Dieselmotor - termer Svenska, Engelska

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror det är flera tillfällen!
Det var jag som som startade upp kaffebryggaren på Spica! Redan i torrdocka i Karlskrona!
(Under avdelningen "Tveksamma meriter.")

Ok! Du får kasta en skiftnyckel eller nåt på mig nästa gång du ser mig vid båtarna :)
Kaffebryggaren är ju nästan den viktigaste maskinen ombord. Det märker man när den inte funkar :hihi
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Då kan jag meddela DIG, att JAG var nere i fjor, och delrenoverade ledningssystemen på 2 st "spicor" nere i Malaysia!
Jo - de lever där ff! :D

Godnatt!

Det var som fan!!
Gonatt!

Ok! Du får kasta en skiftnyckel eller nåt på mig nästa gång du ser mig vid båtarna :)
Kaffebryggaren är ju nästan den viktigaste maskinen ombord. Det märker man när den inte funkar :hihi

Jag är ju gammal stridsvagnstekniker. Jag vet vad som gäller!

(Vid tillfälle måste vi snacka skit om gemensamma bekanta som du rimligen tycker minst lika illa om som jag.)

japp, det är fördelarpump. inte jag heller, därför antar jag att det är bosch. faaaaan, jag hittar inte min kamera nu heller.. :mad: :huvet den läcker i delningen på pumpen.


Hörru, fixa kameran, plåta pumpen och sen...
hmmm, ja du vet vad vi har pratat om tidigare...
Gyllene tillfälle, på med overallen bara!
(nejnejnej, den här tråden och dessa frågorna riktar sig inte aaaaalls till pervon.)
(Det är åtminsone pervon med sinne för humor, det bör vara förmildrande.)
 
Last edited:

sportbike

Guest
Hallå kompis! :)
Läs mitt tidigare inlägg - det är ju knappt några rena dieseltermer i denna tråd.
Rubriken antyder ju att det ska vara det. Men läser man alla inlägg så är 99,99999% av alla termer och inlägg för vilken motor som helst. D.v.s INTE rent dieselrelaterat.
Men vare sig trådskaparen eller nån annan här verkar intresserad, så jag simmar vidare.

aha,mig fatta....sent om sider :rolleyes:
tänk om alla kurser man gått om dieselteknik,common rail och högtryckspumpar hade fastnat istället för att rinna rakt igenom skallen !
 

samhainie

Guest
Så det är själva pmpen som läcker? Uuuu, det är trist, då måste vi loss med eländet och rycka isär. Inte svårt egentligen men... trist.
Borde gå att fixa med standrd packningsmaterial och lite god vilja samt renhet och hyfsade verktyg. Som vi säger på Cuba: Never problem!

ja, man kan se hur packningen sticker ut under pumpen så det måste vara där den läcker. hittade ingen packningsats i VAGs reservdelskatalog så det är väl utytespump:gråta men tycker att om man lämnar in den så borde dom kunna dela på pumpen bakifrån och bara dra dit en ny packning, man jag är lite osäker om det fungerar i praktiken..:gnissla
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
ja, man kan se hur packningen sticker ut under pumpen så det måste vara där den läcker. hittade ingen packningsats i VAGs reservdelskatalog så det är väl utytespump:gråta men tycker att om man lämnar in den så borde dom kunna dela på pumpen bakifrån och bara dra dit en ny packning, man jag är lite osäker om det fungerar i praktiken..:gnissla

Borde funka att bara smälla i en ny (nytillverkad) packning. Åtminstone om det inte är läck från högtryckssidan ut i pumphuset men det kommer att visa sig rätt snart. Det är rimligen så de flesta gör på lite äldre grejer, när det inte är ekonomiskt försvarbart med utbytesgrejer. Sen går det alltid att kolla med såna där verkstäder i stil med "El&diesel", kan tänkas nån sån firma kan ordna fram packningssatser. Tyvärr har ju de flesta stängt på söndagar. Det jag kan bistå med är råmaterial om det är aktuellt att göra packning själv.
Försök få till nån bild också, med pil eller nåt på läckaget. Sånt underlättar alltid diagnostiken.
Men det funkar att köra så länge?
 

samhainie

Guest
Borde funka att bara smälla i en ny (nytillverkad) packning. Åtminstone om det inte är läck från högtryckssidan ut i pumphuset men det kommer att visa sig rätt snart. Det är rimligen så de flesta gör på lite äldre grejer, när det inte är ekonomiskt försvarbart med utbytesgrejer. Sen går det alltid att kolla med såna där verkstäder i stil med "El&diesel", kan tänkas nån sån firma kan ordna fram packningssatser. Tyvärr har ju de flesta stängt på söndagar. Det jag kan bistå med är råmaterial om det är aktuellt att göra packning själv.
Försök få till nån bild också, med pil eller nåt på läckaget. Sånt underlättar alltid diagnostiken.
Men det funkar att köra så länge?

jag hittar fortfarande inte min kamera... annars hade det redan funnits bilder på båda objekten :gnissla :tuttar

jag har ingen aning vad en utbytespump kostar men ska kolla det imorgon, och kolla med el&diesel vad dom vill ha för att laga den jag har ingen som helst tid det var jävligt dålig timing detta :(... sen får man se. näe det funkar inte att köra så länge det blir värre och värre hela tiden, jag har köpt en gammal 900i idag att bränna till jobbet i denna vecka...
 

