Dieseltråden.

Ta en titt på bränslesystemet i en modern direktinsprutad CommonRail Diesel så får du se nåt komplext.
Men:
Turbokonvertering är enklare med diesel ändå.
När man väl bestämt hur mycket maxtryck man skall ha, så ställer man effekten med bränsletillförslen.
På bensinare måste blandningsförhållandet stämma.
Men nu börjar det komma direktinsprutning på bensinmotorerna också.
Snart kommer man att kompressionstända dem för ökad effektivitet.
Bensinmatade dieselmotorer.

Som skrivits i andra trådar:
Framtidens motorer kommer att vara överladdade kolvmotorer med reglerbart kompressionsförhållande och kompresionständning.
Då går det att köra på allt som brinner.

Klaga inte. Småbrudarna är ju sjukt kåta på dieselpickisar.

[YOUTUBE-ID]D6pLk4H6z78[/YOUTUBE-ID]

Ja se där, en ford 92-97 också... men Jag tror det där snarare skapar ett dieselförakt senare i livet när föräldrarevolten träder in och hon uppnåg lagom ålder..

Hade btw en flickvän som var 1,5 meter lång och när hon skulle prova min ford fick man dra fram soffan så Jag fick sitta med menen i andeniflaskanställning mot instrumentbrädan:gnissla

Dieslar jobbar ju med luftöverskott, så det är ju bara den inmatade mängden bränsle som styr hela cirkusen, iaf på dessa äldre motorer, pumpen har ingen återkoppling till laddtrycket. Bensinare är ju mer komplext. Modernare dieslar har "rökbegränsare" som håller tillbaks maxmatningen tills laddtrycket hunnit upp.

Ta en titt på bränslesystemet i en modern direktinsprutad CommonRail Diesel så får du se nåt komplext.

Jag försöker skriva så tydligt som möjligt, men ibland verkar det som att dessa hintar bara ses som en inbjudan att påpeka för mig vad jag redan indirekt har sagt :D

En gång skrev jag så här i ett inlägga ang den stora insexgängade alumiumpluggen i svänghjulskåpan till Suzuki 800DR: " De där pluggarna går sönder i insexfattningen om de monterats torra för länge sedan"

Då skriver ngn SH-are ett rask svar till mig. "De där pluggarna måste man ha fett på gängan på, annars kommer de att oxidera fast!!11" :D

Jag minns när jag första gången fick se MTU:s 2000-motor i commonrailversion i provbänk i Friedrichshafen. Det var ju ett helt nödvändigt steg för att klara Nox-kraven. Såna moderna commonrail-motorer, som dessutom har sekventiella turboladdare är ju inte alls open-loop. Även de gamla mekansiska MTU 396 som ritades på 70-talet är full av elektronik trots sina radpumpar. Så du har helt rätt

Men:
Turbokonvertering är enklare med diesel ändå.
När man väl bestämt hur mycket maxtryck man skall ha, så ställer man effekten med bränsletillförslen.
På bensinare måste blandningsförhållandet stämma.

Precis, det var just ottomotorns krav på korrekt lambda i alla driftsfall som gör en turbokonvertering av en ottomotor till en större reglerteknisk övning. Dessutom slipper jag det mödosamma jobbet med dumpventiler som ska justeras in så att de bara lättar när de ska.

Min dieselkonvertering är ju open-loop. Pumpen styr och har ingen aning om ngt mer än varvtalet.

Last edited:
Coolt med en gammal 300TD föresten..
Min Morbor hade en MB 300D automat med STT´s turbokit när jag var liten knatte.

Jag minns fortfarande hur stolt han var när han berättade för min far att han kört så att hastighetsmätaren pekade rakt ner (Vill minnas att jag då översatte det till ~250 km/t på mätarn) och att hastigheten varit så hög att det blivit en bubbla på framdäcket.

Lycka till med bygget!

Det låter maffigt! :hihi Jag också hört rykten att både stt 300-turbosar samt 300 tdt 617A iaf gjorde 200 utan problem. Det är ju rätt maffigt mtp att de bara har en angiven effekt på ca 120 hk och dessa stationsvagnar har tjänstevikt på 1.8 ton (1760 kg)
Nu hittade jag en bild på bilen!

