Din skada i relation till banornas säkerhet ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

Min skada

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

MC Doktorn

Guest
Försöker värdera om skadorna ni fått under RR träning/tävling
1. lindrades av bra säkerhetsåtgärder eller
2. berodde på dåliga säkerhetsåtgärder.
3. inte hade något samband överhuvudtaget.

Vad är bra säkerhetsåtgärder ?
Bra avåkningzoner, airfence, lecahav etc.

Dåliga säkerhetsåtgärder borde vara att man tex åker in i föremål som stålräcken, murar, däcktravar som tecken på dåliga avåkningszoner eller kanske dåligt stenigt underlag etc

Jag tex har åkt av 3 ggr på bana och 2 ggr hjälpte faktiskt banans säkerhet mig och i det sista fallet spelade säkerheten ingen roll.

Detta är ingen vetenskaplig studie utan mer ett sätt att ge lite perspektiv i säkerhets debatten

Jag har vurpat 11 ggr. sedan 2004 (har jag för mig, tappat räkningen lite grann men får det till 11 när jag räknar efter i mitt huvud) och har aldrig hamnat i något räcke, däckstrave, softfence, airfence, eller liknande.

Ett par gånger har man landat mjukt och skönt i bollhavet, några gånger ute på gräset, och ett par gånger hårt på asfalten....

I samtliga fall så har banans utforming och säkerhet varit mer än tillräcklig!

Bröt hand- och fotled i en highsider på Sviestad -07. Landade på asfalten så man kan väl säga att det inte hade någon betydelse vad banan hade för säkerhetsåtgärder men ändå inte för jag kasade vidare så hade de haft räcken eller dylikt alldeles för nära så hade jag åkt in i dem i stället för att stanna på gräset.

Har kraschat 6-7 gånger och de flesta gånger har jag gjort mig illa på asfalten och hojen. Båda två är svåra att ta bort :D

Den enda gång jag kraschat pga banan var för ett par år sedan i ingången till Esset på Gelleråsen. Styrde av och plöjde genom gräset tills det kom en grop som fällde ekipaget.

Bra tråd för övrigt :tummenupp

Har ramlat massor med gånger men oftast hamnat på asfalten eller gräs/grus.
Men en gång ramlade jag i högfartshögern efter parisarn på mantorp.
Jag small in i ankorräcket ganska hårt. Nu lyckades jag styra in mig så jag tog räcket med axeln som en hockeytackling, så det gick bra.
Hade jag däremot glidit med huvet före så hade jag nog åkt eldriven rullstol numera.

Vet även att en kille som heter oscar, slutade med RR efter att ha krokat ihop med Håkan stensby in i chikanen innan långa rakan på mantorp.
Det gjorde att han fick räta upp hojjen och köra rakt fram. Och dammade rakt in i ankorräcket. Hojjen var bara sopor och han låg på sjukhus under väldigt lång tid. Till saken hör dock att hans bromshantag vek sig när dom krokade ihop och han kunde inte bromsa. Dock han han slänga sig av hojjen och klarade sig lite bättre. Dock vill jag påstå att båda dom här ställena är mindre säkra.

Jag vurpade 2008 på Knutstorp i snabbkurvorna efter start/mål. Känns som räckena är ganska nära banan där och de kommer otäckt fort när man åker på rygg men tack vare airfencet fick jag bara ett litet sår på hakan och ett blåmärke. Utan luftstaket hade skadelistan blivit lång.

Har väl lite både och.
Min ryggkota hade gått åt skogen oavsett, prickade inget räcke och landade ändå i slutet i leca-kulorna(prickade asfalten först har jag fått berättat för mig.
Min lite "löjligare" skada hade nog kunnat undvikas, ett benmärgsödem i axelleden, om det inte sett ut som en crossbana utanför asfalten i ingången till esset på karlskoga.
D.v.s hade nog inte gått omkull alls.
Övriga vurpor har inte vart mer än blåmärken, stukningar och brännsår, har bara landat på asfalt eller i sand/leca-fållor.
Men har heller inte vurpat på de ställen där riskerna är störst att pricka räcken.

I stort sett har jag haft nytta av avåkningszonerna (gräs/sand/leca, dock ej testa escaperna ännu, fegar väl för mycket). Men som tidigare skribenter har den direkta skadan kommit av asfalten. Även jag hade undvikit småblesyrer och dyra materialskador om gräset utanför banan inte varit som en crossbana.

Men en sak är "säker" (ordvits), åtminstone jag håller större marginaler vid "osäkra" kurvor. För min del är det främst: Under bron på kkulle, depån på gåsen och ambulansen på knudan. Inga ställen jag skulle vilja testa säkerheten på....

