Digitalkamera/systemkamera?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Tänkte att här finns det ju experter inom alla områden så varför inte fråga om lite "kameratips".
Är på G att köpa ny kamera som sagt, och jag vill ha en som ger riktigt bra bilder men ändå inte kostar 30 000:-.
En del säger att man ska köpa en systemkamera om man är ute efter bra kvalité... men vad är egentligen skillnaden mot en digital?
Kom gärna med tips om bra prisvärda kameror!!!

Här är en bild som jag personligen tycker är väldigt bra kvalité på:

vbgarage.php

När jag själv tagit kort i mörker så får jag inte i närheten av den kvalitén.

mvh.

Digital systemkamera är ju säkerligen det bästa alternativet om du ska ha bra kvalité men samtidigt fördelarna med en digitalkamera, exempelvis just bättre bilder i mörker.
Konica Minolta eller Canon är två märken jag starkt rekommenderar.
Botanisera runt lite på någon sida i stil med http://www.cyberphoto.se

PenDragon skrev:
Digital systemkamera är ju säkerligen det bästa alternativet om du ska ha bra kvalité men samtidigt fördelarna med en digitalkamera, exempelvis just bättre bilder i mörker.
Konica Minolta eller Canon är två märken jag starkt rekommenderar.
Botanisera runt lite på någon sida i stil med http://www.cyberphoto.se

Ok, är det som en blandning av båda 2 menar du? Kan ingeting om sånt här.

Ok får kika lite där då.

Kom gärna med mer tips !!

Dessa bilder e tagna med en Canon eos 300d, e en jäkla bra kamera, fast han har sålt den nu och skaffat sig en canon d20, tror jag den hette. Bra bilder iaf
http://peter.koppling.com/

Last edited:
shoei skrev:
Här är en bild som jag personligen tycker är väldigt bra kvalité på:

vbgarage.php

När jag själv tagit kort i mörker så får jag inte i närheten av den kvalitén.
Fotografering i mörker är en hel vetenskap i sig. Det tar lite tid att lära sig, kräver en hyfsad känsla och man bör ha en kamera med många inställningsmöjligheter.

Här kommer en ytterst okvalificerad gissning: det där fotot är taget utan blixt, det är nog en ljuskälla på vardera sida (kanske bilstrålkastare, men inte säker på det), man har nog haft ganska lång slutartid (kanske 1/15s) och troligen även stativ.

Vilka problem brukar du få med dina bilder när du fotograferar i mörker?

vill du ha ett budget alternativ så får du gärna köpa min systemkamera med två objektiv.

Skicka PM om det är intressant...

ska du ha en digitalkamera som slår en analog så finns det bara ett alternativ och det är en digalsystemare för lite mera pengar!

Esquire skrev:
Fotografering i mörker är en hel vetenskap i sig. Det tar lite tid att lära sig, kräver en hyfsad känsla och man bör ha en kamera med många inställningsmöjligheter.

Här kommer en ytterst okvalificerad gissning: det där fotot är taget utan blixt, det är nog en ljuskälla på vardera sida (kanske bilstrålkastare, men inte säker på det), man har nog haft ganska lång slutartid (kanske 1/15s) och troligen även stativ.

Vilka problem brukar du få med dina bilder när du fotograferar i mörker?

Du har säkert rätt. Det blir inga bra färger, och som du sa, man behöver ju helst ett stativ då slutartiden är så lång.... mina bilder blir alltid suddiga.

Vad är den didital systemkamera då??

Och en vanlig systemkamera, har inte den ett minne som en digitalkamera så man bara kan ladda över bilderna till datorn? Eller hur fungerar dom?

väldigt tacksam för svar!

shoei skrev:
Vad är den didital systemkamera då??

Och en vanlig systemkamera, har inte den ett minne som en digitalkamera så man bara kan ladda över bilderna till datorn? Eller hur fungerar dom?

ingen som kan svara på det? :confused:

Hm, verkar som det blandats ihop lite.

Digitalkamera är ju en kamera där du sparar bilderna på minnet och som du då tankar ut på datorn.

Systemkamera är ju mer "en vanlig bra kamera" som är modellen större oftast och där du laddar med vanlig traditionell film.

Sen finns det ju digitalasystemkameror, dvs är en digitalkamera men något större än dom som får plats i fickan. Där du kan byta objektiv, bygga på linser och oändligt med tillbehör (blixtar, dubbla batteripack m.m)

Så skulle jag vilja skilja lite på dom. Jag har en själv en Canon EOS 300 D som jag är grymt nöjd med. Lite beroende på vad du vill fotografera och vilka behov du har så bestämmer det vilken kamera du vill ha. För mig är digitalt svaret. Du kan ta nästan obegränstat med bilder utan att det kostar mer, lära dig exprimentera och växa med kameran. Har tidigare taget tusentals bilder med Canon Ixus-familjen men nu klivit upp på en "riktig" kamera.

Dock varierar priserna rätt kraftigt, en bra vanlig systemkamera får du för kanske 4000kr medans den digitala motsvarigheten går på kanske 10,000kr.