Passar på att uppdatera läget i turbospektaklet.
Har tigsvetsat ihop en 2.5" downpipe efter att ha köpt rostfria rördelar på Hansen Racing. Det vart en hel det tunnelbane- och cykelresor mellan bilgaraget i västerort och hojgaraget i stan innen den passade, röret svänger på 4 ställen.

På nästa bild syns oljefilterhuset som nu är modifierat med ett nytt gavellock som har ett oljeuttag för M14 banjobult till turbon. Jag har även satt i ny oljetermostat, packningar och nya O-ringar och filter samt gjort rent allt. Gjorde även rent silen till oljepumpen som ligger bredvid filterhuset, samt köpte en ny gummimuff till denna.

Fjärde bilden: Här är det klart att montera det moddade och nylackade tråget. Jag tog även isär och mätte upp oljepumpen när tråget ändå var av, men där fanns inga spår av slitage. Här är allt ihopmonterat med det nya filtret/muffen.

Femte bilden: Jag köpte nya längre kablar till strartmotorn för att få längre bukt och därmed mer klarning till den heta downpipen ut från turbon. Monterad även thermal wrap på kablaget som jag handlade på Hansen. Bättre att förekomma...

Sjätte bilden: Downpipen monterad.

Sjunde bilden: Här är tråget med returen från turbon monterad och hasplåten återmonterad.

Åttonde bilden: samma sak fast uppifrån

Bifogat

• IMG_0314.JPG
    IMG_0314.JPG
    79.5 KB · Visningar: 839
  • IMG_0458.JPG
    IMG_0458.JPG
    55.5 KB · Visningar: 102
  • IMG_0461.JPG
    IMG_0461.JPG
    104.4 KB · Visningar: 86
  • IMG_0463.JPG
    IMG_0463.JPG
    100.9 KB · Visningar: 135
  • IMG_0468.JPG
    IMG_0468.JPG
    99 KB · Visningar: 104
  • IMG_0472.JPG
    IMG_0472.JPG
    100.1 KB · Visningar: 120
  • IMG_0474.JPG
    IMG_0474.JPG
    103.5 KB · Visningar: 104
  • IMG_0475.JPG
    IMG_0475.JPG
    89.8 KB · Visningar: 83
Last edited:
...fortsätter med sista och nionde bilden.

Här är även insuget monterat, samt mataroljeröret till turbon

Bifogat

• IMG_0476.JPG
    IMG_0476.JPG
    96.8 KB · Visningar: 131
Gamla hilux var bland det stryktåligaste och terrängdugligaste man kunde hitta.
Robust konstruktion.
Dålig vändradie dock.

Det är dom äldre som är intressanta! Finns rätt många videos på google om stryktåligheten

[YOUTUBE-ID]KcKVv4bLrVk[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]w9y4hnC8WyU[/YOUTUBE-ID]

Gamla hilux var bland det stryktåligaste och terrängdugligaste man kunde hitta.
Robust konstruktion.
Dålig vändradie dock.

Fast frågan är om inte mercas 20 år äldre OM615-617-dieselmotorer är ännu segare. Jag menar, när tom ett par finnar behöver så här lång tid för att ta livet av en motor som allaredan säkerligen gått över 60 000 mil, då är det grymt.

Det är roligt att läsa kommentarerna under filmen, trodde det bara var jag som vart illa berörd av skändningen, men tack och lov är det fler mercadieselkramare med liknande känslor :D

[YOUTUBE-ID]wTdC3LC2lW0[/YOUTUBE-ID]

Det låter maffigt! :hihi Jag också hört rykten att både stt 300-turbosar samt 300 tdt 617A iaf gjorde 200 utan problem. Det är ju rätt maffigt mtp att de bara har en angiven effekt på ca 120 hk och dessa stationsvagnar har tjänstevikt på 1.8 ton (1760 kg)
Nu hittade jag en bild på bilen!

Passar på att uppdatera läget i turbospektaklet.
Har tigsvetsat ihop en 2.5" downpipe efter att ha köpt rostfria rördelar på Hansen Racing. Det vart en hel det tunnelbane- och cykelresor mellan bilgaraget i västerort och hojgaraget i stan innen den passade, röret svänger på 4 ställen.

På nästa bild syns oljefilterhuset som nu är modifierat med ett nytt gavellock som har ett oljeuttag för M14 banjobult till turbon. Jag har även satt i ny oljetermostat, packningar och nya O-ringar och filter samt gjort rent allt. Gjorde även rent silen till oljepumpen som ligger bredvid filterhuset, samt köpte en ny gummimuff till denna.

