Dieseltråden.

Varva är ghej.
[YOUTUBE-ID]G7qgDauSjhk[/YOUTUBE-ID]

Säg det till långforden. Den envisas med att hålla trean åt helsike för länge. När det sen är dags för fyran så kommer overdriven som en bonus. Vafför inte ba slänga i fyran lite tidigare asså?

Ska ge mig på den och kolla om man kan ställa till den lite. Gick på förra långforden (långford v 1.0) men Jag har inte kollat än.

När jag blir mångmiljardär ska jag inte ha alabasterpalats i hollywood hills som alla andra. jag ska köra gammal dragbil til vardags. fan va snygg den i filmen var!

När jag åkte sjuttiotalsjänkare, så kopplade man bort "Kick-down wiren".
Accade bättre på hög växel.
Skulle inte förvåna mig om det är samma med fården.
Dessutom är det kingigt att rosta Bernts-Gunnar typer utan att växla ner.
Effortlessness.

När jag åkte sjuttiotalsjänkare, så kopplade man bort "Kick-down wiren".
Accade bättre på hög växel.
Skulle inte förvåna mig om det är samma med fården.
Dessutom är det kingigt att rosta Bernts-Gunnar typer utan att växla ner.
Effortlessness.

Kör man stordiesel vill man att den ska växla upp i stället för ner vid gastramp. Lådan är ju byggd för Bensin-V8 men de har lyckats ganska bra med konverteringen. Ligger man och ljummar i 50-70 och trampar till så växlar den upp 1-2 växlar vilket gör att varvet sjunker men lik-förbaskat så drar det iväg.

Mitt problem är att i bland så ligger den och hetsar på 2k varv när man kör i 70 när den skulle kunna ligga på 12-14 hundra. Sen när den väl växlar så skickar den i OD på en gång efter. Då borde den kunna slänga i 4:an tidigare.

Inte på 1an och 2an kan jag lova. Kommer bara till 85 på 2an. Och 45-50 på 1an.

Det är det mest irriterande med våran A4:a, farsan snålade å andra sidan och köpte med lillmotorn, men vafan 40 på 1an det är ju löjligt, jag startar på 2an ibland :D. Känns som att den borde kunna ha utväxling för 60kmh på 1an iallafall.
En extra växel för motorväg hade inte heller skadat, 6an är lagom för att puttra i 80-85 om man ska köra bränslesnålt...

A5:an är en grymt fin bil!!! Synd att farsan vill ha 4-dörrar och kombi :(
Vad har du för "options", vi har en 06a med quattro och sportchassi m.m.
måste säga att sportchassit är underbart! Får alla andra (i samma klass, dvs
snål kombibil) att kännas helvingliga. A4an är grymt mycket mer distinkt och
precis i styrning m.m.

[YOUTUBE-ID]2J4KdQQIzW4&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]PDyx0JyHelo&feature=related[/YOUTUBE-ID]

:banana

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/b07wocGkLlk&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/b07wocGkLlk&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

:banana :banana

Var hittar man ritningar?
Tror den ska vara byggd på en paggot 404.

Finns fler filmer, bla när han sladdar och grejar skapligt när en bil, så kontrollen verkar vara näst intill hundra :tummenupp

Last edited:
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/b07wocGkLlk&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/b07wocGkLlk&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

:banana :banana

Var hittar man ritningar?
Tror den ska vara byggd på en paggot 404, Vill ha! :yoparty
Vi lånade en liknande.
Byggd på volvo 140 delar.
Traktordäck med bortskurna sidor som band.
Slirstyrning med hjälp av bromsarna.

Dubbla växellådor för kraft i stället för hastighet.

Blev fel.
Reduceringsväxellådan var låst på fel växel.
Toppade nog närmre 100 km/h.
Vände på en femöring om man drog i en spak.
Tvärstannade om man drog i båda.
Från 100 knut.
Livsfarlig.
Skitskoj.

Back to topic:
[YOUTUBE-ID]y8_7cVZzwxw[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Det är det mest irriterande med våran A4:a, farsan snålade å andra sidan och köpte med lillmotorn, men vafan 40 på 1an det är ju löjligt, jag startar på 2an ibland :D. Känns som att den borde kunna ha utväxling för 60kmh på 1an iallafall.
En extra växel för motorväg hade inte heller skadat, 6an är lagom för att puttra i 80-85 om man ska köra bränslesnålt...

