Dieseltråden.

Edit: Såg just att det finns en diesel v10 från en touareg till salu för 37000, om man skulle ta o ringa banken...


Hädare, ingen sån motor i camaron.

Men allvarligt, du har inte funderat på att sätta i en 350 bensinare?
Passar nog rätt bra med motorfästen och låda.
 
Kcr-box +d5a=? Är det någon som har erfarenhet av dessa boxar,är det lönt att köpa en mao?Blir det lägre förbrukning eller den såsar på med mer diesel utan nämnvärd effektökning/mildare förbrukning?

Tycker inte om att käringen lyckas köra nån dl mindre än mig med alla bilar vi haft :död:mad::tuttar
 
Undras hur mycket det går att skrämma ur en Izusu motor?
Borde vara en billig och (hyfsat) lätt motor.
Fyrcylindrig 3,2a.
 
Hädare, ingen sån motor i camaron.

Men allvarligt, du har inte funderat på att sätta i en 350 bensinare?
Passar nog rätt bra med motorfästen och låda.

Aldrig i livet. Det ska vara i princip bolt on, men nej, den drar tillräckligt mycket som den gör. Har jag diesel kan jag dessutom tanka lite på företaget ^^ Jänkare brukar ju dessutom säga att "Its all about torque", och vrid finns det minsann så det räcker o blir över i en rejäl turbodiesel.

Som lite allmän info så pratade jag lite med SBP idag, de var långt mer positivt inställda till idén att sno en motor från en samtida Silverado än någon v10 från VW och skulle återkomma under morgondagen med lite mer svar åt mig på hur jag skulle kunna knixa igenom den genom en besiktning, så det är nog bara insé att jag snart är väldigt mycket fattigare igen och att jag snart kommer ha en nedplockad Camaro...
 
Kcr-box +d5a=? Är det någon som har erfarenhet av dessa boxar,är det lönt att köpa en mao?Blir det lägre förbrukning eller den såsar på med mer diesel utan nämnvärd effektökning/mildare förbrukning?

Tycker inte om att käringen lyckas köra nån dl mindre än mig med alla bilar vi haft :död:mad::tuttar

Beror på vem man frågar men jag är ganska säker på att det enda boxen gör är att den håller injektorerna öppna längre tid och därmed ökar effekten/vridmomentet. Om bränsleförbrukningen sjunker så beror det bara på att det ökade vridmomentet gör att folk inte växlar ner lika ofta.

Det tror jag framför allt pga var KCR-boxarna placeras men också pga hur man mest riskfritt ökar effekten i en dieselmotor. Sen kommer jag bli emotsagd av ett flertal nu.

Lär köra ekonomiskt, det finns sällan någon mening att växla ner med turbodieslar, det känns som att det går snabbare men det du vinner förlorar du vid växlingen eftersom turbon hinner tappa sitt laddtryck.

Sedan måst du lära dig att motorbromsa. Vid motorbromsning stryps bränsletillförslen helt, dvs du sparar bränsle gentemot den person som kopplar vid inbromsningen.

Sedan växla tidigt. kör på så höga växlar som möjligt.
 
Last edited:
Beror på vem man frågar men jag är ganska säker på att det enda boxen gör är att den håller injektorerna öppna längre tid och därmed ökar effekten/vridmomentet. Om bränsleförbrukningen sjunker så beror det bara på att det ökade vridmomentet gör att folk inte växlar ner lika ofta.

Det tror jag framför allt pga var KCR-boxarna placeras men också pga hur man mest riskfritt ökar effekten i en dieselmotor. Sen kommer jag bli emotsagd av ett flertal nu.

Lär köra ekonomiskt, det finns sällan någon mening att växla ner med turbodieslar, det känns som att det går snabbare men det du vinner förlorar du vid växlingen eftersom turbon hinner tappa sitt laddtryck.

Sedan måst du lära dig att motorbromsa. Vid motorbromsning stryps bränsletillförslen helt, dvs du sparar bränsle gentemot den person som kopplar vid inbromsningen.

Sedan växla tidigt. kör på så höga växlar som möjligt.

Har "hört" att boxen bara såsar lite extra,men vill ha det bekräftat,isf är det inte lönt att handla tycker jag.
Bilen vi har nu är med tomatlåda,så den växlar som den tycker,inget att göra nått åt.Iofs är den "nollad" vid senaste servicen,så den adapterar sig efter tantens körsätt iom att hon kör den mest.
 
Beror på vem man frågar men jag är ganska säker på att det enda boxen gör är att den håller injektorerna öppna längre tid och därmed ökar effekten/vridmomentet. Om bränsleförbrukningen sjunker så beror det bara på att det ökade vridmomentet gör att folk inte växlar ner lika ofta.

Det tror jag framför allt pga var KCR-boxarna placeras men också pga hur man mest riskfritt ökar effekten i en dieselmotor. Sen kommer jag bli emotsagd av ett flertal nu.

Lär köra ekonomiskt, det finns sällan någon mening att växla ner med turbodieslar, det känns som att det går snabbare men det du vinner förlorar du vid växlingen eftersom turbon hinner tappa sitt laddtryck.

