Dimma / duggregn på visir - Usch

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Dimma - öppet visir
Regn - vrid på på huvudet

Jag petar aldrig på visiret. Min SHOEI slängde jag när inredningen blev för risig. Då var originalvisiret fortfarande fint.
Jag kör också med fuktig/blöt disktrasa på visiret för att lösa upp skiten. Torkar försiktigt med blöt trasa och avslutar med mjuk trasa.

Förra våren åkte jag i snöfall med nya hjälmen och då var jag ju tvungen att peta undan snön för att kunna se. Öppet visir gör ont i ögonen och att vrida på huvudet hjälper inte. Visiret är ok fortfarande. :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tänder alltid dimljusen vid dimma de viktigaste är ju att jag inte blir påkörd :D

Tänker du då på att om du har dimbakljusen tända så syns dina bromsljus sämre. Dels för att om det är dålig sikt så är det redan en rödrosa smet som bakomvarande ser och dels så syns ju ett 21 watt bromsljus sämre i jämförelse med ett 21 watts dimbakljus än i jämförelse med ett 5 watts bakljus.

Det är dom två anledningarna för att man inte skall ha dimbakljusen tända när någon ligger bakom. Olycksrisken anses öka om du kör med dom tända med bakomvarande trafik.

Kör man med dimbakljusen tända trots att man har ett fordon som ligger bakom så har man inte tänkt hela vägen helt enkelt.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top