Dieselskatt ??

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag går i funderingar på att skaffa ny bil. Eftersom jag kör rätt många mil varje år så börjar en diesel bli ganska intressant. Den bil jag tittat lite på är Skoda Octavia TDI. En rätt liten billig skitbil som förhoppningsvis klarar det man utsätter den för. Men var kan man hitta uppgifter om vad skatten blir på resp. bilmodell? Hjälp mig nu är ni både söta och snälla :pannkyss

Blip skrev:
Tackar ödmjukast! Det där tål att räknas över en stund!
Räkna lite på om du kommer att tjäna något på det. En motsvarande bensinare drar ca 0,7-0,8 l/mil och den där drar kanske 0,5-0,6 l/mil (blandad körning på båda).

Kör man några tusen mil per år så blir det snabbt lönsamt med dieselbilen även fast skatten är högre då den både drar mindre soppa och diesel är billigare än bensin per liter.

Jag skulle tro att den du funderar på att köpa antingen är på 90 eller 110hk, men i vilket fall som helst så är det mer drag i en 90hk TDI motor än en 110hk bensin. Massor med kraft från låga varv (högt vridmoment). Och skulle inte detta räcka så brukar det finnas trim boxar man kan sätta i (istället för att chippa) som ger kanske 20-30hk extra. Från -03 tror jag det är så finns det även en 130hk TDI common rail.

http://www.kcr.se/show_vehicle.asp?id=366

Jag gillar dieselbilar. :)

Kanon! Jag gillar med dieselbilar, inte skatten däremot men i mitt fall verkar det som att det kommer att löna sig med en enkel överslagsräkning.
Men hur länge hänger turbon med på bilen i exemplet? Inga extrema varvtal för all del men den får väl jobba ändå. Common rail är intressant och ännu intressantare är det om förslaget att sänka skatten på nya dieselbilar går igenom.

Sen kommer man ju inte ifrån att de också luktar fantastiskt gott :D

Jag gillar också att köra Diesel men med mina 2-3000 mil om året lönar det sig då inte nämnvärt sist jag räknade iaf. Skulle vara bättre om det gick att få tag i "import" diesel eller från nån åkare eller dyl.

Nästa problem med moderna dieselbilar är servicekostnaderna... vi har nyare passat dieslar på jobbet och dom är fan inte billiga att underhålla. Mycket remmar och så som ska bytas ofta sen far det nåt turboaggregat då och då och inte minst en och annan koppling... då är iofs dom fyrhjulsdrivna och behandlas inte alltid allt för snällt!

Blip skrev:
Jag går i funderingar på att skaffa ny bil. Eftersom jag kör rätt många mil varje år så börjar en diesel bli ganska intressant. Den bil jag tittat lite på är Skoda Octavia TDI. En rätt liten billig skitbil som förhoppningsvis klarar det man utsätter den för. Men var kan man hitta uppgifter om vad skatten blir på resp. bilmodell? Hjälp mig nu är ni både söta och snälla :pannkyss

tja!
jag har en opel astra, som ska reggas som lätt last bil och då sjunker ju skatten betydligt. från 5000 till ca 1500, men då är det bara 2 säten men det kan man ju leva med om det är en sk transport bil att ta sig från a-b.
mvh björk

Ja absolut, det är en intressant tanke, en annan tanke jag har är att skaffa en skoda pickup diesel. En sån vore ju rätt schysst att tuffa runt med också.

Vad händer om man..ehm fuskar och sätter in baksätet igen? Är det något som normalt kollas upp?

Blip skrev:
Vad händer om man..ehm fuskar och sätter in baksätet igen? Är det något som normalt kollas upp?

Är ju inte värt dom 4500:- du tjänar.. Bara drygt. Jobbigt att regga tillbaka bilen med.
Turboaggregaten håller mkt längre än bensinare. Värmen är ju en grej som nästan inte finns i avgaserna på en diesel..

juha01 skrev:
Är ju inte värt dom 4500:- du tjänar.. Bara drygt. Jobbigt att regga tillbaka bilen med.
Turboaggregaten håller mkt längre än bensinare. Värmen är ju en grej som nästan inte finns i avgaserna på en diesel..

