Dieselskatt ??

DwD skrev:
oscar, du måste köra 2200 mil för att skatten skall vara betald(brake even), resterande mil är dom du tjänar på?,

Jag jämförde min bil mot en bensinare som drar ca 1 liter/mil och med en skatt på 1500kr. Kostnaden för drivmedel och skatt blir samma för båda bilarna om jag kör 2200 mil. Kör jag mindre än så så blir det billigare med bensin, kör jag mer så blir det billigare med diesel.
Sen så bör man väl kanske väga in servicar också, men på min diesel så är det kamremsbyte var 12.000:e mil och det är ju inte såååå farligt! :)
På min förra bil (Passat TDI -99) så gjorde jag dessutam all service själv vilket blir ännu billigare... :)

men dom nya bensinarna drar inte så mycket, min octavia rs(180kusar) drar 0.7 och då kör jag inte speciellt snålt,
körde med släp från kalix-sthlm(ja för att köra enduro där uppe med hojjen) och då drog den 1.1 låg runt 120-130 km/h hela vägen ner

DwD skrev:
men dom nya bensinarna drar inte så mycket, min octavia rs(180kusar) drar 0.7 och då kör jag inte speciellt snålt,
körde med släp från kalix-sthlm(ja för att köra enduro där uppe med hojjen) och då drog den 1.1 låg runt 120-130 km/h hela vägen ner

Hmm... Drar den så lite? Jag har faktiskt funderat på en sådan, men trodde inte det fanns en chans att den drog så lite. Min diesel på 155hk drar nästan 0,8 när jag kör...

DwD skrev:

Grymt!
Farsans Audi a41.8ts drar i snitt 1.3l/mil. Då åker han till jobbet med den 4mil/dag och åker och handlar och liknande. Ingen långkörning mer än i undantagsfall. Det är väl samma motor som i din RS och liknande bilstorlek?

edit: varför kostar din Oscars 2.5tdi 5160? när min kostar 8670kr/år?

Last edited:
jo den drar lite som fan, när jag körde upp till kalix från sthlm så drog den 0,67, då låg vi och körde runt 130(var tvungen att köra lungt då det var en till bil som var med i sälskapet med 1.6l motor), var tvungen att kolla om färdatorn stämmde mot verkligheten, och det gjorde den. :banana

jag tror att rs'en, har en funktion så när du släpper på gasen så stänger den ner soppatillförseln på något sätt så att den drar mindre soppa,

när jag kör "aktivt" så brukar den ligga på runt 0.85 :hihi

DwD skrev:
jag tror att rs'en, har en funktion så när du släpper på gasen så stänger den ner soppatillförseln på något sätt så att den drar mindre soppa,

när jag kör "aktivt" så brukar den ligga på runt 0.85 :hihi

Det där låter som ganska friserade uppgifter. 0,85 med blyfot har jag svårt att tro på. För övrigt har de flesta (alla?) bilar med insprut den funktion du talar om.

För övrigt kan jag ledigt få upp en WV Polo 1.4 på 0,8 när jag kör.

åker volvo 940 diesel
gammal förkammar diesel kamremsbytte ska göras vid 12000mil den bilen går på 0.8 ständigt
kollade när de ska göras bensinaren b230 turbo och liknande 8000 mil
kollade även v70 diesel vs bensin 12000mil på bägge så där är det samma
grejen är våga ifrågasätta verkstädernas priser ta ut en skriftlig offert
rasade kamremen på en wolksvagen på jobbet första budet 25000:- + moms
kolla lite hittade en som kunde göra det billigare dock ej auktoriserad men ändå en kunnig firma fick då en skriftlig offert på 19300:- + moms
obs att det gick åt en hel del delar till motorn därför var de så högt pris

Om jag reggar om en passat (97-) till lätt lastbil, får den då lasta/dra mer än som personbil? Den får väl lasta runt 450kg och dra 1600kg som personbil iaf. Det borde väl vara detsamma som innan?
Har jagat efter en king cab nu en lägre tid men hittar inga vettiga objekt så det får bli en passat variant tdi lb-reggad efter 97. Har ni nåt bra tips så pm'a mig isåfall :)

Tåbbä skrev:
..

Jag kollade upp med polisen vad som händer om de stoppar mig, och jag har baksätet i.. Det värsta som kan hända är att man får göra en registreringsbesiktning, som kostar ca 1200:-...

Kostar inte en regbesiktning 2200:- nu förtiden? Eller kostar det inte samma som när man reggar in en importbil?

Jag har kört 116 mil utan problem med min Golf III Tdi ( tanken rymmer 55liter) och då gick det fortare än de lagliga 110.. Men i snitt tror jag väl att jag ligger på 0.65 milen.

Last edited:
Blip skrev:
Det där låter som ganska friserade uppgifter. 0,85 med blyfot har jag svårt att tro på. För övrigt har de flesta (alla?) bilar med insprut den funktion du talar om.

För övrigt kan jag ledigt få upp en WV Polo 1.4 på 0,8 när jag kör.
blyfot och blyfot, oki, jag råvarvar ju inte och rejsar, men aktivt skulle jag nog vilja kalla det.
du får belasta en mindre motor hårdare för att få upp en bra prestandra därav högre bensinförbrukning, när det gäller tex 1.4l och 1.6l motorer

ta en titt här på skodaklubben.se så kan du se vad andra RS drar,men jag håller med om att det låter som skitsnack,
länk

Last edited:
DwD skrev:
blyfot och blyfot, oki, jag råvarvar ju inte och rejsar, men aktivt skulle jag nog vilja kalla det.
du får belasta en mindre motor hårdare för att få upp en bra prestandra därav högre bensinförbrukning, när det gäller tex 1.4l och 1.6l motorer

ta en titt här på skodaklubben.se så kan du se vad andra RS drar,men jag håller med om att det låter som skitsnack,
länk

Ja du får stöd därifrån, ända tills man läser sista inlägget då kanske, jag har ingen anledning att misstro dej så stämmer siffrorna så är det fantastiskt bra värden.

Blip skrev:
Ja du får stöd därifrån, ända tills man läser sista inlägget då kanske, jag har ingen anledning att misstro dej så stämmer siffrorna så är det fantastiskt bra värden.
ja men vem vet hur kort sträcka det handlar om ingetligen på sista inlägget, jag kan kolla upp det om du vill?, finns flera trådar på skodaklubben om lågbränsleförbrukning på just RS modellen

Jag tror inte det är många som kör en sådan stor bensinare på 0,7-0,8 blandad körning. Jag har aldrig lyckats köra en bensinare på under litern blandad iallafall. På min passat diesel så ligger den alltid under 0,6 oavsett hur jag kör. Har haft bilen ner i europa och legat i 160-180 långa sträckor och den drar inte mer för det, kört i stan och legat på samma förbrukning. Kör man riktigt snällt med den så är den nere på halvlitern.

Man sparar in pengarna på den högre skatten fort..

(dessutom kör jag ca 5000 mil/år)

- Johan

Esquire skrev:
Räkna lite på om du kommer att tjäna något på det. En motsvarande bensinare drar ca 0,7-0,8 l/mil och den där drar kanske 0,5-0,6 l/mil (blandad körning på båda).
QUOTE]

min gamla mercedes 190D(bytt till 94hk dieselmotorn) drar 0.54-0.6, så visst en diesel drar mindre, körde kalix-sthlm på en 55l tank(men då var det inte många droppar kvar =) ), inte speciell rolig körning heller

mr_rockster skrev:
På min passat diesel...

Vad är det för passat?

Hade en Passat TDI -99 innan som jag snittade 0,62 med, och då körde jag den ganska hårt! Lyckades (tjejen för jag var av med kk) köra den på 0,48 under en långtur och väl hemma hade vi kört 120 mil utan att tanka...

mr_rockster skrev:
Jag tror inte det är många som kör en sådan stor bensinare på 0,7-0,8 blandad körning. Jag har aldrig lyckats köra en bensinare på under litern blandad iallafall. På min passat diesel så ligger den alltid under 0,6 oavsett hur jag kör. Har haft bilen ner i europa och legat i 160-180 långa sträckor och den drar inte mer för det, kört i stan och legat på samma förbrukning. Kör man riktigt snällt med den så är den nere på halvlitern.

Jag har ungefär samma erfarenheter av bensinare, samtidigt som jag kör ungefär 2500 mil/år (pendlarmil) Det som prioriteras är låg driftkostnad, rolig körning kommer långt ner. Kul kan jag ha med hojen.

Är 5100:- i skatt något minimum på dieselbilar? Hur liten dieselbil man än tittar på (Skoda Fabia t.ex.) så är skatten aldrig mindre än så.

Blip skrev:
Är 5100:- i skatt något minimum på dieselbilar? Hur liten dieselbil man än tittar på (Skoda Fabia t.ex.) så är skatten aldrig mindre än så.

Nä! En A2 TDI ligger på 4030:-/år. En Lupo TDI lär ligga lägre, och en Smart Diesel ännu lägre...

oscar skrev:
Nä! En A2 TDI ligger på 4030:-/år. En Lupo TDI lär ligga lägre, och en Smart Diesel ännu lägre...
skulle vara kul att veta vad lupon TDI kostar i skatt,

jag håller med om att skall man ha roligt skall man köra hoj, inte lägga mycket pengar på bil, därför blev det skoda för min del :hihi

IsaE skrev:
Jag har kört 116 mil utan problem med min Golf III Tdi ( tanken rymmer 55liter) och då gick det fortare än de lagliga 110.. Men i snitt tror jag väl att jag ligger på 0.65 milen.
Är den på 75hk eller 90hk?

75hästaren är underskattad. Med god vilja kan man få ner den under 0.6l/mil. Men har man lite blyfot så kan man få upp den i 1.4l/mil på landsväg.

Det fortaste jag kört en sån var 185kmh, men så mycket mer än så skulle jag inte vilja köra med den. De är inte bygga för de hastigheterna.

Esquire skrev:
Är den på 75hk eller 90hk?

75hästaren är underskattad. Med god vilja kan man få ner den under 0.6l/mil. Men har man lite blyfot så kan man få upp den i 1.4l/mil på landsväg.

Det fortaste jag kört en sån var 185kmh, men så mycket mer än så skulle jag inte vilja köra med den. De är inte bygga för de hastigheterna.

Det är en 90 hk. Provkörde 75 hästarn innan jag köpte den här och den var ruskigt tråkig!!

Jag har inga problem att köra fort med min. Det är en GT, dvs samma kaross som Vr6 och sänkt. Så väghållningen är helt ok!
Har kört både 402m streetrace och på folkracebanan vintertid med den :)
Roligt roligt.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...