Dieseltråden.

Verkar som att jag eventuellt får en liten Isuzu 3cylindrig industridiesel på cirka 25kusar snart.
Vad kan man tänkas att hitta på för något kul med en sådan?

Användningsområden begränsas ganska rejält av att de helst gillar att ligga och tugga på jämna, låga varvatal.
 
Verkar som att jag eventuellt får en liten Isuzu 3cylindrig industridiesel på cirka 25kusar snart.
Vad kan man tänkas att hitta på för något kul med en sådan?

Användningsområden begränsas ganska rejält av att de helst gillar att ligga och tugga på jämna, låga varvatal.

Båt.


/J
 

Ånä. Det där med båtar har jag gett upp!
Först tillbringar man en vecka med att putsa upp den och gå igenom motorn.
Pröjsar dyr båtplats.
Slukar kopiösa mängder bränsle.
Kapell som ständigt äts upp av solen.

Sen använder man den 2ggr på en sommar iaf.
Något busigare än så kan jag nog komma på bara jag anstränger mig lite.

Edit:
Borde ju kunna använda den till vedmaskinen så slipper man använda traktor.
Faderkakan tänkte elkonvertera, men en dieselmotor är klart hEftigare.
 
Last edited:
Verkar som att jag eventuellt får en liten Isuzu 3cylindrig industridiesel på cirka 25kusar snart.
Vad kan man tänkas att hitta på för något kul med en sådan?

Användningsområden begränsas ganska rejält av att de helst gillar att ligga och tugga på jämna, låga varvatal.

Ånä. Det där med båtar har jag gett upp!
Först tillbringar man en vecka med att putsa upp den och gå igenom motorn.
Pröjsar dyr båtplats.
Slukar kopiösa mängder bränsle.
Kapell som ständigt äts upp av solen.

Sen använder man den 2ggr på en sommar iaf.
Något busigare än så kan jag nog komma på bara jag anstränger mig lite,.

Jaja. Men den beskrivna driftprofilen passar i deplacementbåtar. Det är därför just de där Isuzu-motorerna är vanliga i marinversion. Swedmotor är agent här i Sverige. Kopiösa mängder bränse slukar de inte, en sån där motor i en snipa kan man tuffa åka på 2 liter i timmen med.


Men bygg en motordildo eller nåt.
 
Verkar som att jag eventuellt får en liten Isuzu 3cylindrig industridiesel på cirka 25kusar snart.
Vad kan man tänkas att hitta på för något kul med en sådan?

Användningsområden begränsas ganska rejält av att de helst gillar att ligga och tugga på jämna, låga varvatal.
Kraftvärmeverk?

Driv en lagom generator för elbehovet och värm kåken med spillvärmen från kylvatten och avgaser.

Är du HiFi-nörd hänger du på ett bautasvänghjul så du får ström med perfekta sinuskuvor - bra för ljudkvaliteten...
 
Ånä. Det där med båtar har jag gett upp!
Först tillbringar man en vecka med att putsa upp den och gå igenom motorn.
Pröjsar dyr båtplats.
Slukar kopiösa mängder bränsle.
Kapell som ständigt äts upp av solen.

Sen använder man den 2ggr på en sommar iaf.
Något busigare än så kan jag nog komma på bara jag anstränger mig lite.

Edit:
Borde ju kunna använda den till vedmaskinen så slipper man använda traktor.
Faderkakan tänkte elkonvertera, men en dieselmotor är klart hEftigare.

Till vederiet funkar den säkert klockrent.
Om det sitter regulator och rejält svänghjul på den.
Gör det inte det, så rekomenderar jag terrängbuggybygge.
 
Rappt gassvar!

Vad är det för slag och vad används sådana till?

Är väl en lastbilsmotor? Detroit 2-taktsdiesel v12:a, såna som sitter i peterbuilt om jag inte tar fel...
 

Bifogat

  • 01_optimus_prime_peterbuilt.jpg
    01_optimus_prime_peterbuilt.jpg
    55.1 KB · Visningar: 82
Här hade vi en liten mysig sak... En sån borde stått å puffat i klassrummet å drivit pennvässaren :D... Han har gjort fler motorer den där snubben... [YOUTUBE-ID]D7RosEP406Q[/YOUTUBE-ID]
 
Är väl en lastbilsmotor? Detroit 2-taktsdiesel v12:a, såna som sitter i peterbuilt om jag inte tar fel...

Vilket då öppnar för frågan om varför man har tvåtaktare och inte fyrtaktare i dessa amerikanska lastbilar.
 
Här hade vi en liten mysig sak... En sån borde stått å puffat i klassrummet å drivit pennvässaren :D... Han har gjort fler motorer den där snubben... [YOUTUBE-ID]D7RosEP406Q[/YOUTUBE-ID]

Kolla resten av motorerna han gjort, riktiga små konstverk :tummenupp:Bugar
 
Vilket då öppnar för frågan om varför man har tvåtaktare och inte fyrtaktare i dessa amerikanska lastbilar.

Enklare konstruktion, och kanske viktigast av allt: För att man får:D Miljökraven ser ju lite annorlunda ut därborta...:gnissla
Och med tanke på ljudet man får ur dem så kan jag helt klart förstå det:tummenupp :banana
 
Enklare konstruktion, och kanske viktigast av allt: För att man får:D Miljökraven ser ju lite annorlunda ut därborta...:gnissla
Och med tanke på ljudet man får ur dem så kan jag helt klart förstå det:tummenupp :banana

Det låter ju vettigt. Färre rörliga delar - billigare att tillverka..

Har alltid omedvetet tyckt att trucksen i Ice Road Trucks låter annorlunda... Nu har vi ju förklaringen.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top