Tanken var ju nu att låta bli att sätta in sätena (när det krävs) och normalåka utan säten. Alltså en förtjänst på massa pengar utan för mycket jobb. Inget omreggande alltså.

Blip skrev:
Tanken var ju nu att låta bli att sätta in sätena (när det krävs) och normalåka utan säten. Alltså en förtjänst på massa pengar utan för mycket jobb. Inget omreggande alltså.

Tänkte mest på den dagen du ska kränga bilen..

haha, jag kör en audi 100 avant, diesel... reggad som lättlastbil, men med alla säten. risken att det kollas om du blir stoppad är kanske 50% om det inte är en flygande besiktning då, för isf så åker man garanerat på det. påföljden är böter samt ny bes, bara i med lastgallret och besiktiga igen. men hur ofta blir man stoppad?
helt klart värt det. sparar mycket pengar på det....

Låter bra. Jag har pendlat några år nu och de enda gånger det har varit nära att man blir stoppad har varit vid laserkontroller och en gång nykterhetskontroll. Liten risk och klarar man sig ett år så är böterna intjänade. Det här tål att tänkas på men intressant är det.

X = antal mil man måste köra för " break even" mot en bensinare

Y1 = kostnaden per mil med en viss dieselbil
Z1 = skatten för diselbilen

Y2 = kostnaden per mil med en viss bensinbil
Z2 = skatten för bensinbilen

X * Y1 + Z1 = X * Y2 + Z2

Bara att jämföra själv nu med olika bilar! :tummenupp

Om du lastbilsreggar en dieselbil så plockar du ut gallret DIREKT efter besiktning!

Jag kollade upp med polisen vad som händer om de stoppar mig, och jag har baksätet i.. Det värsta som kan hända är att man får göra en registreringsbesiktning, som kostar ca 1200:-

Jag ringde även till mitt försäkringsbolag (IF), och enligt dem så är det ingen skillnad om man krockar med galler eller utan galler i bilen. Även om man har bilen fullpackad med folk.

Tobbe_N skrev:
haha, jag kör en audi 100 avant, diesel... reggad som lättlastbil, men med alla säten. risken att det kollas om du blir stoppad är kanske 50% om det inte är en flygande besiktning då, för isf så åker man garanerat på det. påföljden är böter samt ny bes, bara i med lastgallret och besiktiga igen. men hur ofta blir man stoppad?
helt klart värt det. sparar mycket pengar på det....

Tydligen så får man tillfälligt köra med säten i, dvs det är bara att säga till copsen att du precis satt i dem för att köra ett par kompisar, men att du ska ta ur dem samma kväll.
Vet ej om detta stämmer till 100%, men han som sa det till mig känner jag och han är bilhandlare!

på en del mackar så är det dyrare med diesel än vad det är med bensin, speciellt mini mackar som jet osv.

som det är just nu så måst man nästan ha taxi för att det ens skall bli brakeeven.

å andra sidan,, kan man få tag på "billig" diesel så skulle jag inte tveka,,

DwD skrev:
som det är just nu så måst man nästan ha taxi för att det ens skall bli brakeeven.

Nja inte riktigt! Med min nuvarande bil måste jag köra mer än 2200 mil för att tjäna på att köra diesel, och med tanke på att jag körde 6000 mil förra året så ska det inte vara några problem...

DwD skrev:
på en del mackar så är det dyrare med diesel än vad det är med bensin, speciellt mini mackar som jet osv.

å andra sidan,, kan man få tag på "billig" diesel så skulle jag inte tveka,,
JET har ingen diesel. åtminstone inte på de stationer jag tankat på:mattias

ok jet var bara ett exempel på minimackar för jag kommer inte ihåg vad dom andra heter :tungan

glöm inte bort att man måste räkna in förslitning på bilen åxå,
jag skulle nog inte köpa en diesel om jag inte pendlade tillochfrån jobbet och fick runt 6000mil per år.
en bil att kolla på är ju Diesel Lupon, den trecylindriga, drar 0,33 blandadkörning, :Bugar

kanska skall passa på att säga att jag tycker om dieselbilar,speciellt turbodiesel.
själv kör jag octavia RS(bensin)

oscar, du måste köra 2200 mil för att skatten skall vara betald(brake even), resterande mil är dom du tjänar på?,

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda