Digital Film kamera

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Har filmat lite med kameran men måste man verkligen ha firewire kort för att köra in det på datan..klarar i USB av det eller? Eller tar det bara brutal lång tid?..

Det är firewire som gäller, om du inte har en dv-kamera som stöder usb2.
Alternativt ett analogt videoredigeringskort.

Last edited:
USB 2.0 är att föredra , då det är snabbare än oldschool-Firewire.

har du usb på kameran, satsa på det vetja!!!

jo det finns USB utag..men vadå 2.0?...är det program vara eller.?..förklara..jag är inte så hajj på det här..

Jocke W skrev:
jo det finns USB utag..men vadå 2.0?...är det program vara eller.?..förklara..jag är inte så hajj på det här..

Jag har inte sett någon kamera som stödjer att trycka ut dv-avi över usb, den porten är oftast för att föra över bilder om videokameran har fotofunktion.

Handla ett firewire kort för 200.- och var nöjd, allt annat är att be om strul speciellt om du inte är van vid att hantera dv och videoredigering.

/KetogaN

Finns det ingen enkel kabel för A/V out till USB eller S-video out till USB? Jag har en kamera och en bärbar dator. Känns onödigt att köpa en ny kamera eller en ny dator när jag redan har detta. Men jag kanske är tvingad till något dera....

Marsipulami skrev:
Finns det ingen enkel kabel för A/V out till USB eller S-video out till USB? Jag har en kamera och en bärbar dator. Känns onödigt att köpa en ny kamera eller en ny dator när jag redan har detta. Men jag kanske är tvingad till något dera....

Finns firewirekort till bärbara kostar just över 200kr.
Du måste ha en ledig pcmcia kort plats.
Blir bara krångligt och man tappar kvalitet om man gör om det för mycket.

Exempelvis det här, har inte kollat runt vars dom är billigast
http://zebramedia.biz/product_info....d=441&osCsid=ba28af3e23231e06e83e95c7e5723bc9

Last edited:
ake1100 skrev:
Finns firewirekort till bärbara kostar just över 200kr.
Du måste ha en ledig pcmcia kort plats.
Blir bara krångligt och man tappar kvalitet om man gör om det för mycket.

Okej, tyvärr så har jag ingen plats över, har bara en plats och där sitter det trådlösa nätverkskortet.

Jag fick helt enkelt köpa en ny kamera istället, tyvärr :-) Så nu är den andra till salu, knappt använd

Marsipulami skrev:
Okej, tyvärr så har jag ingen plats över, har bara en plats och där sitter det trådlösa nätverkskortet.

Jag fick helt enkelt köpa en ny kamera istället, tyvärr :-) Så nu är den andra till salu, knappt använd

Kan du inte plocka ut nätkortet ur pc-card porten? Det sitter väl inte fastlimmat och du kan väl hoppa över porrsurfningen när du ska tanka film?

DumDum skrev:
Kan du inte plocka ut nätkortet ur pc-card porten? Det sitter väl inte fastlimmat och du kan väl hoppa över porrsurfningen när du ska tanka film?

Jo, det kan jag ju...... Så vad är det för kabel som behövs mellan kameran och kortet?

Marsipulami skrev:
Jo, det kan jag ju...... Så vad är det för kabel som behövs mellan kameran och kortet?

Bra fråga. kolla på din kamera och läs din instrutionbok så ser du vilka utgångar du har på kameran.

Marsipulami skrev:
Har A/V out och S-video out

Aj då. Vad du behöver är någon sorts Analogt "video capture"kort. Eftersom du har bärbar dator så måste du ha ett externt sådant.

Jag e inte sådät jättebra på dom här grejerna men ska surfa lite och kan kanske ge ett bra svar lite senare om ingen med bättre kunskaper hinner före.

DumDum skrev:
Aj då. Vad du behöver är någon sorts Analogt "video capture"kort. Eftersom du har bärbar dator så måste du ha ett externt sådant.

Jag e inte sådät jättebra på dom här grejerna men ska surfa lite och kan kanske ge ett bra svar lite senare om ingen med bättre kunskaper hinner före.

Jag tittade lite på datorn och upptäckte att jag troligen har en 4 firewire. Så vad man nu behöver är en kabel mellan kamera och datorn. Jag är dålig på detta men om jag bara visste exakt vad det är jag letar efter så kunde man sticka ner till ONOFF eller något..... :va

Marsipulami skrev:
Jag tittade lite på datorn och upptäckte att jag troligen har en 4 firewire. Så vad man nu behöver är en kabel mellan kamera och datorn. Jag är dålig på detta men om jag bara visste exakt vad det är jag letar efter så kunde man sticka ner till ONOFF eller något..... :va

Du behöver något sådant här:
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e516561

Den omvandlar kamerans analoga signal till digital som programmen i din dator förstår.

DumDum skrev:
Du behöver något sådant här:
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e516561

Den omvandlar kamerans analoga signal till digital som programmen i din dator förstår.

Såg rätt okej ut. Alltså utnyttjar man S-video utgången om jag inte förstår det fel? Men där står "Ljudingångar ingår ej"... Menas det med att jag inte kan överföra ljudet?

Ursäkta mina korkade frågor, men jag är helt novis gällande detta...

Marsipulami skrev:
Såg rätt okej ut. Alltså utnyttjar man S-video utgången om jag inte förstår det fel? Men där står "Ljudingångar ingår ej"... Menas det med att jag inte kan överföra ljudet?

Ursäkta mina korkade frågor, men jag är helt novis gällande detta...

Vet inte säkert men det borde vara så att du får ta ljudet från AV utgången och koppla till micingången på datorn.

Ljuud dv kamera

Gaah hur får jag in ljudet in i datan från min dv kamera?? Trodde att det va bara plug n play men nej nej inge ljud här inte. Nån som kan säga på rak arm hur man gör, har lixom provat a/v utgången i olika utag på min burk utan resultat :huvet
Skulle nämligen va kul om man fick igång ljudet så ni fick höra hur EN M3 CSL låter när man torrvarvar den :Bugar

Bifogat

• M3 csl.jpg
    M3 csl.jpg
    40 KB · Visningar: 54
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden