Dikesåkning..

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Har dragit upp två bilar som halkat av vägen idag, den senaste kom och knackade på dörren 22.36, 22.58 hade jag klätt om, kört ut traktorn ur maskinhallen, dragit upp bilen, kört hem och ställt in traktorn, bytt om igen och åter satt mig vid datorn.

Vad är du villig att betala för att en snäll bonnjävel drar upp dig ur diket? :smasha

En femhunka utan redovisningsplikt.

När jag hade min LandRover så åkte jag runt en vinter när det var riktig snöstorm och drog loss svenssons med dubbfria vinterdäck.

Jag tog inte betalt utan gjorde det för att det var kul/snällt, många stack åt mig en hunka ändå, men en åkare som hade halkat snett med bilen bad mig komma förbi hans jobb och hämta en full tank diesel, när jag hade gjort det sa han "Rymmer den inte mer?, då får du komma tillbaka när det är tomt igen, men ta med dig lite dunkar då!"

En flaska findricka från systemet och min ärligt menade tacksamhet. I brist på findricka så funkar väl ett par hunkor förhoppningsvis :)

När man var 18 och snön kom så var det ett plus att farsgubben körde kranbil och hade gott om stroppar :gnissla

Det är kul att dra upp folk ur diket! På tal om det måste jag fixa en ny kronstropp till Långforden. Det är så jäkligt att hålla på med kätting när det är kallt. Iof ganska ballt å kul när folk blir oroliga över att den ska skada deras 9-3:or på vilken flygeln och frontspoilern redan är helt uppvikta.

Ska vi starta en high score för dikesuppdragningar?

Jag har 0 än så länge.

Äh, du tycker bara det är manligt och njuter av det! ;)

Tjefften!
Säg det inte högt bara...

Det är synd att alla snygga tjejer verkar köra så mesigt :tuttar:rolleyes:

Det är kul att dra upp folk ur diket! På tal om det måste jag fixa en ny kronstropp till Långforden. Det är så jäkligt att hålla på med kätting när det är kallt. Iof ganska ballt å kul när folk blir oroliga över att den ska skada deras 9-3:or på vilken flygeln och frontspoilern redan är helt uppvikta.

Jag har 0 än så länge.

Jag kör med 12-tons kätting, better safe than sorry :yoparty

Jag har två, men har missat minst tre, en stod utanför huset igår vid 06-tiden, sen är det minst två till som har kört av vägen här. Den ena kostade oss istället 4-500, då han körde ner ett gäng bitus-stolpar..

Jag har nog inte mage att ta mer än 2-300, det går ju så lätt att dra upp dem likcsåm.

Fast kanske ska börja be dem betala vad de tycker det var värt? Erbjuder de för lite drar jag med mig bilen hem :arsele

Jag har två, men har missat minst tre, en stod utanför huset igår vid 06-tiden, sen är det minst två till som har kört av vägen här. Den ena kostade oss istället 4-500, då han körde ner ett gäng bitus-stolpar..

Nu får du inte vara ute och spola upp en avåkningskurva för att får så många poäng som helst:mad:

Nu får du inte vara ute och spola upp en avåkningskurva för att får så många poäng som helst:mad:

Redan gjort! :blah

Har spolat båda korsningarna här hemma, samt hällt på såpa. :tummenupp Rensade dikena i somras också, är de inte djupare än två meter är det bara körskador :bonnjävel

Jag har 0 än så länge.

Satan vad jag saknar min cheva. Nu har jag en töntig prestandalimo som fastnar på plan mark.

Vi har en liten vänplatta inne på hyreshusgården.
Den sluttar lite, så direkt det finns snö så står alla där och spinner.
I stort sett dagligen är jag ute och hjälper till, faktiskt.
Det roligaste är när de fastnat med en framhjulsdriven bil, helst Saab, då brukar jag slå vad om att jag kan komma upp på första försöket. (på skoj)
Alla Saabar tar sig fram om man backar.

I slutändan är det nog mest för att folk blir glada och det är kul att göra nåt annat än sitta och jobba framför datorn hela dagarna.

men en åkare som hade halkat snett med bilen bad mig komma förbi hans jobb och hämta en full tank diesel, när jag hade gjort det sa han "Rymmer den inte mer?, då får du komma tillbaka när det är tomt igen, men ta med dig lite dunkar då!"

Jo det är ju lätt att vara generös med "företagets" bensin/pengar... Typ?
Nu kanske det var hans egna företag och då är det väl ok men annars... you know

Fan vad jag saknar 4WD när jag läser här, min Roadmaster tar sig nätt o jämnt fram i snön.
Det vill säga framåt kommer jag oftast men det går liksom än hit o än dit:rolleyes:

En historia på ämnet:

Den första snön hade kommit för vintern och med den även årets första blixthalka. Bonden anlände till platsen för en dikeskörning med sin traktor. Brevid bilen stod en finförnämd kvinna och bad bonden om assistans.

-Du är det tredje nyknullade fruntimmret jag drar upp idag, sa bonden.

-Jag är då verkligen inte nyknullad, framhävde kvinnan.

-Du är inte uppe ur diket än...

För ett par år sedan stod det en V70 med en 50 årig dam bakom ratten, i diket. I baksätet satt barnbarnen som skulle till skolan.

Hon ringde efter hjälp när jag knackade på rutan och frågade om jag skulle hjälpa till.
Jag såg att det inte var så farligt.
SÅ jag tog en rövare och helt enkelt provade att backa upp hennes bilen ur diket.
Jaaa, det gick. Snacka om tappad haka från damen. Hon trodde att traktor var det minsta som behövdes för att bärga.
Jodå så att.. då var man en hjälte för några minuter.

Mats

Vi drog upp en bil ur diket med en av travhästarna på stallet jag jobbade i för några år sedan.

Mannen i bilen såg ytterst tveksam ut när vi frågade om han ville ha hjälp. Men det gick hur bra som helst. Han var ganska imponerad efteråt, även om han absolut inte villa visa det. :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt