Dieselmotor - termer Svenska, Engelska

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Apropå bränslen så kanske detta utspel intresserar även dig. Fick det just på jobbet.

"SST-GÖTEBORG. Intertanko argumenterar för att handelsflottan ska byta till destillerade bränslen (MDO) inte bara för att det sänker utsläppen av partiklar, NOx och SOx, vilket är allmänt accepterat, utan också för att det sänker de totala utsläppen av koldioxid CO2. Genom att använda MDO sänks bränsleförbrukningen, gör all behandling av bränsle ombord onödig, reducerar energiåtgången för att ta hand om restprodukterna ombord till ett minimum och dessutom minskas den stora CO2-produktionen från havet, som uppstår på grund av SOx-nedfall, mycket kraftigt. Dessa positiva effekter är tillsammans större än de negativa effekterna av antingen högre energiåtgång i raffinaderierna för att avlägsna svavel eller vid tillverkning av scrubbers.
""En övergång till MDO från HFO skulle därför i värsta fall vara CO2-neutralt och, beroende på antaganden, skulle i praktiken resultera i en mätbar nettominskning av CO2-utsläpp", skriver Intertanko en nyligen publicerad rapport.
Dessutom skriver tankerredarnas organisation att nya raffinaderier och uppgraderingar av gamla kommer att klara av att möta den ökade efterfrågan på MDO. Ett argument som stöds av ett uttalande från Middle East Money and Ships där det sägs att USD 120 miljarder nu investeras i nya raffinaderier runt Persiska viken.
Som en varning till dem som vill se en fortsatt användning av HFO säger Intertanko att nya raffinaderier är byggda för att inte producera den restolja som ingår i HFO, och att till och med gamla raffinaderier, som många i USA är, använder restoljan i sina pannor. "Det är därför bara en tidsfråga innan oljeindustrin inte har tillräckligt med restolja för att tillgodose världens handelsflotta".

Mvh
Jörgen



Nu vet jag inte hur offtopic jag är, men tänkte ändå lista de olika huvudtyperna av bränsle som man kör stora dieslar på.

HFO - Heavy Fuel Oil. Den mest trögflytande bunkeroljan. Finns med olika viskositet/tröghet. Från HFO 380 (380 cSt vid 50°C) till HFO 700. HFO 380 är den vanligaste. De med högre viskositet används främst som bränsle för ångpannor, inte i dieslar.
IFO - Intermediate Fuel Oil. Lite mer tunnflytande bunkerolja men fortfarande seg. Finns med viskositet från IFO 30 till IFO 180. Jag tror att IFO 180 är vanligast, men det kan nog variera stort beroende på bransch och region.
MDO - Marine Diesel Oil. Dieselolja av låg kvalitet. Innehåller ofta mycket paraffin och vatten och annan skit.
MGO - Marine Gas Oil. Gasolja av relativt hög kvalitet. Används som regel till gasturbiner och dieselmaskiner med höga krav på driftsäkerhet eller lågsotande utsläpp

Ibland har jag sett oljan med viskositet 380 cSt benämnas IFO 380, och någon annan gång har jag sett folk skriva TFO (Thin Fuel Oil) om de tunnare IFO och MFO (Marine Fuel Oil) om olja av obestämd kvalitet. Det är lite rörigt med benämningarna; de officiella standarder som finns används sällan i dagligt tal.

Vad som kännetecknar miljödieseln/landdieseln/vinterdieseln som man förmodligen kör småbåtar och bilar på har jag ingen aning om. :rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Apropå bränslen så kanske detta utspel intresserar även dig. Fick det just på jobbet. (Klippte bort lång svår text)
Mvh
Jörgen

En möjlig nackdel kan ju vara att det är svårare att sanera raffinerad MDO än kletet dom kör på i dag i händelse av olycka/utsläpp.
ÅAS så driver inte MDO in över kusterna som ett täcke, så sjöfågellivet kanske klarar ett MDO utsläpp bättre.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En möjlig nackdel kan ju vara att det är svårare att sanera raffinerad MDO än kletet dom kör på i dag i händelse av olycka/utsläpp.
ÅAS så driver inte MDO in över kusterna som ett täcke, så sjöfågellivet kanske klarar ett MDO utsläpp bättre.