Regnvurpa Sviestad Torparn gav blåmärke stort som en stekpanna.

Regnvurpa Knutstorp Högern innan Lito, hojen mosad men jag fick inte en skråma.

Torrvurpa Knutstorp Hornålen, revbenen mosade hojen ok.

Har aldrig lyckats nå fram till räcket, kör troligen för sakta.

Inte vurpat så jättemycket, men av de vurpor jag gjort, så har säkerheten
varit ok förrutom en gång, och det var på Knutstorp då jag dönade rakt in i
betongmuren ut på start och målrakan på ett klubbrace...
Har färg kvar från muren på hjälmen.. en jävla smäll som jag nog hade en
fruktansvärd tur med..
Fick lite spänningar i vaden bara....
min fru tycker jag har blivit knäpp, men jag tror jag var det innan också, så
jag kan inte härleda det till kraschen :)

(edit: tror inte betongmuren är kvar, utan det är väl armcoreräcke nu va?)

Håller med Sandström, jag har bara gjort mig illa pga asfalt, egna hojen eller andra hojar (typ Stenys) och tar man bort det så försvinner ju vitsen med det hela!

fast det är klart, "leca haven" i Linköping är ju faktiske hårdare än asfalt...

Har vurpat 45 gånger jag har gått i däck barriärer två gånger utan skador, (Kemora 01, Karlskoga 01) i övrigt bara skador från asfalt osv.

Har inte hafr förmånen att lägga mig än, men har varit av mååånga gånger och alltid lyckats hålla mig på hjulen :) Men håller med tidigare talare att terrängen utanför esset på Åsen verkligen är terräng...borde ju inte vara så svårt att jämna ut :rolleyes:

2007 A-torp i karusellen slog i airfencen (likadan vurpa som papunen gjorde det året) nu är det räcket flyttat så det problemet är löst och jag klara mej utan brutna ben.
2008 Knutstorp under microbron var i regn så gled bra på gräset bara någon volt;) men hade det varit torrt så hmmm.
2009 Sviesta startkraschen vilken i mina ögon hade kanske kunnat undvikas om banan var bredare.
2009 regnet på åsen två gånger en highsider och en omkullbromsning utan skador.
Samt en lowsider ut i sanden.

Nu har jag haft tur och inte skadat mej dom gånger jag åkt av men jag kan konstatera att gräs är bra mycke sämre att "fånga" upp föraren.
Sand eller leka är alltid att föredra.

en del vurpor utan skador, men en del av dom kunde gått illa.
framförallt en på sviesta när jag vurpade mitt i essets vänster, kanar/rullar ut i tangenten upp över den väg som halkövningsbilarna tar tillbaka,
hade jag inte råkat vara luftburen just då så hade nog axeln eller annan kroppsdel legat kvar vid den 5-7cm höga asfaltskanten.

Vurpan med skada, (har bara skadat mig en gång på ca 8-9 vurpor på 12 år fast hojar har landat på mig och jag slått i räcken) highsider på Atorp, södra kurvan, en fot krossad/10frakturer.
Landade på asfalten och skadan hade endast lindrats/undvikits av ett par Daytona stövlar.

"har aldrig vurpat" ??? men då har man ju ingen skada,,!!??
gör en poll på vilken kroppsdel som är vanligast att skada också.

Last edited:
Jag har mest lyckats hasa omkring på asfalten och ut i gräs/sand utan några större blessyrer, utom i år. En fotpinne bröt av tre ben i foten på Anderstorp, svårt att undvika, och på Gotland ring plockade jag ett amcorräcke i full frontsattack, det plockade totalt 4 kotor, slog loss bitar ur kraniet osv. Mina skydd räddade bla axeln och käken, men räcket borde helt klart ha något mjukare på sig. Lowsidear man så kanske det funkar, men kommer man utanför banan/blir trängd/missar svängen så står det väldigt dumt. Iofs är ju inte GR godkänd för hojar än, men ambitionen är väl att den ska bli det?

Gotland Ring

Jag var med när en person plockade ett räcke på Gotland (sista "hårnålen"). Det hade gått på hjulen ut i sandfållan, som inte verkar ha bromsat hojen öht, fortsatt ända fram i räcket där personen fick benet i kläm mellan hoj o räcke. Elak fraktur rev sönder muskler och blodkärl och det slutade med amputation pga död vävnad (ingen blodtillförsel) :skrämd

Vet ej om det är för hård sandfålla, för nära till räcke eller en kombo. Jag tyckte dock det var lite förvånande att ekipaget hade tagit sig ändra fram till räcket :va

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing