.

I am writing this to encourage all racers or non-racers to speak their mind on safety issues and join forces with one another. This is our show, we pay the bills, it's our safety, if not for us there is no show. If it's not right we can make it right, take a stand. People do not have to die. So on that note, I, Barrett Long, won't be riding at PBIR until changes are made and I encourage people to join me. It is just unsafe.

R.I.P. Isidro.

Barrett Long
Miami, Florida

En pappa till en förare skriver:
When I arrived at PBIR Phil Hartl on Thursday morning, we had a quick look at the track and noted that the turn at the end of the back straight looked very dangerous. It's a 3100 straight going into a 2nd gear right turn with only about 40 feet of additional tarmac and then a tire up against a solid wall topped with chain link fence.

After PBIR we went to the GNF at Road Atlanta. I walked the track with Joe and was very concerned that the track was lined on both sides with walls very close to the track, apart from a few heavy braking turns where they had big gravel traps. The following morning I was relieved to hear that they were installing air fence.

At the end of the weekend I saw a photo sequence from an on track photographer, showing a rider crashing and sliding head first into that air fence. If that air fence hadn't been there he would been done.

PBIR was built by a bunch of car guys and they never seem to get it. One of the administrators at PBIR proudly told me how'd much they'd spent and how all the tires were fresh.

Seems to me if we are going to race at tracks built for cars we need to insist on air fence.

Hittar det inte just nu men för några veckor sen dog en Italiensk 18-årig tjej på Reijeka då hon highsidade i sista eller näst sista svängen med sin ZX6R på träning där. Kommer inte ihåg men tror det var något om räcken där med.

Last edited:
Vet ej om det är för hård sandfålla, för nära till räcke eller en kombo. Jag tyckte dock det var lite förvånande att ekipaget hade tagit sig ändra fram till räcket :va

Helt klart en farlig kombination och bara en sån incident borde banägarna reagera och flytta/ta bort räcket och göra till en ordentlig avåkninszon

"har aldrig vurpat" ??? men då har man ju ingen skada,,!!??
gör en poll på vilken kroppsdel som är vanligast att skada också.

Det visar väl grovt hur många som utsatts för risken att krascha utan att göra det.

Men denna Poll har en väldigt låg evidens men visar väl att det är en stor risk att krascha om man kör RR.

Helt klart en farlig kombination och bara en sån incident borde banägarna reagera och flytta/ta bort räcket och göra till en ordentlig avåkninszon

Där är väl en hyffsad avåkningszon och räcket är lagom långt bort. Problemet är materialet i sandfållan.

Hela gotland består som bekant av kalk (eller nåt liknande). Detta dammar runt rätt bra, sedan kommer det regn och det blir närmast betong av det i fållorna. Inte helt idealt.

Vet ej om det är för hård sandfålla, för nära till räcke eller en kombo. Jag tyckte dock det var lite förvånande att ekipaget hade tagit sig ändra fram till räcket :va

När var detta? De håller ju på att få banan godkänd för hojar nu. Jag var där senast -07 och då var avåkningszoner stenhårda med mycket sten i. Jag hoppas det är bättre nu.

första vurpan på falken berodde på att en förare missbedömnde hur tajt det var i utgången på sandhögern och jag fick hans fotpinne i mitt framhjul när jag låg på vänstercurbsen.själva olyckan är inte mycket att säga om men däremot for jag rakt in i däcken och studsade ut nästan til banan igen.hade avåkningszonen varit djupare hade jag haft helare kropp.
andra vurpan på falken var att jag kom ur spår ut på gräset efter snabbhögern men när jag skulle in på banan igen var nivåskillnaden 10 cm och jag vurpade på det,det kostade mig lite ben i foten.
senaste vurpan falken berodde på att efter esset baksidan efter kurbsen så var där en triangel som var oasfalterad så nivåskillnaden gjorde att styret slog fullt och hojen plogade rakt över banan och ut på gräset innan sandhögern,där ute var det stubbar och skit och skadorna hade varit betydligt mindre om gräset var jämnt.där försvann min balans i vänster fot och kan numera inte springa för foten hänger inte med.
a-torp ut på start och mål är halt och lätt att hamna i räcket,jag har provat...