Fats när tankers dunkar på grund eller tvättar tankar olagligt till sjöss så är det ofta lastoljan som är problemet. Och det är för det mesta råolja på väg till ngt raff.

Jag tror att MDO i likhet med MGO hamnar på ytan och dunstar. MGO-utsläpp brukar man inte sanera, man låter det dunsta.

Fast jag är ingen expert på oljesanering :gnissla
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jo jag vet att det GÅR att köra passagerarbåtarnasmedelvarvare på HFO. Men det är ju som sagt nackdelar med mycket låglast, miljökrav i hamnar, risk för sotnedslag på soldäck etc etc som gör att jag tror att kryssningsfartyg inte finner ngn besparing i det utan kör på MGO

De flesta kryssningsfartyg som mestadels inte opererar i specialområde kör faktiskt på HFO. De aldra flesta motorer är byggda för att köras på just detta bränsle. De gångerna man kör över på diesel av en eller annan anledning kan man oftast ge sig fan på att ett par bränslepumpar börjar läcka.

Vidare har HFO ett högre kalorimetriskt värmevärde än vad motsvarande destillat har. Detta gör att mer energi kan tas ut från varje insprutad volym bränsle och högre verkningsgrad uppnås.

Testprotokollen från de flesta bänkkörningarna av moderna fartygsdieslar har alltid bränslets energiinehåll specificerat. Ofta kör de på superbränsle med ett värmevärde på över 42 MJ/kg. Det var länge sedan jag såg ett labsvar på någon bunkring där vi fick bränsle med över 41 MJ/kg.

Håller man sina bränsleventiler i skick, ryker det inte mycket från en båt, öven om man kör på HFO. Fartyget som jag är förstemaskinist på har vanligtvis ingen synlig rök överhuvudtaget. :fakta

Att sen HFO kostar hälften av vad diesel gör och ett modernt kryssningsfartyg åtminstonde gör av med 100 ton/dygn gör att den primärt ekonomiska aspekten får bestämma. Att det dock i längden med minskat underhåll och minskade restprodukter från bränslebehandlingen ombord skulle löna sig att köra på ett finare bränsle är inget räknenissarna på rederikontoren har någon aning om... :rolleyes:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De flesta kryssningsfartyg som mestadels inte opererar i specialområde kör faktiskt på HFO. De aldra flesta motorer är byggda för att köras på just detta bränsle. De gångerna man kör över på diesel av en eller annan anledning kan man oftast ge sig fan på att ett par bränslepumpar börjar läcka.

Vidare har HFO ett högre kalorimetriskt värmevärde än vad motsvarande destillat har. Detta gör att mer energi kan tas ut från varje insprutad volym bränsle och högre verkningsgrad uppnås.

Testprotokollen från de flesta bänkkörningarna av moderna fartygsdieslar har alltid bränslets energiinehåll specificerat. Ofta kör de på superbränsle med ett värmevärde på över 42 MJ/kg. Det var länge sedan jag såg ett labsvar på någon bunkring där vi fick bränsle med över 41 MJ/kg.

Håller man sina bränsleventiler i skick, ryker det inte mycket från en båt, öven om man kör på HFO. Fartyget som jag är förstemaskinist på har vanligtvis ingen synlig rök överhuvudtaget. :fakta

Att sen HFO kostar hälften av vad diesel gör och ett modernt kryssningsfartyg åtminstonde gör av med 100 ton/dygn gör att den primärt ekonomiska aspekten får bestämma. Att det dock i längden med minskat underhåll och minskade restprodukter från bränslebehandlingen ombord skulle löna sig att köra på ett finare bränsle är inget räknenissarna på rederikontoren har någon aning om... :rolleyes:

Allt är bekant :hihi

Jag håller med.

/J
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Har inte du en Harley?


Skitkul.....
(Ja det var det faktiskt!)


För att återvända till lilla damens fördelarpump: har luskat lite på jobbet. (Har eländigt nog varit tvungen att jobba också, därav fördröjningen). En snubbe här har råkat ut för motsvarande läckage, också på en Audi. Inga reservdelar och naturligtvis svindyr utbytespump. Han fick den limmad (på nåt jävla vänster) på en s.k oberoende verkstad, sen höll den tätt. Har inte fått tag i polarn personligen än, han har varit upptagen dagtid (det eländes jobbet igen) men så fort jag får det ska jag förhöra honom om detaljerna.
Återkommer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skitkul.....
(Ja det var det faktiskt!)

Jag vet inte hur det var med pannorna, men lika illa som gamla Triumph's kan det väl inte vara

Jo, jag misstänker att det är högtryck i den änden på dieselpumpen och då är det väl limmat från fabrik?

Jag har jobbat med en dieselmekaniker av den riktigt gamla skolan, som renoverade pumparna nersänkta i en stor balja med diesel för att inte få in damm i pumpkolvarna....
Han renoverade även spridare på samma vis, och alla som inte dög satte han in nålen fel väg i hylsan på och gav oss andra att använda som körnare.
Det finns fan inte bättre körnare, jag tror man kan körnslå en diamant med en sån :tummenupp
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Jag vet inte hur det var med pannorna, men lika illa som gamla Triumph's kan det väl inte vara

Jo, jag misstänker att det är högtryck i den änden på dieselpumpen och då är det väl limmat från fabrik?

Jag har jobbat med en dieselmekaniker av den riktigt gamla skolan, som renoverade pumparna nersänkta i en stor balja med diesel för att inte få in damm i pumpkolvarna....
Han renoverade även spridare på samma vis, och alla som inte dög satte han in nålen fel väg i hylsan på och gav oss andra att använda som körnare.
Det finns fan inte bättre körnare, jag tror man kan körnslå en diamant med en sån :tummenupp

Så länge man inte varmkör eländet läcker det inte alls!:tungan
Faktum är att det läcker betydligt värre ur transmissionen, även om jag inte fattar riktigt varför.

Högtryck i pumpen, jodå. Men fortfarande ska det inte vara nåt direkt högt tryck i pumphuset. Där har vi diverse läckolja och möjligen nån returledning som är ansluten till tank via huset, samt en rotor som vispar omkring när motorn är igång. Men fortfarande inget högt tryck. Tror alltså fortfarande att det borde vara ganska enkelt att fixa själv, med en knippe lämpliga verktyg och trasor etc. ´För att hindra damm från att komma in i systemet. Att jobba med prylarna i en balja diesel är ett utmärkt tips! Man kan faktiskt inte överdriva det här med renhet i systemtet, det är nåt som folk inte tar på allvar.
Misstänker att limmandet är en åtgärd (garagemeck) för att få det tätt utan att behöva använda reservdelar eller bearbetning av detaljerna. Men jag vet inte än, ska förhöra mig om detaljerna så fort som möjligt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur svårt kan det vara?
Emedan det finns utbytes pumpar, så går det bevisligen att reparera.
Skruva isär, täta skruva ihop.
Är det sprucket svetsar man.
 

Dr.Bike

Guest
Hur svårt kan det vara?
Emedan det finns utbytes pumpar, så går det bevisligen att reparera.
Skruva isär, täta skruva ihop.
Är det sprucket svetsar man.

Njaa...kan man verkligen svetsa i en pump där de flesta toleranser i högtrycksdelen rör sig inom tusendelar?
Det lär väl slå sig och bli otätt värre eller sluta fungera helt då pumpkolvar mm nyper i ovala hål osv.
Eller?

Sorry trådskaparen men denna tråd har spårat ur fullständigt ändå! :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Njaa...kan man verkligen svetsa i en pump där de flesta toleranser i högtrycksdelen rör sig inom tusendelar?
Det lär väl slå sig och bli otätt värre eller sluta fungera helt då pumpkolvar mm nyper i ovala hål osv.
Eller?

