Dieseltråden.

Inte för att vara petig men den maskinen kvalar in som medelvarvig, lågvarvigt är upp till runt 120 rpm har jag för mig. Den långsamaste maskin jag har jobbat med låg på 35 rpm på slow ahead, 90 på fullt.

Fina bilder annars!

I see, hade inte koll på att man delade upp olika maskintyper sådär.:) 90 rpm på fullt är inget annat än porr:tuttar:D
 
Är så jäääävla kåt på att köpa en 330D, en arbetskompis har en som ska avyttras, frågan är dock om mina finanser räcker till..

Har haft rätt mycket tid att dagdrömma om en sådan bil nu, minskar ju inte suget direkt :gnissla
 
Är så jäääävla kåt på att köpa en 330D, en arbetskompis har en som ska avyttras, frågan är dock om mina finanser räcker till..

Har haft rätt mycket tid att dagdrömma om en sådan bil nu, minskar ju inte suget direkt :gnissla


Väldigt trevlig bil! Jag ska snart toura europa med storebror, 535D :banana
 
Blir det så blir det en touring, lite roligare att köra om kompisarna med det :arsele
Och framför allt mer praktisk.

Hur utbrett är problemet med att spjällen som reglerar luft/bränslemängden havererar på e46orna?
 
Inte alls utbrett enl. vad jag har hört. Våran -02 E46 320D har rullat 15.000 utan tillstymmelse till problem. Skulle VÄLDIGT gärna haft en 330D, men 320´n räcker faktiskt.

Mer vanligt är ju att LMM´n ger upp..
 
Är det någon som sitter på en översättningstabell när det gäller dieselfilter?

Jag ska ha tag på ett "Kralinator F142" eller ett motsvarande.

Kralinator misstänker jag kan vara svårt att hitta, har exvis Fram något filter?

Någon IDIOT hade tankat bottensatsen ur en gammal villatank i grävaren :huvet
 
ja då är man med ny diesel då, en volvo med 185hk D5 snurran i.
 
Bokade en snåldiesel igår som ska hämtas på måndag. En Cittra C4 1.6 HDi med EGS låda som jag ska ha som bruksbil. Miljöbilsklassad och vettiga omkostnader för de få milen som jag kommer köra.
Bra eller gay? :sissy Har inte riktigt bestämt mig vad jag anser än.. :D
 
Last edited:
Verkar ju finnas en del kompetens här inne..

Vi har för några veckor sen blivit med en 118d -10 (143 hästars). Är det nåt man borde tänka på gällande vad som helst där eller?

Inte låta turbon varva på kall motor?
Byta olja oftare än servicarna?
Filterbyten?
Gasa ur den ordentligt ibland?
Hålla sig till växelindikatorns växelval trots att den drar lite mindre på ngt lägre varv?

Övrigt?

Alla bilar förtjänar kärlek, och sannolikheten är ändå ganska stor att vi behåller den rätt länge då vi har en bil idag och den kan bli "extrabilen" den dag vi vill ha nåt nytt igen. Och så känns det alltid kul att ta hand om sina saker :).
 
Verkar ju finnas en del kompetens här inne..

Vi har för några veckor sen blivit med en 118d -10 (143 hästars). Är det nåt man borde tänka på gällande vad som helst där eller?

Inte låta turbon varva på kall motor?
Byta olja oftare än servicarna?
Filterbyten?
Gasa ur den ordentligt ibland?
Hålla sig till växelindikatorns växelval trots att den drar lite mindre på ngt lägre varv?

Övrigt?

Alla bilar förtjänar kärlek, och sannolikheten är ändå ganska stor att vi behåller den rätt länge då vi har en bil idag och den kan bli "extrabilen" den dag vi vill ha nåt nytt igen. Och så känns det alltid kul att ta hand om sina saker :).


Kör bara, lite stryk ska den tåla :tummenupp

Serva efter intervallerna, gasa som du känner för och snålkör när du har ont om pengar..
Okej det kan vara en dum ide att köra streetrace-starter med en nystartat diesel i -20 grader, men det förstår ju vem som helst.
 