Sedan måst du lära dig att motorbromsa. Vid motorbromsning stryps bränsletillförslen helt, dvs du sparar bränsle gentemot den person som kopplar vid inbromsningen.

Sedan växla tidigt. kör på så höga växlar som möjligt.

Hur kan effekten öka så jäkligt? Det måste vara glädjesiffror?

BSR anger att min motor (vw 2,0tdi 143hk) ökar till 190hk och vridet ökar väl runt 100nm. Nu är det ju ingen box iofs utan en ommappning av original ecu. Hur safe är detta tro? Riskerar man dsg-lådan också tro?
 
Hur kan effekten öka så jäkligt? Det måste vara glädjesiffror?

BSR anger att min motor (vw 2,0tdi 143hk) ökar till 190hk och vridet ökar väl runt 100nm. Nu är det ju ingen box iofs utan en ommappning av original ecu. Hur safe är detta tro? Riskerar man dsg-lådan också tro?

Lite mer rök och lite högre tryck ger stor effektskillnad.
 
Hur kan effekten öka så jäkligt? Det måste vara glädjesiffror?

BSR anger att min motor (vw 2,0tdi 143hk) ökar till 190hk och vridet ökar väl runt 100nm. Nu är det ju ingen box iofs utan en ommappning av original ecu. Hur safe är detta tro? Riskerar man dsg-lådan också tro?

Ganska lätt på en diesel. Eftersom det redan finns luftöverskott i en diesel så blir det direkt mer effekt om man sprutar in mer bränsle och dessutom ger den ökade bränslemängden att turbon får mer snurr vilket ökar luftflödet ytterligare. Inte lika mycket som bränslemängden men ändå.

Om man bara förlänger öppettiderna på injektorerna så ökar peaktrycket bara lite och man eldar lite mer senare efter TDC. vilket är betydigt säkrare än att tex öka bränsletrycket.

Mer sås i en diesel med turbo så ökar du effekten tills nåt brister helt enkelt.

Hur mycket marginaler lådan mm tål vet jag ju inte.
 
Hur kan effekten öka så jäkligt? Det måste vara glädjesiffror?

BSR anger att min motor (vw 2,0tdi 143hk) ökar till 190hk och vridet ökar väl runt 100nm. Nu är det ju ingen box iofs utan en ommappning av original ecu. Hur safe är detta tro? Riskerar man dsg-lådan också tro?

Jag "chippade" (programmerade?) min A4 med 140hk 2.0TDI och såhär rakt från minnet sa han att han ökade bränsletryck, laddtryck och spridaröppning. Dessutom hade jag klagat på att den kändes som att den ströp gaspådraget på 1:an så den slutade varva vid jämn gas, den liksom dog av, så han ställde även om hur den svarade på gaspådrag genom att ställa om pedalläge eller hur jag nu ska uttrycka det hela. Trycker jag ner pedalen 1cm nu så motsvarar det ett större gaspådrag än tidigare.

Hur bränsleförbrukningen påverkats kan jag inte säga, jag vet inte vad färddatorn tar sina uppgifter från?

Hursom vart det en klart trevligare bil att köra, mycket piggare. Han kollade även med racelogic gps mätare och den sjönk från 10 till 8 sekunder från en intervall, tror det var 70-120km/h.
 
För att fortsätta på temat moderna dieselbilar så hade jag tänkt att skaffa mig en ny småbil för jobbpendling. Varit ute och provkört bla Fiesta, Peugeot 207, Citroen c3 mfl och slås av hur mycket trevligare den lilla dieseln (vanligen typ 70hk miljöklassad och 0,35 i förbrukning) är jämfört med minsta bensinmotorn som vanligen är så död att man får växla ner när det går uppför i 110. Med gratis skatt i 5år och låg förbrukning lär de 15kkr i högre inköpskostnad löna sig.

Då till frågan. Misstänker att de är väldans snålt ställda i mappen för att gå så billigt. Finns där boxar som man kan slå på och av? Av när man kör till jobb och vardagsåker på när man skall dra cross-släp eller har 4 tunga kamrater och AC på....

Någon som har input på bilvalet?
 
För att fortsätta på temat moderna dieselbilar så hade jag tänkt att skaffa mig en ny småbil för jobbpendling. Varit ute och provkört bla Fiesta, Peugeot 207, Citroen c3 mfl och slås av hur mycket trevligare den lilla dieseln (vanligen typ 70hk miljöklassad och 0,35 i förbrukning) är jämfört med minsta bensinmotorn som vanligen är så död att man får växla ner när det går uppför i 110. Med gratis skatt i 5år och låg förbrukning lär de 15kkr i högre inköpskostnad löna sig.

Då till frågan. Misstänker att de är väldans snålt ställda i mappen för att gå så billigt. Finns där boxar som man kan slå på och av? Av när man kör till jobb och vardagsåker på när man skall dra cross-släp eller har 4 tunga kamrater och AC på....

Någon som har input på bilvalet?

