Dieseltråden.

Finns det fler än du i vårt kända universum som racepart-preppar en gammelmerca? Kul som faijn är det jallafall.

Fast det är ingen flashig aftermarket/rejsdiff det här, det är en original nazistdiff fast tvättad och renoverad.

Philipsons tog nämligen bara in de här dieselmercorna med 3.46:1 samt 3.69:1 i Sverige. I USA däreomot så såldes nästan alla dessa bilar med turbo och 3.07:1-diffen. Så därför gav jag upp att leta här i sverige utan tog hem en 3.07:1 från USA istället. Nu ligger den tydligen i tullen här i Sverige :banana
 
Ja för helvete, Jörgen är inte ensam. Kanske dock mer varsam med materialet än i dessa killar: :hihi

http://www.garaget.org/video/ejo8yhe9lf8n

http://www.garaget.org/video/aui338ap6me0

Skönt att det finns sunt folk i stugorna.

Fast det är ingen flashig aftermarket/rejsdiff det här, det är en original nazistdiff fast tvättad och renoverad.

Philipsons tog nämligen bara in de här dieselmercorna med 3.46:1 samt 3.69:1 i Sverige. I USA däreomot så såldes nästan alla dessa bilar med turbo och 3.07:1-diffen. Så därför gav jag upp att leta här i sverige utan tog hem en 3.07:1 från USA istället. Nu ligger den tydligen i tullen här i Sverige :banana

Hojta till när det blir instalation så kommer jag och aggerar knorrande kompis som i den där tutfilmen du lägger upp med jämna mellanrum.

Kanske. Jepp, slänger iväg ett mail nu:tummenupp

Fan jag vill nästan ha den där jag med. Vansinnigt nödvändig bil. Träsidor är fanimej legendariskt. Med den ska man svänga in lite hastigt på macken så underredet skrapar i. det är ballt.
 
Last edited:
Fast det är ingen flashig aftermarket/rejsdiff det här, det är en original nazistdiff fast tvättad och renoverad.

Philipsons tog nämligen bara in de här dieselmercorna med 3.46:1 samt 3.69:1 i Sverige. I USA däreomot så såldes nästan alla dessa bilar med turbo och 3.07:1-diffen. Så därför gav jag upp att leta här i sverige utan tog hem en 3.07:1 från USA istället. Nu ligger den tydligen i tullen här i Sverige :banana

Dagens mekterm: nazistdiff!:yoparty :D

Härligt att prylarna är hemma (snart), då blir det update snart?:tummenupp

Fan jag vill nästan ha den där jag med. Vansinnigt nödvändig bil. Träsidor är fanimej legendariskt. Med den ska man svänga in lite hastigt på macken så underredet skrapar i. det är ballt.

Aye, stämmer bra det:yoparty Är som sagt ingen kombifantast, men ska det vara kombi så ska det vara en sån. Vansinnigt muskulös för att vara kombi, eller vad man ska säga:Bugar

Får väl se vad gubben svarar på mitt mail, har jag inte råd med den kan du ta den:tummenupp



Jag vill också vara mekkompis jörgen!
 
Last edited:
Fast det är ingen flashig aftermarket/rejsdiff det här, det är en original nazistdiff fast tvättad och renoverad.

Philipsons tog nämligen bara in de här dieselmercorna med 3.46:1 samt 3.69:1 i Sverige. I USA däreomot så såldes nästan alla dessa bilar med turbo och 3.07:1-diffen. Så därför gav jag upp att leta här i sverige utan tog hem en 3.07:1 från USA istället. Nu ligger den tydligen i tullen här i Sverige :banana

Har inte riktigt hängt med i detta intressanta projekt ser jag. Är pumpen injusterad med turbosatsen enligt konstens alla regler? Skulle gärna se lite film på den där man får höra ljudet med det nya avgassystemet! :yoparty
 
Har inte riktigt hängt med i detta intressanta projekt ser jag. Är pumpen injusterad med turbosatsen enligt konstens alla regler? Skulle gärna se lite film på den där man får höra ljudet med det nya avgassystemet! :yoparty

Hej
Jo jag körde upp till STT i Sundsvall som justerade in pumpen provkörde ock kollade laddtrycket samt moddade styrningen av automaten. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4044201&postcount=601 De skrev då även ut deras typgodkännande för installationen. Så SB behöver bara kolla motornummer och det nummer som står på aggregatet så är bilen godkänd med turbo infört i registreringsbeviset. Jag har dock inte varit till SB än ty det är ju besiktning vartannat år numer på denna vagn.