A5:an är en grymt fin bil!!! Synd att farsan vill ha 4-dörrar och kombi :(
Vad har du för "options", vi har en 06a med quattro och sportchassi m.m.
måste säga att sportchassit är underbart! Får alla andra (i samma klass, dvs
snål kombibil) att kännas helvingliga. A4an är grymt mycket mer distinkt och
precis i styrning m.m.
Jag har S-line. Dock inte Nav. Tog den A5a som Audi här i Södertälje hade som showbil i hallen. Jag ville inte vänta... (var då väntetid på 9 mån).

Om du tycker A4an är distrinkt så är det inget mot A5an. Jag hade nya A4an (2.0TDI) som lånebil medan min var på service och jag var helt klart nöjd med bilen... men att sedan återgå till A5an. Jag lovar det är som natt och dag. A5an är så planterad på vägen o jag kan latcha rätt hårt. Jag lär få byta vinterdäck då när jag stänger av ESP så kan jag sladda rätt hårt med bilen, speciellt i rondeller. Skitkul! Ibland får jag till långa sköna sladdar. Hehehe.

Är sugen på ny sportbil, men varje gång jag sätter mig i min trimmade A5a o ska köra en till en bilhall så tappar jag "suget" på en ny bil. Det är bara när jag sitter hemma o har tråkigt som det där "sportbilssuget" kommer.

Ska dock se över att hårdtrimma A5an med ny hybridturbo och större spridare som tillåter mer bränsle.

Förresten, hur lite vill du att bilen ska dra? Jag menar, min drar 0.5-0.6 på motorvägen i 110-140... Svårt att slå med 300hk och 600nm och den komfort bilen ger. 0.7 i snitt o då kör jag ändå rätt hårt (dock är jag rätt bra på ekodriving när jag inte gassar järnet).

:)

Vi lånade en liknande.
Byggd på volvo 140 delar.
Traktordäck med bortskurna sidor som band.
Slirstyrning med hjälp av bromsarna.

Dubbla växellådor för kraft i stället för hastighet.

Blev fel.
Reduceringsväxellådan var låst på fel växel.
Toppade nog närmre 100 km/h.
Vände på en femöring om man drog i en spak.
Tvärstannade om man drog i båda.
Från 100 knut.
Livsfarlig.
Skitskoj.

Back to topic:

:rofl :rofl :rofl

Varva är ghej.

Du som har koll på gamla lastbilar:
Det verkar ju sjukt krångligt att köra riktig lastbil. Rätt cool chaffis iofs, han verkar trots alla handgrepp rätt avslappnad i nävarna menar jag, men det ser inte ut att vara ngn lek med osynkad låda och hög och låg och allt vad det är :gnissla Vad är det han gör?

Gillar inredningen :D Inte en enda mjukt stoppad pinal, allt i inredningen ser ut att göra jätteont om man krokkar med ngt som är tyngre än bilen :D

[YOUTUBE-ID]xCQj68cdb88&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Det här måste vara den värsta förnedring en Cat bulldozer kan utsättas för: Först den knappt fattbara smädelsen att köra fast... Sedan skymfen att bli lossdragen av ett jordbruksorienterat hjulfordon. Man riktigt ser hur förbannad hon är när hon droppar schaktbladet i marken med duns :D The bulldozerway of "stöta kniven i bordet" :D

[YOUTUBE-ID]y26idClYmQE&NR=1[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Det verkar ju sjukt krångligt att köra riktig lastbil. Rätt cool chaffis iofs, han verkar trots alla handgrepp rätt avslappnad i nävarna menar jag, men det ser inte ut att vara ngn lek med osynkad låda och hög och låg och allt vad det är :gnissla Vad är det han gör?

Gillar inredningen :D Inte en enda mjukt stoppad pinal, allt i inredningen ser ut att göra jätteont om man krokkar med ngt som är tyngre än bilen :D

[YOUTUBE-ID]xCQj68cdb88&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Volvo har ju löst det med o ha mellanväxlarna på spaken via knapptryck.. Men osynkad låda e coool:D

Volvo har ju löst det med o ha mellanväxlarna på spaken via knapptryck.. Men osynkad låda e coool:D

Det verkar som fusk, som HDägare gillar jag bökigt. :D

Här är samma gamla Cummins avgasbromsandes. Verkar vara frugan som filmar truckerkillen. Så fint bröl. Borde lagt denna i Jakebrake-tråden :gnissla

[YOUTUBE-ID]sWvIcHFu0-A[/YOUTUBE-ID]