Jag kan bryta spänningen till KCR-boxen på min Transporter och då blir bilen "orginal" men det påverkar ju inte bränsleförbrukningen så jag slår bara av den lagom en dag innan besiktningen så att jag hinner sota ur den samt om någon annan än jag ska köra bilen.

Diesel är inte som otto eftersom du alltid har luftöverskott, på diesel så får du i princip effekt efter hur mycket bränsle du sprutar in. Resten är miljöanpassning. Har din bil partikelfilter sprutar man in bränslet sent för att undvika NOx, och röken som bildas tar partikelfiltret hand om. Och med urea efterbahandling (add blu) så gör man tvärtom sprutar in bränslet tidigare än optimalt för att få ner röken och NOx efterbehandlas bort.
 
För att fortsätta på temat moderna dieselbilar så hade jag tänkt att skaffa mig en ny småbil för jobbpendling. Varit ute och provkört bla Fiesta, Peugeot 207, Citroen c3 mfl och slås av hur mycket trevligare den lilla dieseln (vanligen typ 70hk miljöklassad och 0,35 i förbrukning) är jämfört med minsta bensinmotorn som vanligen är så död att man får växla ner när det går uppför i 110. Med gratis skatt i 5år och låg förbrukning lär de 15kkr i högre inköpskostnad löna sig.

Då till frågan. Misstänker att de är väldans snålt ställda i mappen för att gå så billigt. Finns där boxar som man kan slå på och av? Av när man kör till jobb och vardagsåker på när man skall dra cross-släp eller har 4 tunga kamrater och AC på....

Någon som har input på bilvalet?

Fiestan är ju fruktansvärt snygg om inte annat. Kollade lite snabbt vad 1.4 dieseln skulle ge där jag lämnade in min bil.

Ford Fiesta 1.4 TDCI (68 HK) 50 KW, Optimerad 68 KW 93 HK +50 Nm

Hur det påverkar förbrukningen vet jag inte men det var ju skaplig effektökning.
 
För att fortsätta på temat moderna dieselbilar så hade jag tänkt att skaffa mig en ny småbil för jobbpendling. Varit ute och provkört bla Fiesta, Peugeot 207, Citroen c3 mfl och slås av hur mycket trevligare den lilla dieseln (vanligen typ 70hk miljöklassad och 0,35 i förbrukning) är jämfört med minsta bensinmotorn som vanligen är så död att man får växla ner när det går uppför i 110. Med gratis skatt i 5år och låg förbrukning lär de 15kkr i högre inköpskostnad löna sig.

Då till frågan. Misstänker att de är väldans snålt ställda i mappen för att gå så billigt. Finns där boxar som man kan slå på och av? Av när man kör till jobb och vardagsåker på när man skall dra cross-släp eller har 4 tunga kamrater och AC på....

Någon som har input på bilvalet?

Av vissa märken så finns det olika antal hästkrafter i motorerna men de är ändå specade med samma förbrukning, jag antar att de med fler hästar bara är programmerade så att de kan trycka in lite extra diesel när man gasar hårt. Jag kör en Skoda Fabia och den finns i 70, 90 och 105 häst och alla är specade med samma förbrukning. Gissa vilken motor jag valde. :)
 
Av vissa märken så finns det olika antal hästkrafter i motorerna men de är ändå specade med samma förbrukning, jag antar att de med fler hästar bara är programmerade så att de kan trycka in lite extra diesel när man gasar hårt. Jag kör en Skoda Fabia och den finns i 70, 90 och 105 häst och alla är specade med samma förbrukning. Gissa vilken motor jag valde. :)

Jag gissar på den betydligt billigare 70hästarn som enkelt programerades om till 110häst.
 
Hur kan effekten öka så jäkligt? Det måste vara glädjesiffror?

BSR anger att min motor (vw 2,0tdi 143hk) ökar till 190hk och vridet ökar väl runt 100nm. Nu är det ju ingen box iofs utan en ommappning av original ecu. Hur safe är detta tro? Riskerar man dsg-lådan också tro?

Du bör nog höra dig för bland andra som gjort liknande åtminstone. En av killarna på jobbet stoppade i en box i sin Opel Vivaro vilket har lett till 3 växellådsbyten på 2 år...
 
Du bör nog höra dig för bland andra som gjort liknande åtminstone. En av killarna på jobbet stoppade i en box i sin Opel Vivaro vilket har lett till 3 växellådsbyten på 2 år...

En kompis skaffade Passat som tjänstebil.
När han hämtade den så påpekade han att han ville ha en effekt box.
"Nej, det vill du inte, växellådan tål det inte."
"Men några hästar till tål den väl?"
"Den kommer att gå sönder fort nog med originaleffekt."
 
En kompis skaffade Passat som tjänstebil.
När han hämtade den så påpekade han att han ville ha en effekt box.
"Nej, det vill du inte, växellådan tål det inte."
"Men några hästar till tål den väl?"
"Den kommer att gå sönder fort nog med originaleffekt."

Då skiter jag i det, det är ju ändå mest trafikstockning nuförtiden :gråta
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top