Din hjälm?

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Hej hej!

Är grönare än en gräsmatta vad gäller hjälmar. Har första körlektionen i mitten av nästa vecka och tänkte inhandla en hjälm tills dess! Har kikat runt lite på nätet och fastnade för den här KBC VR-1X ;
VR-1X_Solid_MattBlack_1197.jpg


Någon som vet om det här är något att ha, eller åker jag säkrare med en kattlåda på huvudet? :) (givetvis inte men ni kanske förstår vad jag menar, är det en okey hjälm?)
 

astrix

Äntligen vååår
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Gävle
Hoj
-97 Yamaha YZF 600 R, Thundercat*SÅLD*,Nästa?
Va och provade precis den hjälmen här förra helgen då handelsboden hade tillverkarna på besök i Gävle. Den satt iaf väldigt skönt på mitt huvud. Vad det gällde ljudnivå och imma så va den väl medel enligt KBC försäljaren, vid högre farter öronproppar i (som han sa).

Du kan kolla på denna sida för info om säkerheten http://sharp.direct.gov.uk/
Den hjälmen hade 3 av 5 så inte bäst men inte sämst heller.

Viktigt är väl att man provar hjälmen först så man vet att den passar ens huvudform och att man får rätt storlek
 

fiXXer

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Ort
H-TOWN
Hoj
blade nållåtta
någon som vet till 100% att de går att bygga om en arai rx7 från L till M och vad de ungefär kostar?
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).

Bifogat

  • Araiastror.jpg
    Araiastror.jpg
    94.4 KB · Visningar: 90
Last edited:

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Var till Sulas MC idag och inhandlade en hjälm;
fg15_solid_mattschwarz.jpg


satt klockrent på mitt lilla small-huvud :banana
Edit: Köpte till ett tonat visir också, hoppas det funkar lika bra som det ser ut :)
 
Last edited:

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Biltema har den här för 1500kr, rätt läcker men hade gärna sett att det gick att köpa tonat visir till...
82-630_l.jpg
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ni som (också) kör med XR-1100.. Har ni upplevt att det kommer in luft innanför visiret trots stängda ventilationskanaler? Börjar rinna i ögonen till följd därav kring 220 km/h och uppåt, vilket inte riktigt känns optimalt. Jag tror att man kan dra åt fjädrarna på något vänster?
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Ni som (också) kör med XR-1100.. Har ni upplevt att det kommer in luft innanför visiret trots stängda ventilationskanaler? Börjar rinna i ögonen till följd därav kring 220 km/h och uppåt, vilket inte riktigt känns optimalt. Jag tror att man kan dra åt fjädrarna på något vänster?

Kommer nog in luft vid hakan. Testa att hålla för den regionen med handen, när du tycker att det kommer in mycket luft. Om det blir bättre så finns det ett kitt som man kan köpa för detta.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Kommer nog in luft vid hakan. Testa att hålla för den regionen med handen, när du tycker att det kommer in mycket luft. Om det blir bättre så finns det ett kitt som man kan köpa för detta.

Nope. Du tänker på whisperkit. Hursom, det är inte problemet.
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top