Bokade en snåldiesel igår som ska hämtas på måndag. En Cittra C4 1.6 HDi med EGS låda som jag ska ha som bruksbil. Miljöbilsklassad och vettiga omkostnader för de få milen som jag kommer köra.
Bra eller gay? :sissy Har inte riktigt bestämt mig vad jag anser än.. :D

Bra och gay.
Franska bilar är manliga.
Franska dieselbilar är übermanliga.
Men då skall det vara peugeot 504 eller citroen CX.

Som billig vardagsbil tror jag att det är ett utmärkt val.
 
Bra och gay.
Franska bilar är manliga.
Franska dieselbilar är übermanliga.
Men då skall det vara peugeot 504 eller citroen CX.

Som billig vardagsbil tror jag att det är ett utmärkt val.

Hallelujaaahh! Äntligen nån fler än jag som gillar 504 och CX Turbodiesel, helst i sjusitsigt break-utförande.
 

Fan att den inte var äldre (vill ha skattebefriat just nu).

Bra och gay.
Franska bilar är manliga.
Franska dieselbilar är übermanliga.
Men då skall det vara peugeot 504 eller citroen CX.

Som billig vardagsbil tror jag att det är ett utmärkt val.

Det finns en anledning till att franska bilar dominerade de 30 lägsta platserna på top gears tittarpoll om vilka bilar som är bäst att äga... Jag vilar min väska (I rest my case).
 
Last edited:
Det finns en anledning till att franska bilar dominerade de 30 lägsta platserna på top gears tittarpoll om vilka bilar som är bäst att äga... Jag vilar min väska (I rest my case).

Top Gear är underhållning, inte fakta. Jag skulle aldrig basera ett bilköp på något som har med Top Gear att göra.

De kan vara lite (extremt) jävliga att skruva i. Men överlag vettefan om de är så mycket sämre egentligen.
 
Top Gear är underhållning, inte fakta. Jag skulle aldrig basera ett bilköp på något som har med Top Gear att göra.

De kan vara lite (extremt) jävliga att skruva i. Men överlag vettefan om de är så mycket sämre egentligen.

Nu handlade det ju dock inte om top gear eller deras programledare som sådana. De gick helt enkelt ut med en enorm internetbaserad undersökning och bad folk fylla i vad de ägde för bilar och vad som var bra och dåligt med dem, och sen sammanställdes resultatet i en lista där man rangordnade bilmärken och modeller efter hur nöjda folk var med dem. Top tio dominerades av japaner om jag inte minns fel, botten 30 var enbart franska bilar. Sammanträffande? I think not...
 
Nu handlade det ju dock inte om top gear eller deras programledare som sådana. De gick helt enkelt ut med en enorm internetbaserad undersökning och bad folk fylla i vad de ägde för bilar och vad som var bra och dåligt med dem, och sen sammanställdes resultatet i en lista där man rangordnade bilmärken och modeller efter hur nöjda folk var med dem. Top tio dominerades av japaner om jag inte minns fel, botten 30 var enbart franska bilar. Sammanträffande? I think not...

Alla andra är idoiter.
Väskan stängd.
 
Nu handlade det ju dock inte om top gear eller deras programledare som sådana. De gick helt enkelt ut med en enorm internetbaserad undersökning och bad folk fylla i vad de ägde för bilar och vad som var bra och dåligt med dem, och sen sammanställdes resultatet i en lista där man rangordnade bilmärken och modeller efter hur nöjda folk var med dem. Top tio dominerades av japaner om jag inte minns fel, botten 30 var enbart franska bilar. Sammanträffande? I think not...

Och du tror de som äger franska bilar är Top Gears målgrupp? Tänk ett steg längre, snälla.
 
Och du tror de som äger franska bilar är Top Gears målgrupp? Tänk ett steg längre, snälla.

Top gear är som du sa ett underhållningsprogram, inte i huvudsak ett bilprogram. Så varför skulle inte deras tittare äga franska bilar? Eller du menar att alla som har franska bilar är totalt humorbefriade?
Tror nog att det är många i top gears publik som äger franska bilar, och av deras poll att döma så gillar dessa personer inte sina bilar. Det har väl ändå inte särskilt mycket med vem som startade pollen att göra?:confused:
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top