Sorry trådskaparen men denna tråd har spårat ur fullständigt ändå! :)
Inga problem.
Det är bara att bränna på och kyla bort värmespridningen.
Varför försöker samtliga skribenter göra detta till raketkirurgi?
 

samhainie

Guest
Ska se om jag hittar nåt vettigt imorrn. Har nån fördelarpump liggande på jobbet, men inte nån sån här modern med elektronisk styrning.
Men det lät ju som klart bränsleläckage tídigare? vad sa vi, 50 liter på 25 mil, tycker det borde ha runnit ut ur oljestickan om den mängden hade gått in i motorn. Minns inte riktigt hur det ser ut med bränslekanaler o annat inuti pumpen, får ta en titt på det imorrn också. Sen har vi ju alla röranslutningar varvet runt. Kanske nån sån som lcker så det rinner ner till det stället som syns?

jag fick tillbaka bilen från el och diesel idag :)
inte billigt :gnissla
men den går bra som fn nu :)
 

Navigator

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Karlsborg
Hoj
CBR1000RR/250X/Monkey Kopia
har följt denna tråd med spänning, då jag själv är i båtbranchen (dock ej lika kunnig angående dieselpumpar) och dieselägare... fanns där ingen begnad pump alls på skroten att hitta?,,, alla julklappspengarna är ju borta... hopas den hållet tätt nu för dom pengarna.... annars utnyttja gentlekillarna här;)
 

samhainie

Guest
har följt denna tråd med spänning, då jag själv är i båtbranchen (dock ej lika kunnig angående dieselpumpar) och dieselägare... fanns där ingen begnad pump alls på skroten att hitta?,,, alla julklappspengarna är ju borta... hopas den hållet tätt nu för dom pengarna.... annars utnyttja gentlekillarna här;)

det gjorde det säkert, men jag kollade inte ens... litar mindre på beggat från skroten än dom som renoverat den.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Lite ot men en liten intressant historia , en Renault kangoo diesel blev för ett tag sen servad på en bilfirma i Helsingborg, dagen tog slut och vid nästa arbetsdag tog en annan mekaniker över servicejobbet på samma bil , första mekanikern hade glömt att kryssa i att ny olja blivit påfylld givetvis fyllde andra mecken på ytterligare 4 liter (nu har motorn den dubbla oljevolymen av vad den egentligen ska ha)
När servicen var klar startades bilen upp och skulle köras ut, motor började plöttsligt rusa okontrollerat och gav upp en kort stund senare.
Tappra försök gjordes att få stopp på maskin men inget hjäpte.

Motorn skulle enligt myten ha gått på den överflödiga oljan.
Det hela slutade med ett motorbyte.

Motsvarande kan inträffa om tätningarna i turbon pajar på kompressorsidan:näsblod
 

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
Skummade igenom tråden och såg att ni missat något som du garanterat kommer att behöva kunna inom något år.

Selective Catalytic Reduction - en form av avgasrening för dieslar. Trodde i min enfald att detta endast existerade på sjön men tydligen finns det även i lastbilar och snart även personbilar :3freak

Kortfattat så går det ut på att spruta in någon form av additiv i avgaserna för att bryta ned NOx till kvävgas & vatten. Det system jag känner till samt har pillat med är ett där man tillsätter en urea-/vatten-blandning. Sitter en "nozzel" i avgaspipan en bit efter motorn där man mha tryckluft sprutar ut blandningen likt en dimma. Någon meter senare hamnar allt i katalysatorn där processen sker.

Satt och slösurfade och fann att det numera även finns ett SCR-system (Sigma) där man sprutar in ammoniak i gasform istället för ureablandningen - fantastiskt. Det hade varit skoj att vara med att utveckla..

Någon som försökt göra rent en "urea-nozzel" med kristalliserad urea? :näsblod
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top