Fjärde bilden: Här är det klart att montera det moddade och nylackade tråget. Jag tog även isär och mätte upp oljepumpen när tråget ändå var av, men där fanns inga spår av slitage. Här är allt ihopmonterat med det nya filtret/muffen.

Femte bilden: Jag köpte nya längre kablar till startmotorn för att få längre bukt och därmed mer klarning till den heta downpipen ut från turbon. Monterad även thermal wrap på kablaget som jag handlade på Hansen. Bättre att förekomma...

Sjätte bilden: Downpipen monterad.

Sjunde bilden: Här är tråget med returen från turbon monterad och hasplåten återmonterad.

Åttonde bilden: samma sak fast uppifrån

Meckat vidare.

Monterat insug samt det moddade oljefilterhuset plust dess pressade oljeslang och anslutit denna till oljeröret till turbon som tittar upp mellan 4:n och 5:ans insugsrör.

Klädde in slangen med en cykelinnerslang för att skydda slangen mot nötning och klammade upp slangen mot lyftöglorna i toppens akterkant mot torpeden.

Fyllde olja och kylvätska och körde upp oljetryck samt luftade av smörjoljeröret fram till banjobulten på turbon med olja mha startmotorn. Sedan drog jag åt banjobulten på turbons oljematarrör och släppte stoppet på bränslepumepn och startade motorn. Kompressorn fick fläkta fritt. Förvånad var lite det blåste ur kompressorutloppet på tomgång och lite torrvarvande upptill ca 2000 rpm.

Tillverkade en mall i mjukglödgat kopparrör för att kunna tillverka ett rostfritt rör mellan kompressor och plenum i hojgaraget inne i stan. Mycket cyklande mellan Vällingby och Vasastan blir det.

Bifogat

• IMG_0476.JPG
    IMG_0476.JPG
    96.8 KB · Visningar: 74
  • IMG_0478.JPG
    IMG_0478.JPG
    107.7 KB · Visningar: 109
  • IMG_0479.JPG
    IMG_0479.JPG
    91.5 KB · Visningar: 113
  • IMG_0480.JPG
    IMG_0480.JPG
    92.7 KB · Visningar: 70
  • IMG_0481.JPG
    IMG_0481.JPG
    102.4 KB · Visningar: 209
  • IMG_0482.JPG
    IMG_0482.JPG
    79.6 KB · Visningar: 231
  • IMG_0483.JPG
    IMG_0483.JPG
    90.8 KB · Visningar: 95
Last edited:
Det som förstörd hela dieselgrejen är ju de gamla merca-dieselbilarna. Stinker SKIT och går som skit och ser ut som skit och är skit.

Nya dieselbilarna är av en helt annan värld.
Smaken är som arselet.
Jag är ointresserad av andras.
Men:
När jag extraknäckte som billeverantör (med nytaget kk) så åkte jag mycket MB.
Ja, man åker merca.
Efter ett tag så inser man charmen med mercedes.
Det är inga värstingar.
Vanliga bruksbilar.
Men:
Mycket bättre än alla andra.
Därför lär man sig snart att uppskatta de praktiska motoralternativen.
S-klasse känns bara konstigt.
300D,300TD, 300TDT, 300TE, 230E var inga fartmonster.
Men oerhört trevliga bilar.
Lugn gång och tillräckliga prestanda.
Bland 190 modellerna var dieseln favorit.

Dessvärre tycker jag att mercorna tappat sitt försprång vad gäller sammansättnings och materialkvalitet.
Mestadels pga försämring från MBs sida.

Har länge drömt om tid och tillfälle att renovera en 280E i compactkarossen
Jörgen börjar få mig att luta åt en 300TDT i stället..

Skrotnisse, ja alla kan även sig att älska något dåligt... allt som är krävs lång nog (tvingad) tid med "saken" i fråga :D

Skrotnisse, ja alla kan även sig att älska något dåligt... allt som är krävs lång nog (tvingad) tid med "saken" i fråga :D
Nejdå.
Kan tillägga att jag inte hittat en enda dieselmotor av den "nya" generationen som jag tycker om.
Går sämre än bensinbrännare.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...