sumering:

asfaltera skarvarna efter curbs på falken.
gräv väck och öka avåkningszonen i sandhögern falken.
utjämna nivåskillnad med drännerande grus emellan bana och gräs falken.
jämna omgivande gräs runt banan,allt är väl egentligen en avåkningszon,oavsett gräs eller grus oavsett bana.
flytta räcket på torpet ut på start och mål om de inte gjort det,de jobbar ständigt med den banan så man vet inte.
karlskoga depåinfart borde gå att lösa bättre.
mantorps räcke,man skojar inte med de.

andra vurpan på falken var att jag kom ur spår ut på gräset efter snabbhögern men när jag skulle in på banan igen var nivåskillnaden 10 cm och jag vurpade på det,det kostade mig lite ben i foten.

sumering:

utjämna nivåskillnad med drännerande grus emellan bana och gräs falken.
jämna omgivande gräs runt banan,allt är väl egentligen en

om jag inte minns fel så är det där inte godkänt, 3cm är max höjdskillnad.

Där är väl en hyffsad avåkningszon och räcket är lagom långt bort. Problemet är materialet i sandfållan.

Hela gotland består som bekant av kalk (eller nåt liknande). Detta dammar runt rätt bra, sedan kommer det regn och det blir närmast betong av det i fållorna. Inte helt idealt.

Som jag fattade drog han i räcket och bröt sitt ben då är väl det knappast lagom långt bort?

Leca stenar är enligt min uppfattning det bästa underlaget om man har en kort avåkningszon..

Vurpat 3 gånger, lowsider alla gångerna, och haft turen att inte skadat mig någon gång.

Onödigt öm i höften (bäckenbenet) pga. uppstickande hörn på curbs (Kinnekulle ring, sista kurvan).

Har sett, i flera avåkningszoner på flera banor, att man enkelt kan göra livet lättare för de som vurpar genom att plocka bort ännu fler lite större stenar mm.

Mvh!
// Niklas

Som jag fattade drog han i räcket och bröt sitt ben då är väl det knappast lagom långt bort?

Leca stenar är enligt min uppfattning det bästa underlaget om man har en kort avåkningszon..

Nu vet jag inte precis vart i kurvan han smällde i, men det största problemet (tror jag) är som sagt att materialet i 'sandfållan' är mer eller mindre kompakt vilket innebär att det i princip inte tar ner farten alls. Hade det varit 1 meter djupt Lecahav så hade det fungerat bättre.

Nu tror jag inte den här tråden var tänkt att ta upp vad som ska förbättras men...

Gelleråsen:
- Depåkurvan blir ett hav varje gång det kommer regn, bättre dränering.
- Räcket i depåkurvan måste skyddas bättre och/eller flyttas.
- Gräset efter ingången i Esset borde vara grus/sand/leca så att man stannar.
- Gräset efter snabbvänstern borde också vara grus/sand/leca

Sviestad:
- Behöver curps på flera ställen där grus dras upp och folk kraschar pga av det. Tex i Crossböjen och Torparn.
- Stenar i sandfållorna bör tas bort.
- Utgången på start/mål, där en hoj flög över räcket, borde vara grus/sand/leca istället för gräs.

Anderstorp:
- De doserade kurvorna, tex efter start/mål, vänstern efter ca halva varvet (kan inte namnen på alla kurvor) borde ha avåkningsytor i samma nivå som banan så folk slipper flyga ut.
- Konstig grop ut på flygrakan borde fixas.
I övrigt en av de banor jag tycker är säkrast.

Mantorp:
- Flera räcken borde flyttas eller skyddas bättre.

Falkenberg:
- Bygg om chikanen som skapar startolyckor i onödan.
- Bättre avåkningszon i snabbhögern.
- Grus/sand/leca ut på start/mål istället för gräs.

När var detta? De håller ju på att få banan godkänd för hojar nu. Jag var där senast -07 och då var avåkningszoner stenhårda med mycket sten i. Jag hoppas det är bättre nu.

