Din hjälm?

Mr_Philip skrev:
En vinge tar bort lyftkraften eller vad fan det heter! Det är ju samma sak som en bil, en sportbil har vinge för att vid hög ligga så nära som marken som möjligt den tryck ner mot marken ta t ex en F1 bil den har vinge både fram och bak f¨r att ligga så nära marken som möjligt och inte flyga upp i luften mid kög fart.

Samma sak med Mc hjälmar de har vinge för att man ska kunna ligga så mycket mot tanken och inte blåsa av pga av vindtrycket, okej man blåser nog inte av om man har en hjälm utan men visst blir det bättre md vinge.

Skinställ har puckel för att minsta luftmotståndet och så blir det bättre aerodynamik. Har även hört att de förvarar vätska under race.

Alla bra race ställ har puckel tror inte många som tävlar seriöst har ett ställ utan puckel, och TROR de flesta har vinge på hjälmen.

Varför betala 4000-7000kr för en hjälm som är lika bra som en moppe hjälm lite bättre ventilation, och så är den gjort av ett lättare och säkrare matrial, visst den är säkrare men ändo.

Era hjälmar är as frächa men dåligt av tillverkarna att sätta så högt pris men ändo inte fixa till den lite, med vinge och sådant.


Du moppefuckot......Läs på lite innan du skriver massa blaj :arsele
 
Stop whining. They want us to kill each other. We must fight this and hug each other. Lite engelska klarar ni nog av. Hjälm med vinge..jojo..men så går fler hojar 300+ numera och då tror jag aerodynamiken är extremt viktig....se bara på den lilla "vindavvisaren" framför Formel 1 förarnas synfält. Den lilla "peggen" har enorm betydelse för att dom ska kunna hålla hjälmen mera stabil i höga farter....och som vi alla vet.... dom farterna e inga problem för dagens hojar.

Detta inlägg ska inte under några omständigheter tas på blodigt allvar, det är endast min åsikt och ska tas med en nypa salt.
 
Jag har hört och läst att glasfiberhjälmar har en viss tendens att studsa när dom slår i backen och att detta kan ha taskig effekt på nacken. Någon som vet något om det?
 
HanneZ skrev:
Jag har hört och läst att glasfiberhjälmar har en viss tendens att studsa när dom slår i backen och att detta kan ha taskig effekt på nacken. Någon som vet något om det?


Det är plasthjälmar som studsar. Det kan ge whiplash liknande skador.

Glasfiber(ok liknande) dämpar bättre, men är endast avsedda för en krock, sedan är de förbrukade.
 
ofaan, ja har precis köpt en hjälm som e gjort av materialet: Polycarbonat . E de plast då eller? Den e hyffsat billig!
 
HanneZ skrev:
ofaan, ja har precis köpt en hjälm som e gjort av materialet: Polycarbonat . E de plast då eller? Den e hyffsat billig!

Japp, plast, billigt och kasst.

Min gamla "Max Biaggi"-AGV börjar ha gjort sitt
och får bli reservhjälm till sommarn tror jag.
Köpte en sån här från Italien för 179 euro + frakt:
10.jpg

Vilket jag tror är skitbilligt för den här multifiberhjälmen.
 
Min 1:a hjälm:
AGV Quasar, svart med motiv av en kille som kallas Larzlarz.
Basen av motivet är snott från SHOEI;Darryl Beattie men med lite mods.
Vargen finns på flaska i orginal :fyllisar
 

Bifogat

  • agvmindre.jpg
    agvmindre.jpg
    45.2 KB · Visningar: 114
Denna e på färd från tyskland till mitt hem. Fast dock med spegelvisir!

/ Hannes
 

Bifogat

  • hjalm.jpg
    hjalm.jpg
    12.6 KB · Visningar: 214
Min 2:a hjälm:
En SHOEI X-CEED Ralf Waldman.
MYCKET skön hjälm....

har en Arai Randy Mamola-replica liggandes som gokart/minimoto hjälmar oxå
 

Bifogat

  • jylland2mindre.jpg
    jylland2mindre.jpg
    63.1 KB · Visningar: 153
Första hjämen är en Yes i kolfiber. Andra är en hjc clx4. Vågar man slipa ner och lacka om en kolfiber hjälm?
 
jag har en crosshjälm från typ 70-talet som ja har o kör enduro med. Blir den möe sämre om man ruggar den me lite fint papper o sprejjar på nåt?
 
Therudeboy skrev:
Första hjämen är en Yes i kolfiber. Andra är en hjc clx4. Vågar man slipa ner och lacka om en kolfiber hjälm?

varför inte...????
de flesta hjälmarna som visas här omlackade är ju glasfiber/kolfiber/kevlar mixar.
Din hjälm tål oxå en omlack.
Rugga bara inte upp kolfibern när du slipar...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top