Fotografera i mörker med digitalkamera är inte lätt :3freak Inte heller med vanlig kamera. Ett stativ är en början och sen får man hitta rätt slutartid.

gå in på zatzy.com och under foto delen... dom kan en hel del om mökrer fotografering.

955i skrev:
Hm, verkar som det blandats ihop lite.

Digitalkamera är ju en kamera där du sparar bilderna på minnet och som du då tankar ut på datorn.

Systemkamera är ju mer "en vanlig bra kamera" som är modellen större oftast och där du laddar med vanlig traditionell film.

Sen finns det ju digitalasystemkameror, dvs är en digitalkamera men något större än dom som får plats i fickan. Där du kan byta objektiv, bygga på linser och oändligt med tillbehör (blixtar, dubbla batteripack m.m)

Så skulle jag vilja skilja lite på dom. Jag har en själv en Canon EOS 300 D som jag är grymt nöjd med. Lite beroende på vad du vill fotografera och vilka behov du har så bestämmer det vilken kamera du vill ha. För mig är digitalt svaret. Du kan ta nästan obegränstat med bilder utan att det kostar mer, lära dig exprimentera och växa med kameran. Har tidigare taget tusentals bilder med Canon Ixus-familjen men nu klivit upp på en "riktig" kamera.

Dock varierar priserna rätt kraftigt, en bra vanlig systemkamera får du för kanske 4000kr medans den digitala motsvarigheten går på kanske 10,000kr.

Fotografera i mörker med digitalkamera är inte lätt :3freak Inte heller med vanlig kamera. Ett stativ är en början och sen får man hitta rätt slutartid.

Ok tack så mycket!

Har en Canon Eos 10D till salu om du är intresserad.

Jidetoft skrev:
Hur mycket hade du tänkt lägga på kameran?

Har du pengar så tycker jag du skall satsa på en Canon EOS 300D som är en digital systemkamera. De börjar nu dyka upp även på begagnat marknaden!

Lite mer info om den hittar du här:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/300d.php

Det är det jag inte riktigt vet... men jag vill ju helst ha en riktigt bra. En kompis köpte någon cannon powershot (4mega pixel) ... och den var precis lika dålig/bra som min gamla canon kamera som är ca 5 år gammal.

Kollade lite på blocket och det var rätt saftiga begagnatpriser på dom där... =/

shoei skrev:
Det är det jag inte riktigt vet... men jag vill ju helst ha en riktigt bra. En kompis köpte någon cannon powershot (4mega pixel) ... och den var precis lika dålig/bra som min gamla canon kamera som är ca 5 år gammal.

Kollade lite på blocket och det var rätt saftiga begagnatpriser på dom där... =/

Om du vill ha en riktigt bra digitalkamera så är mitt råd att du köper en digital systemkamera.
Anledningen är att de är mycket bättre än de små varianter av digitala kameror som finns.
Även om de har 5-6 megapixel i upplösning så klarar inte de små processorerna av det riktigt.
Korten blir jättestora men de blir även korniga ibland och oönskade färger kan uppenbara sig i bilden.
Svårt att hitta ett bra exempel, men på den här bilden så har du en lila nyans i vänster sida på bokstäverna:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/z2/PICT0003.JPG

Annars rasar ju priserna på analoga systemkameror.
Där kan du verkligen fynda nu om du inte absolut måste ha en digitalkamera.
Nackdelarna med analoga kameror är dock ganska självklara!

Nyttig länk:
http://www.fotosidan.se/

Systemkamera = ett kamerasystem där egentligen allt är utbytbart, hus, objektiv, blixtar och så vidare.

En "vanlig" kamera klarar liksom bara det som hårdvaran klarar, dvs ställa lite ljusvärden osv.

Sedan kom ju digitalfotograferingen och ersatte filmen med en digital bildprocessor som tolkade bilden och sparade undan det hela på ett minneskort eller liknande.

Nu har så även systemkamerorna gått och blivit digitala, så nu kan man köpa ett nytt hus(digitalt) till sitt gamla system om man sitter på en massa objektiv.

För att anpassa systemkameran så påstår Olympus att de har hittat ett system som nyttjar digitalprocessorerna till full till skillnad från förr då de digitala systemkamerorna var tvingade att klara system från tiden då man hade film i kamerorna, ungefär så säger reklamen. Om det är sant eller säljargument vet jag inte. Men att skaffa ett helt nytt system som bara en tillverkar använder verkar dyrt...

Det är Olympus E1 jag tänker på.

Last edited:
Canon 10D börjar bli billiga. Kostar ca 10000:- inkl. moms ny på dustin. Leta runt så hittar du bergis billigare. Jag köpte en beggad 10D för en månad sen själv och är toknöjd! 300D är en "snikvariant" av 10D, lite mindre funktioner och inställningsmöjligheter, lite plastigare, lite billigare och tar lika bra bilder. Fast nu har 10D gått ner så i pris och det finns så mycket beggad nu är 20D har kommit så jag tycker du ska satsa på en 10D.

- Johan

Back