Det var i år.

Vilken rapporteringsskyldighet har arrangörer/räddningspersonal till banägare/kontrollorgan? Jag skulle tro att det är stort mörkertal (för de ansvariga) på vad som faktiskt händer där ute.
(Nu talar jag om vanliga bandagar, inte rr-arrangemang)

Det var i år.

Vilken rapporteringsskyldighet har arrangörer/räddningspersonal till banägare/kontrollorgan? Jag skulle tro att det är stort mörkertal (för de ansvariga) på vad som faktiskt händer där ute.
(Nu talar jag om vanliga bandagar, inte rr-arrangemang)

Skyldighet att rapportera har ju arrangören till den som driver banan. Åtminstonde har vi det inskrivet i våra hyresavtal att man ska meddela alla incidenter med personskada. En upprätt avåkning som bara leder till bärgning behöver inte rapporteras, men annars ska det meddelas.

Materialet i avåkningszonerna på Gotland Ring är så hårt att det inte dämpar farten nämnvärt samtidigt som det faktiskt är grus, så det går inte att styra något vidare. Har själv varit av i samma kurva mer än en gång, och det känns som att man lätt kan reda ut det för att underlaget är så hårt men räcket närmar sig snabbt när man märker att det varken bromsar eller styr...
Antingen leca för att då stannar du vare sig du vill eller inte, eller asfalt så att du kan styra in på banan igen. Det senare är ju inte så skönt vid en highsider, men då landar man ju typ alltid på banan första studsen ändå...
Skulle ju vara schysst med 2m extra asfalt just i böjarna sedan leca. Då har man marginal vid ev. för sen bromsning samtidigt som man stannar vid högfartsvurpa.
/#23 R600

Skyldighet att rapportera har ju arrangören till den som driver banan. Åtminstonde har vi det inskrivet i våra hyresavtal att man ska meddela alla incidenter med personskada. En upprätt avåkning som bara leder till bärgning behöver inte rapporteras, men annars ska det meddelas.
Var går gränsen för personskada, frakturer eller ömhet?

Egentligen borde väl alla vurpor rapporteras, så att man kan se tendenser. Sker det väldigt mycket vurpor i en viss kurva så kanske det beror på något som går att åtgärda, tex asfaltskarvar, knöligheter, hal/dålig asfalt mm. Säkerhet handlar ju inte bara om att det ska vara mjukt att landa efter vurpan, helst ska ju själva klotningen undvikas också.

Materialet i avåkningszonerna på Gotland Ring är så hårt att det inte dämpar farten nämnvärt samtidigt som det faktiskt är grus, så det går inte att styra något vidare. Har själv varit av i samma kurva mer än en gång, och det känns som att man lätt kan reda ut det för att underlaget är så hårt men räcket närmar sig snabbt när man märker att det varken bromsar eller styr...
Antingen leca för att då stannar du vare sig du vill eller inte, eller asfalt så att du kan styra in på banan igen. Det senare är ju inte så skönt vid en highsider, men då landar man ju typ alltid på banan första studsen ändå...
Skulle ju vara schysst med 2m extra asfalt just i böjarna sedan leca. Då har man marginal vid ev. för sen bromsning samtidigt som man stannar vid högfartsvurpa.
/#23 R600
I ett sånt läge finns det nog bara ett sätt, att hoppa av hojen vilket jag vet tex P Lindèn gjorde efter anderstorps långa raka.

fylla på med nya erfarenheter kanske?

fylla på med nya erfarenheter kanske?
Kollade mitt gamla inlägg med kommentarer om olika banor och tror inte att någon av dem har förändrats, tyvärr.

Det konstiga guppet på Anderstorps flygraka verkar vara någon typ av brunn som placerats ytterst olämpligt. Gick banan ett par gånger i år.
Sen har de en betongmur på vänster sida som är läskigt nära bankanten innan andra högern efter flygrakan (kurvan som leder ut på gamla start/mål). Där skulle jag inte vilja hamna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT