Dieseltråden.

Begagnad hydraulolja vet jag två stycken som kör på,
Olja från transformatorer körde en polare på tidigare. Luktar apa allihop.
Jag har fått för mig att båda alternativen är riktigt dåliga val.
Hydraulolja är svårantändlig.
Transformatorolja kan man nog komma över billigt.
Det kostar nämligen en del att bli av med den annars, emedan gammal transformatorolja ofta innehåller PCB.

Jag är ingen miljövän.
Men ingen miljöfiende heller.
Frityrolja FTW!

"Bara" 850?????

http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=98

Kl racing har mycket skoj till bra priser. Har just nu en 50mm WG står på bordet och ser stöddig ut från KL :kär

Tack för tipset!
Jag kollade faktiskt där, men de hade inte den tank som passade mitt tilltänkta utrymme. Så jag köpte min av H2M
http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=11&products_id=2923

Den stod för 695, men sedan med "expavgift" och frakt och sedan moms på alltihop vart det 850:- Det är bedräglig prissättning kan jag tycka.

Sedan var det nipplar för 9 mm slang och inte 13 mm såsom utlovat. Så jag fick lik förbannat handla större nipplar av NBM-hydraulic för 370:- samt gänga om och montera dessa. Det sitter samma klena nipplar på de tankar som fanns på din sida, samma tillverkare.

Så man blir blåst hur man än vänder sig :D

Det kostar nämligen en del att bli av med den annars, emedan gammal transformatorolja ofta innehåller PCB.

Jag är ingen miljövän.
Frityrolja FTW!

Jag tänkte just säga det, gammal transformatorolja är ju riktigt miljöfarligt har jag hört.:gnissla

Last edited:

Jag är ingen miljövän.
Frityrolja FTW!

Hydraulolja är väl väldigt allergiframkallande dessutom?

Jag är ingen miljövän.
Frityrolja FTW!

Jag säger inte att det var ett bra val, men det går.. Båda hydrauloljekillarna får naturligtvis tag i oljan gratis..
Transformatoroljan fick vi tag på då vi jobbade som rivare för några år sedan.

Det gäller såklart gamla mercedesdieslar btw. :)

Hydraulolja är väl väldigt allergiframkallande dessutom?

Jajjamän!

Rapsoljan luktar ju popcorn när man kör iaf! :)

Har du åtgärdat brytaren till lyset?

Haha, mysigt värre:D

Ja, fast det var inte det felet du pratade om. På min hade det bara lossnat en liten plastbit från ena fästet som hoppat in bakom själva knappen så att den inte kunde tryckas av och på riktigt som man ville, och därför fjädrade den tillbaka vilket ledde till att lyset inte alltid gick av helt. Var bara att plocka bort plastbiten så funkade knappen som vanligt:)

Edit: jag ska nog hålla mig till planen om friösolja...:gnissla De andra alternativen lät inte så trevliga när allt kommer omkring:näsblod

Last edited:
Turbosmällar är ju inte ovanligt på stora marindieslar när man lastar av snabbt. På isbrytare där man ibland kör med Ice mode där man kan lasta av full fram och lasta på full back på 5-8sek kör man utan filterdukarna på turbon då de ändå inte sitter kvar efter en sån manöver. Har man inte hört smällarna innan så är det lätt att tro att nåt håller på att gå åt helvete...

Jag har jobbat i maskin på en isbrytare, och jag känner inte igen det där alls. Det behöver iofs inte betyda att det inte stämmer, eftersom det finns en del isbrytare jag inte ens varit ombord på, men jag känner inte igen det du skriver. Är det dual purpose Viking-brytarna du syftar på?

Jag har jobbat i maskin på en isbrytare, och jag känner inte igen det där alls. Det behöver iofs inte betyda att det inte stämmer, eftersom det finns en del isbrytare jag inte ens varit ombord på, men jag känner inte igen det du skriver. Är det dual purpose Viking-brytarna du syftar på?
Maskinpersonalen kanske inte var moppefuckon på de båtar du varit på?

Det är nog för att de maskinerna är för små, är det diesel-elektriskt på dem? Jag har inte varit på de gamla isbrytarna själv men jag har jobbat med Pielshit maskiner och det gäller att ha haft tömning innan de stallar. Ju större maskin desto mer ljud kan man säga. Det värsta jag har varit med om var när jag personligen fuckade upp det lite och fick en turboladdare till en 2-takts 35000 kw maskin att stalla. Jag stod ca 50cm ifrån. Den chocken glömmer jag aldrig, fyfan.

Idag har jag Dieslat Volvo 180 (longboom, vanliga på bilden) och flyttade världens snöhög samtidigt som jag lyssnade på Born in the USA på rockklassiker. Kändes tufft, speciellt när man kör med joystick, de e najs.

81-1312485.jpg

Det är nog för att de maskinerna är för små, är det diesel-elektriskt på dem? Jag har inte varit på de gamla isbrytarna själv men jag har jobbat med Pielshit maskiner och det gäller att ha haft tömning innan de stallar.

Det var Atle jag var på, och det är dieselelektrisk framdrivning med pielstick där. Men det är ju ganska nedtrimmade maskiner med små turboagreggat och låga tryck (jämfört med det som byggs idag), och det kan ju bidra till att de klarar varierande belastning bättre.

Kör inte diesel själv men gillade farbrors MB G400 CDI. 560nm vid 1700, kraffsade på bra :)

Idag har jag Dieslat Volvo 180 (longboom, vanliga på bilden) och flyttade världens snöhög samtidigt som jag lyssnade på Born in the USA på rockklassiker. Kändes tufft, speciellt när man kör med joystick, de e najs.

Jag Dieslade gammal Katt. Skrapade fem centimeter snö, med uppfuckad skopa, samtidigt som jag lyssnade på mix megapol. Kändes tråkigt, men det var kul att sladda lite :hojsmilie

Sen bytte jag till H10 B, kraffsade i jord, och lyssnade på Td60, det tjänndes bättre :nicka

Kan bidra med en liten snutt från min egna lilla diesel :D

50-200 kmh. På avspärrad väg såklart. Starta in från 0 då jag tycker det är för hårt mot bilen.

Jag är rätt säker på att jag kan köra nån sek snabbare. Snabbaste 0-160 är 13.5 typ.

[YOUTUBE-ID]31ItNKtr9qg[/YOUTUBE-ID]

Jo, det var de båtarna jag syftade på. Jag kan tänka mig att det är stor skillnad med diesel-elektrisk kontra direktdriven diesel också. Jag vet inte om ni använder samma typ av ice-mode öht med diesel-elektrisk.

Oavsett isbrytare eller inte, lasta av en MaK snabbt och du får turbosmällar som heter duga.

Kan bidra med en liten snutt från min egna lilla diesel :D

50-200 kmh. På avspärrad väg såklart. Starta in från 0 då jag tycker det är för hårt mot bilen.

Jag är rätt säker på att jag kan köra nån sek snabbare. Snabbaste 0-160 är 13.5 typ.

[YOUTUBE-ID]31ItNKtr9qg[/YOUTUBE-ID]

Fan va långt den drog på växlarna!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!