Dieseltråden.

Hon dog tyvärr när jag var i din ålder.
Men hon gillade inte heller märkeskläder med blaffiga loggor.

Det är mina gaykompisar som jobbar för olika klädmärken som ger mig div exemplar i hopp om bättring och tack för båtresor. Men det är ju inget man vill bli sedd i. Jag ska byta tätningar på axeln imorgon, då kan jag nussa rent med en Ralph Lauren om du vill?

Daremot jag har nyss köpt en ny S&S T-Shirt i 50-talsstil, det är helt ok. Lite Bonnneville nostalgi-look. Så vissa loggor tycker jag är ok.

Trist.
Ge mig kontonumret och jag skall sona.
Emilio är väl Mq's eget brand kan jag tro så jag tror dina bögpolare måste jobba lite på karriären. ;)
SS är loser-klocker, för postenanställda typ.
 
Trist.
Ge mig kontonumret och jag skall sona.
Emilio är väl Mq's eget brand kan jag tro så jag tror dina bögpolare måste jobba lite på karriären. ;)
SS är loser-klocker, för postenanställda typ.

Ja de designar kläder åt alla möjliga svenska märken, gant, peak osv
Klockor? Det är ju motorer vi pratar om här!:confused: Smith&Stanko alltså, en sån motor som jag har.

494.jpg


T3 är som du sa inte vattenkyld, jag skrev ju att jag hade nästan samma recept :fakta

För övrigt så verkar din Merca vara i goda händer, kul att läsa om en välhållen 300TD (T). Köpte en /8 220D för 10 år sen, den hade då gått 70-75000mil (kommer inte ihåg exakt) och den går än, helt fantastiskt :D

Aha, då är jag med!

Ja man undrar ju hur blåsta de var som köpte dessa bilar nya på 80-talet och sedan i vanlig bilkonsumentstil, bytte till en ny bil från Philipssons 2 år senare, "för att slippa problem". Undrar om de människorna visste att de i många fall hade kunnat köra 75000 mil till i 30 år? :D
 
Last edited:
Det är mina gaykompisar som jobbar för olika klädmärken som ger mig div exemplar i hopp om bättring och tack för båtresor. Men det är ju inget man vill bli sedd i. Jag ska byta tätningar på axeln imorgon, då kan jag nussa rent med en Ralph Lauren om du vill?

:skrattaåt Priceless!
 
Detta är Dieseltråden ffs11!!
Markus du har inget här o göra. snacka mode kan du göra i din gej tråd
 
Markus du har inget här o göra. snacka mode kan du göra i din gej tråd

För det första är Diesel ett av mina 3-4 favvo-märken, för det andra är min tjänstebil av dieselmodell. Så FY m.a.o.

Var köper man chip eller box till dieselmotorn förresten?
 
Kunde ju inte låta bli att packa och renovera om fritz-diffen...


[YOUTUBE-ID]Nwc0shJ2aYc[/YOUTUBE-ID]
 

Bifogat

  • IMG_0953.JPG
    IMG_0953.JPG
    95.7 KB · Visningar: 96
  • IMG_0969.JPG
    IMG_0969.JPG
    73 KB · Visningar: 79
  • IMG_0973.JPG
    IMG_0973.JPG
    67 KB · Visningar: 83
  • IMG_0977.JPG
    IMG_0977.JPG
    64.2 KB · Visningar: 90
  • IMG_0979.JPG
    IMG_0979.JPG
    72.8 KB · Visningar: 85
  • IMG_0981.JPG
    IMG_0981.JPG
    71.5 KB · Visningar: 83
Last edited:
Ett så osannorlikt bra val av musik till Tysk maskinporr.

En kompis till mig köpte sig en 5000:- Audi för att åka till österrike i vinter med, den bilen har redan döpts till "Das Fritzelwagen"
Musiken på resan måste ju bara bli en kombination av Kraftwerk och Rammstein....
 
Ett så osannorlikt bra val av musik till Tysk maskinporr.

En kompis till mig köpte sig en 5000:- Audi för att åka till österrike i vinter med, den bilen har redan döpts till "Das Fritzelwagen"
Musiken på resan måste ju bara bli en kombination av Kraftwerk och Rammstein....

Merca är kul att skruva med. Notera skillnaden på gamla och nya pinjongtätningen. Reservdelskillen sa att den hade genomgått 7 tekniska ändringer efter den variant med enkel läpp som satt i min 30år gamla diff (och var tät).
Kanske svårt att se på bilden, men den nya tätningen hade tre läppar varav den yttersta är en dammtätning som utnyttjar plåtflänsen på medbringaren. :kär
 
Merca är kul att skruva med. Notera skillnaden på gamla och nya pinjongtätningen. Reservdelskillen sa att den hade genomgått 7 tekniska ändringer efter den variant med enkel läpp som satt i min 30år gamla diff (och var tät).
Kanske svårt att se på bilden, men den nya tätningen hade tre läppar varav den yttersta är en dammtätning som utnyttjar plåtflänsen på medbringaren. :kär

Ja, det blir så när man inte kan göra rätt från början!

Skämt åsido, enkelläppstätningarna brukar ju inte hålla tätt, speciellt inte i fordon som står undanställda en längre tid.

Farsans 350SLC pissar ut ungefär en dl automatolja varje år genom bakre tätningen när den har stått, sedan är det tätt igen.