Här är en finne med likadan kaross som trimmat upp gjutjärnsfemman liiiite värre. Kompressor och turbo :D

"The car is 123 body-style 300D wagon (made up to 1985). The engine is original 3-liter 5-cyl diesel. Custom intake, custom exh manifold, Eaton M45 roots-type supercharger and Holset h2 turbo. The chargers are in series, first compression in turbo and second compression in supercharger. Also two intercoolers, one after each charger."


Här är bilder.

http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsport/

Film

[YOUTUBE-ID]czV3fwZ73gc[/YOUTUBE-ID]


diesel%20022.jpg
 
Last edited:
Manlig bil!! Diesel är fränt.. Sen att det är en femma gör ju saken lite mer extraordinär så att säga.
 
Helfränt, han har inte snålat på vevhusventilationens diameter! :tummenupp
 
Örnen har landat! 3.07-diffen har återvänt till Europa efter 30 år i Markus Kära Stater.

Igår kl 1700 på jobbet visade trackingen plötsligt att den fanns att hämta på posten Dalagatan som stängde för helgen 2h senare. Så jag lubbade förstås genast till posten och slet ut kruppstålet. Hann inte hämta Mercan att hämta den med.
Utanför Posten drabbades jag av en inre kris :gnissla Jag kunde inte bestämma mig om jag skulle bubba hem diffen till lägenheten och ha den i sängen första natten... eller bära den direkt till garaget. Men jag stålsatte mig och bar den till garaget istället. Fick dock orangutangarmar av att bära 30-kilos klumpen från Odenplan till St Eriksplan kan jag säga :näsblod

Denna måste ha suttit på en bil som inte rullat alls, den ser knappt använd ut. Shimsningen är perfekt även på planetdreven, kuggflankerna som nya. Originallacken knappt ens smutsig. Säljaren sa att det var en low mileage diff, men det här var lite över förväntan faktiskt. Hypoidolja luktar så fint!
 

Bifogat

  • IMG_0952.JPG
    IMG_0952.JPG
    58.4 KB · Visningar: 98
  • IMG_0953.JPG
    IMG_0953.JPG
    95.7 KB · Visningar: 106
  • IMG_0954.JPG
    IMG_0954.JPG
    87.8 KB · Visningar: 90
  • IMG_0955.JPG
    IMG_0955.JPG
    58.6 KB · Visningar: 74
Last edited:
Emilio t-shirten har äntligen fått ett användningsområde ser jag!
 
Ah, finns inget bättre än diesel. I skolan så övningskör vi med en Volvo FH med 13 litersmotorn. Finns fan inget bättre än att ta dom tre stegen upp, sätta sig, och starta motorn. Det är fan underbart.
 
Snygg diff det där Jörgen!:tummenupp När blir det montering och provkörning?:)
 
Jag har ju kört en hel del diesel på sistone, men idag provkörde jag en Audi S4 med nya V6T-motorn med 333hk och S-tronic. RIKTIGT nice, riktigt jäkla nice säger jag. Det har ryktats att den motorn ska komma till Audi Q5, o gör den det... då blir det o spara alla ens pengar till en sådan.

ELLER, om Q5 kommer med RS-diesel på 400hk :D då säljer jag allt jag har o köper! :)
 
Jag har ju kört en hel del diesel på sistone, men idag provkörde jag en Audi S4 med nya V6T-motorn med 333hk och S-tronic. RIKTIGT nice, riktigt jäkla nice säger jag. Det har ryktats att den motorn ska komma till Audi Q5, o gör den det... då blir det o spara alla ens pengar till en sådan.

ELLER, om Q5 kommer med RS-diesel på 400hk :D då säljer jag allt jag har o köper! :)

Qfemman finns ju med V12 turbodiesel på 500 häst om jag inte minns fel.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top