Det verkar som fusk, som HDägare gillar jag bökigt. :D

Här är samma gamla Cummins avgasbromsandes. Verkar vara frugan som filmar truckerkillen. Så fint bröl. Borde lagt denna i Jakebrake-tråden :gnissla

[YOUTUBE-ID]sWvIcHFu0-A[/YOUTUBE-ID]

Nu har jag inte gått igenom tråden. Men med avgasbromsen kan man mörka det mesta i tjock rök:D Den gamlaste lasbilen jag kört va nog min gamla 938 jag körde i lumpen från 1953.. Fyrhjulsdriven men utan diffar:D Allt va manuellt från styrning till bromsar o handbroms:gnissla Starta när det va kallt:näsblod o det va det.. Gjorde man med att man ladda eterpatroner i en behållare som startgas... Men fan skulle jag hitta en likadan på överskotslagret så skulle jag va spekulant:D faan va kul den lastbilen o jag hade när vi lotsa oss runt mellan träden i skogen..

Nu har jag inte gått igenom tråden. Men med avgasbromsen kan man mörka det mesta i tjock rök:D Den gamlaste lasbilen jag kört va nog min gamla 938 jag körde i lumpen från 1953.. Fyrhjulsdriven men utan diffar:D Allt va manuellt från styrning till bromsar o handbroms:gnissla Starta när det va kallt:näsblod o det va det.. Gjorde man med att man ladda eterpatroner i en behållare som startgas... Men fan skulle jag hitta en likadan på överskotslagret så skulle jag va spekulant:D faan va kul den lastbilen o jag hade när vi lotsa oss runt mellan träden i skogen..

Såna dieselpatroner har jag drivor av hemma, fina att boffa.
Du kan få några stycken om du vill ha ett revivalrus :D
Överlämnas tex på S&S på Barkarby om det blir av i sommar :D

Bifogat

• IMG_0593.JPG
    IMG_0593.JPG
    24.3 KB · Visningar: 168

JA! Och det härliga motorvärmararrangemenget med blåslampa...:nostalgi

[YOUTUBE-ID]KuKKvyRigoc[/YOUTUBE-ID]

Detroit 8V92 Power, tvåtaksdiesel är skiten. Nån gång när jag blir snuskigt äckligt rik ska jag fan köra Peterbilt 359 med Detroit Diesel som bruksbil.

Detroit 8V92 Power, tvåtaksdiesel är skiten. Nån gång när jag blir snuskigt äckligt rik ska jag fan köra Peterbilt 359 med Detroit Diesel som bruksbil.

Tvåtakt ska det vara, jag är helt enig i det. Men då ska det vara riktiga maskiner såsom denna, notera gärna reservkolven i slutet. [YOUTUBE-ID]7JpIdkehdD0[/YOUTUBE-ID]

Tidigare i tråden nämdes stallande turbiner,, kolla denna. Är man inte beredd på att de skall ske och man står rätt intill får man men för livet :hihi

[YOUTUBE-ID]KaE9pQ3MuIk[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Tvåtakt ska det vara, jag är helt enig i det. Men då ska det vara riktiga maskiner såsom denna, notera gärna reservkolven i slutet.

Tidigare i tråden nämdes stallande turbiner,, kolla denna. Är man inte beredd på att de skall ske och man står rätt intill får man men för livet :hihi

Jefflar, det största jag hållit på med (MTU V20 109 lit slagvolym) ter sig som små beskedliga korgossar i jämförelse

Onödigt komplicerat.
I vanliga fall har man en split eller range låda.
Med split ligger växlarna:1låg, 1hög, 2låg, 2hög osv.
Smidigt att kunna kugga ner ett halvsteg utan att veva med spaken.
Med range ligger växlarna: 1låg, 2låg, osv till högsta växeln, sedan börjar det om på 1hög, 2hög, osv.
Oftast så går det att köra på endast de höga växlarna när man väl kommit igång.
Amrikanska blindbygget i filmen har en fyrväxlad låda i stället för hög/låg.
Antagligen så skulle det gå att köra med en spak om man väljer hastighetsområde efter lasten med mellanlådan.
Bättre att tjacka Scania - Då behöver man endast växla i undantagsfall.

Nog med högvarviga multicylindermaskiner.
7,7l dieseltwin:
[YOUTUBE-ID]sLLCQrhOxSk[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]H1v4Zg7hfRQ[/YOUTUBE-ID]

Det är power.
Power är najs.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!