Dig eller Dej?

Skriver du Dig eller Dej

• Antal röstningar
    0

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Är det jag som börjar bli gammal som tycker att det är fel att skriva dej eller mej istället för Dig eller Mig?

kan någon förklara för mig varför det är så förbannat populärt att skriva på detta sätt? :va

påstå nu inte att det är åldersrelaterat, jag är snart 20 och skriver Dig!

är det så illa att folk skriver som dom pratar eller varifrån kommer detta?
många frågor på en gång :)

Fluxir skrev:
Är det jag som börjar bli gammal som tycker att det är fel att skriva dej eller mej istället för Dig eller Mig?

kan någon förklara för mig varför det är så förbannat populärt att skriva på detta sätt? :va

påstå nu inte att det är åldersrelaterat, jag är snart 20 och skriver Dig!

är det så illa att folk skriver som dom pratar eller varifrån kommer detta?
många frågor på en gång :)
Som gammal gaggig gubbe på 31 kan jag upplysa om att "dej" var helt ok att skriva även när jag gick i plugget. Dock så ansågs det vara "modernt" och inte lika fint som att skriva "dig". Med detta så vill jag tala om för däj att det är helt ok att skriva "dej", men att man då kommer att anses som en spoling utan vett och ett i kett. För övrigt så tycker jag att sär skriv ningar är väldigt upp rörande.
//Tor björn

tobbeviking skrev:
Som gammal gaggig gubbe på 31 kan jag upplysa om att "dej" var helt ok att skriva även när jag gick i plugget. Dock så ansågs det vara "modernt" och inte lika fint som att skriva "dig". Med detta så vill jag tala om för däj att det är helt ok att skriva "dej", men att man då kommer att anses som en spoling utan vett och ett i kett. För övrigt så tycker jag att sär skriv ningar är väldigt upp rörande.
//Tor björn
d tar ente myket lengre tid att skriva po ricktig svenska som att sär skriva å skriva en massa för kort ningar till exepvel å, d, ja(jag) åch så vidare.

//Mat Hias

Det är på modet att stava som en kratta, eller så är folk bara obildade helt enkelt...

Fluxir skrev:

Jag skriver dig/mig och lär alltid göra så. Däremot stör jag mig inte på folk som använder den mer talspråksnära stavningen.

Något jag däremot retar mig på som fan är alla som inte kan skilja på de/dem (iaf bland de som har svenska som modersmål)

- Mig tycker att det låter lika konstig om dig skulle skriva fel på de/dem som det gör om dig inte kan använda du/dig eller jag/mig på rätt ställe!
- JAG tycker att det låter lika konstig om DU skulle skriva fel på de/dem som det gör om DU inte kan använda du/dig eller jag/mig på rätt ställe!

Likaså när folk skriver fel på mig eller jag. Eller när folk skriver fel på han och honom. Eller när folk skriver lr istället för eller. Eller när folk skriver a d e d istället för ja det är det. Eller när folk särskriver. Eller när folk...

JA, JAG STÖR MIG SOM FAN på felstavningar som bygger på lathet och okunskap.

korvgubbe skrev:
Något jag däremot retar mig på som fan är alla som inte kan skilja på de/dem (iaf bland de som har svenska som modersmål)

- Mig tycker att det låter lika konstig om dig skulle skriva fel på de/dem som det gör om dig inte kan använda du/dig eller jag/mig på rätt ställe!
- JAG tycker att det låter lika konstig om DU skulle skriva fel på de/dem som det gör om DU inte kan använda du/dig eller jag/mig på rätt ställe!
När ska man använda de/dem? Jag använder oftast dom, för då blir det aldrig helt fel. Blir väl å andra sidan inte helt rätt heller, men men...

hållundan skrev:
Likaså när folk skriver fel på mig eller jag. Eller när folk skriver fel på han och honom. Eller när folk skriver lr istället för eller. Eller när folk skriver a d e d istället för ja det är det. Eller när folk särskriver. Eller när folk...
När ska man använda han istället för honom?

/A.Nal Fabet

Utöver ovan nämnda fenomen som oförmåga att skilja på de/dem, jag/mig, han/honom och hon/henne men mest de/dem då det är vanligast. Så det personer som uttrycker sig i text, då främst på olika chat-rum och forum som för att tjäna lite tid eller vad det nu beror på hoppar över att varje ny mening börjar med en versal och avslutas med punkt.
Och personer som ska göra sig lustiga eller är korkade och skriver pungt.
Om folk i allmänhet blev lite bättre på att uttrycka sig i text så skulle den här flugan med internet kanske bli lite mer långlivad.

KalleNorton skrev:
När ska man använda de/dem?

Enklaste sättet att välja mellan de/dem är väl att tänka sig samma mening med du/dig... Där brukar ju folk pricka rätt...

Funkar "du" så funkar troligen "de" och passar "dig" så bör du använda "dem"...

- Ska du/de fira jul hemma?

- Ska vi ha festen hemma hos dig/dem?

....velly velly simple!

16 år, dig!
Måste erkänna att jag stör mig lite smått på dej och liknande, känns helt fel. För någon vecka sedan nötte jag tangentbordsträning på datorn, och då fick jag nöta dej hur många gånger som helst.

Mysko stavning, men är troligtvis som tidigare nämnt taget direkt från språkets uttal. Säg det själv, dig?

Skriver man dej i Word föreslås det dig, "dej kan ge ett talspråkigt eller vardagligt intryck".

Mvh
Johan

EDIT: Stavfel

Last edited:
[QUOTE

När ska man använda han istället för honom?

/A.Nal Fabet[/QUOTE]

Nät det gäller Hållundan så är jag inte äldre än han, däremot så är jag äldre än honom !

fogerty skrev:
Nät det gäller Hållundan så är jag inte äldre än han, däremot så är jag äldre än honom !
Fogerty har rätt. Han är mycket mer begåvad och belevrad än jag. Jag är mycket imponerad av honom.

*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...