Jag och sonen brukar avhjälpa det genom att åka runt ladugården med bredställ ett par varv emellanåt, jag är mån om min fars Mercedes...
 
Ja, det blir så när man inte kan göra rätt från början!

Skämt åsido, enkelläppstätningarna brukar ju inte hålla tätt, speciellt inte i fordon som står undanställda en längre tid.

Farsans 350SLC pissar ut ungefär en dl automatolja varje år genom bakre tätningen när den har stått, sedan är det tätt igen.

Jag och sonen brukar avhjälpa det genom att åka runt ladugården med bredställ ett par varv emellanåt, jag är mån om min fars Mercedes...

Ja just automattätningar kan ju bli dåliga av stillastående. Lämnade in min automat på genomgång för några år sedan, just för att den bakre tätningen gett upp. De rådde mig också att köra då och då under vinteruppställningen. Just för att motionera tätningarna. Samma med AC-kompressorn.
 
Last edited:
En frågan, var det inte bara att byta utväxling i gamla diffen istället för att köpa en hel klump? Finns det ingen diffbroms till dessa?

En gång diffbroms, aldrig mera öppen diff! :tummenupp
 
En frågan, var det inte bara att byta utväxling i gamla diffen istället för att köpa en hel klump? Finns det ingen diffbroms till dessa?

En gång diffbroms, aldrig mera öppen diff! :tummenupp

Nej det finns ingen diffbroms till dessa mig veterligen. Jag kollade upp om det skulle kunna gå att eftermontera tex en torsen eller aussie nu när jag ändå har den nya diffen på bordet. Men det blir rätt omfattande jobb, bla pga av att utgående drivaxlarnas låsringar måste gå att komma åt.

Men jag kör ju sällan denna bil på vintern iaf så diffbroms är int etill så stor nytta.

Jo det var min reservplan, 7000:- för nytt kronhjul och pinjong från Mercedes. Sedan behövs nya tätningar, lager, knäckhylsor etx, så runt 10 000:-
Detta vart billigare.
 
Last edited:
Nej det finns ingen diffbroms till dessa mig veterligen. Jag kollade upp om det skulle kunna gå att eftermontera tex en torsen eller aussie nu när jag ändå har den nya diffen på bordet. Men det blir rätt omfattande jobb, bla pga av att utgående drivaxlarnas låsringar måste gå att komma åt.

Men jag kör ju sällan denna bil på vintern iaf så diffbroms är int etill så stor nytta.

Jo det var min reservplan, 7000:- för nytt kronhjul och pinjong från Mercedes. Sedan behövs nya tätningar, lager, knäckhylsor etx, så runt 10 000:-
Detta vart billigare.

Oj, ja kronhjul och pinjong är det jävulska priser på.

En aussie-locker kör jag själv i en 740 Turbo. Lite brutal för en bruksbil men används bara till nöjeskörning ändå. :rolleyes: Finns de ens till aussie Merca förresten? Trodde de bara gjordes till stela axlar.
 
Oj, ja kronhjul och pinjong är det jävulska priser på.

En aussie-locker kör jag själv i en 740 Turbo. Lite brutal för en bruksbil men används bara till nöjeskörning ändå. :rolleyes: Finns de ens till aussie Merca förresten? Trodde de bara gjordes till stela axlar.

Nej det är ju det jag säger, det hade blivit ett omfattande projekt att bygga om en eftermarknadsdiffbroms så att den passar. Speciellt just pga av att man måste kunna komma åt låsringarna till drivaxlarnas axeländar. Det finns mig veterligen inga färdiga diffbromsar till dessa axlar nej. Jag har kollat upp det innan jag satte igång detta byte.
 
Oj, ja kronhjul och pinjong är det jävulska priser på.

En aussie-locker kör jag själv i en 740 Turbo. Lite brutal för en bruksbil men används bara till nöjeskörning ändå. :rolleyes: Finns de ens till aussie Merca förresten? Trodde de bara gjordes till stela axlar.

En universallösning:
telwin_linear280.jpg


Duger gott till en gammal 123'a

;)
 
Aga-diff på en västtysk långfärdsvagn! :skrämd Nä nä skitungar :ajjabajja
I mitten av åttiotalet var det en raggardjävel i grannkomunen som kom över en stulen 560SEL.
Småbucklig och lite brandhärjad när den återlämnades.
Raggarn tjöppt.
Rev ut inredningen, taksänkte, sektionerade, monterade störtbur och två recarostolar.
Jag älskade den bilen.
Efter ett par år av streetracing gick han på övriga raggardjävlars prat om att bakaxeln behövde bytas till kraftigare doningar.
Fordaxel med räjsmässig utväxling.
När drivaxlarna gav upp (snart) skulle den byggas om med chevaåtta och amjikansker åttimatlåda.
Sedan syntes den aldrig mer.
 
Hedningar! :4skrika
I mitten av åttiotalet var det en raggardjävel i grannkomunen som kom över en stulen 560SEL.
Småbucklig och lite brandhärjad när den återlämnades.
Raggarn tjöppt.
Rev ut inredningen, taksänkte, sektionerade, monterade störtbur och två recarostolar.
Jag älskade den bilen.
Efter ett par år av streetracing gick han på övriga raggardjävlars prat om att bakaxeln behövde bytas till kraftigare doningar.
Fordaxel med räjsmässig utväxling.
När drivaxlarna gav upp (snart) skulle den byggas om med chevaåtta och amjikansker åttimatlåda.
Sedan syntes den aldrig mer.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top