Dieseltråden.

Verkar som att jag eventuellt får en liten Isuzu 3cylindrig industridiesel på cirka 25kusar snart.
Vad kan man tänkas att hitta på för något kul med en sådan?

Användningsområden begränsas ganska rejält av att de helst gillar att ligga och tugga på jämna, låga varvatal.
 
Verkar som att jag eventuellt får en liten Isuzu 3cylindrig industridiesel på cirka 25kusar snart.
Vad kan man tänkas att hitta på för något kul med en sådan?

Användningsområden begränsas ganska rejält av att de helst gillar att ligga och tugga på jämna, låga varvatal.

Båt.


/J
 

Ånä. Det där med båtar har jag gett upp!
Först tillbringar man en vecka med att putsa upp den och gå igenom motorn.
Pröjsar dyr båtplats.
Slukar kopiösa mängder bränsle.
Kapell som ständigt äts upp av solen.

Sen använder man den 2ggr på en sommar iaf.
Något busigare än så kan jag nog komma på bara jag anstränger mig lite.

Edit:
Borde ju kunna använda den till vedmaskinen så slipper man använda traktor.
Faderkakan tänkte elkonvertera, men en dieselmotor är klart hEftigare.
 
Last edited:
Verkar som att jag eventuellt får en liten Isuzu 3cylindrig industridiesel på cirka 25kusar snart.
Vad kan man tänkas att hitta på för något kul med en sådan?

Användningsområden begränsas ganska rejält av att de helst gillar att ligga och tugga på jämna, låga varvatal.

Ånä. Det där med båtar har jag gett upp!
Först tillbringar man en vecka med att putsa upp den och gå igenom motorn.
Pröjsar dyr båtplats.
Slukar kopiösa mängder bränsle.
Kapell som ständigt äts upp av solen.

Sen använder man den 2ggr på en sommar iaf.
Något busigare än så kan jag nog komma på bara jag anstränger mig lite,.

Jaja. Men den beskrivna driftprofilen passar i deplacementbåtar. Det är därför just de där Isuzu-motorerna är vanliga i marinversion. Swedmotor är agent här i Sverige. Kopiösa mängder bränse slukar de inte, en sån där motor i en snipa kan man tuffa åka på 2 liter i timmen med.


Men bygg en motordildo eller nåt.
 
Verkar som att jag eventuellt får en liten Isuzu 3cylindrig industridiesel på cirka 25kusar snart.
Vad kan man tänkas att hitta på för något kul med en sådan?

Användningsområden begränsas ganska rejält av att de helst gillar att ligga och tugga på jämna, låga varvatal.
Kraftvärmeverk?

Driv en lagom generator för elbehovet och värm kåken med spillvärmen från kylvatten och avgaser.

Är du HiFi-nörd hänger du på ett bautasvänghjul så du får ström med perfekta sinuskuvor - bra för ljudkvaliteten...
 
Ånä. Det där med båtar har jag gett upp!
Först tillbringar man en vecka med att putsa upp den och gå igenom motorn.
Pröjsar dyr båtplats.
Slukar kopiösa mängder bränsle.
Kapell som ständigt äts upp av solen.

Sen använder man den 2ggr på en sommar iaf.
Något busigare än så kan jag nog komma på bara jag anstränger mig lite.

Edit:
Borde ju kunna använda den till vedmaskinen så slipper man använda traktor.
Faderkakan tänkte elkonvertera, men en dieselmotor är klart hEftigare.

Till vederiet funkar den säkert klockrent.
Om det sitter regulator och rejält svänghjul på den.
Gör det inte det, så rekomenderar jag terrängbuggybygge.
 
Rappt gassvar!

Vad är det för slag och vad används sådana till?

Är väl en lastbilsmotor? Detroit 2-taktsdiesel v12:a, såna som sitter i peterbuilt om jag inte tar fel...
 

Bifogat

  • 01_optimus_prime_peterbuilt.jpg
    01_optimus_prime_peterbuilt.jpg
    55.1 KB · Visningar: 82
Här hade vi en liten mysig sak... En sån borde stått å puffat i klassrummet å drivit pennvässaren :D... Han har gjort fler motorer den där snubben... [YOUTUBE-ID]D7RosEP406Q[/YOUTUBE-ID]
 
Är väl en lastbilsmotor? Detroit 2-taktsdiesel v12:a, såna som sitter i peterbuilt om jag inte tar fel...

Vilket då öppnar för frågan om varför man har tvåtaktare och inte fyrtaktare i dessa amerikanska lastbilar.
 
Här hade vi en liten mysig sak... En sån borde stått å puffat i klassrummet å drivit pennvässaren :D... Han har gjort fler motorer den där snubben... [YOUTUBE-ID]D7RosEP406Q[/YOUTUBE-ID]

Kolla resten av motorerna han gjort, riktiga små konstverk :tummenupp:Bugar
 
Vilket då öppnar för frågan om varför man har tvåtaktare och inte fyrtaktare i dessa amerikanska lastbilar.

Enklare konstruktion, och kanske viktigast av allt: För att man får:D Miljökraven ser ju lite annorlunda ut därborta...:gnissla
Och med tanke på ljudet man får ur dem så kan jag helt klart förstå det:tummenupp :banana
 
Enklare konstruktion, och kanske viktigast av allt: För att man får:D Miljökraven ser ju lite annorlunda ut därborta...:gnissla
Och med tanke på ljudet man får ur dem så kan jag helt klart förstå det:tummenupp :banana

Det låter ju vettigt. Färre rörliga delar - billigare att tillverka..

Har alltid omedvetet tyckt att trucksen i Ice Road Trucks låter annorlunda... Nu har vi ju förklaringen.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top