Dr.Bike

Guest
Såvitt jag minns.... från olka pumpar JAG plocat med har det aldrig funnits någon packning.
Det är planslipade ytor som är så släta att de ska täta mot varann.

Finns inte en packning i världen som står emot dessa enorma tryck. Ja förutom en metallpackning, och såna ligger ibland emellan i form av en lövtunn folie.
Pumen dras sedan ihop med rätt stöddiga moment och kraftiga skruvar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Såvitt jag minns.... från olka pumpar JAG plocat med har det aldrig funnits någon packning.
Det är planslipade ytor som är så släta att de ska täta mot varann.

Finns inte en packning i världen som står emot dessa enorma tryck. Ja förutom en metallpackning, och såna ligger ibland emellan i form av en lövtunn folie.
Pumen dras sedan ihop med rätt stöddiga moment och kraftiga skruvar.

Det är säkert axeltätningarna de menar.

/J
 

samhainie

Guest
näe, det var ju jag som inte hade kollat så noga från början allt jag gjorde var att se att droppade från delningen på pumpen och stoppade in handen där (det var ju varmt som fan så jag kunde inte känna nån längre stund) och kände nåt som kändes som en packning. men idag när jag kände lite närmare så var det bara nån sorts etikett gjort i nåt metalliskt material, så fel av mig..
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Såvitt jag minns.... från olka pumpar JAG plocat med har det aldrig funnits någon packning.
Det är planslipade ytor som är så släta att de ska täta mot varann.

Finns inte en packning i världen som står emot dessa enorma tryck. Ja förutom en metallpackning, och såna ligger ibland emellan i form av en lövtunn folie.
Pumen dras sedan ihop med rätt stöddiga moment och kraftiga skruvar.


Visst kan det finnas packningar. Själva pumphuset är ju inte speciellt trycksatt, så där behövs inget överdrivet i packningsväg. Såvida det inte blivit nåt läckage så diesel från högtryckssidan tar sig ut i pumphuset, och då är det nog tyvärr så att pumpen är bortom all räddning. Men det är svårt att säga efter vad vi vet just nu.
Efter gårdagens insats har jag inte klarat att ta mig till jobbet för att kolla närmare på fördelarpumpar. Tror jag har nån liggande där. Har inte hållit på med dom sen skolan egentligen.
 

samhainie

Guest
Borde funka att bara smälla i en ny (nytillverkad) packning. Åtminstone om det inte är läck från högtryckssidan ut i pumphuset men det kommer att visa sig rätt snart. Det är rimligen så de flesta gör på lite äldre grejer, när det inte är ekonomiskt försvarbart med utbytesgrejer. Sen går det alltid att kolla med såna där verkstäder i stil med "El&diesel", kan tänkas nån sån firma kan ordna fram packningssatser. Tyvärr har ju de flesta stängt på söndagar. Det jag kan bistå med är råmaterial om det är aktuellt att göra packning själv.
Försök få till nån bild också, med pil eller nåt på läckaget. Sånt underlättar alltid diagnostiken.
Men det funkar att köra så länge?


Kollakolla :) jag fixade en halvrisig bild med mobilen och ritade en pil dit jag misstänker att det läcker..
 

Bifogat

  • Bild dieselpump2.JPG
    Bild dieselpump2.JPG
    111.9 KB · Visningar: 113
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Kollakolla :) jag fixade en halvrisig bild med mobilen och ritade en pil dit jag misstänker att det läcker..

Aha - men det där är ju mellan motorblock och pump, och DÄR skal DEFINITIVT ingen DIESEL läcka.
Det är inte motorolja som läcker? (jag menar hade axeltätningen läckt hade du inte märkt nåt - dieselbrännoljan hade bara runnit in i motorn och du hade bara förvånats över att oljenivån aldrig sjönk... eller t.o.m steg!)
 

samhainie

Guest
Aha - men det där är ju mellan motorblock och pump, och DÄR skal DEFINITIVT ingen DIESEL läcka.
Det är inte motorolja som läcker? (jag menar hade axeltätningen läckt hade du inte märkt nåt - dieselbrännoljan hade bara runnit in i motorn och du hade bara förvånats över att oljenivån aldrig sjönk... eller t.o.m steg!)

det är en dålig bild, men det är en delning där på pumpen.
jag antar att den mörkare delen i bakkant är tryck/mängd regulator/fördelare nåt sånt. det verkar vara där i delningen som det läcker..
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Ska se om jag hittar nåt vettigt imorrn. Har nån fördelarpump liggande på jobbet, men inte nån sån här modern med elektronisk styrning.
Men det lät ju som klart bränsleläckage tídigare? vad sa vi, 50 liter på 25 mil, tycker det borde ha runnit ut ur oljestickan om den mängden hade gått in i motorn. Minns inte riktigt hur det ser ut med bränslekanaler o annat inuti pumpen, får ta en titt på det imorrn också. Sen har vi ju alla röranslutningar varvet runt. Kanske nån sån som lcker så det rinner ner till det stället som syns?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Aha - men det där är ju mellan motorblock och pump, och DÄR skal DEFINITIVT ingen DIESEL läcka.
Det är inte motorolja som läcker? (jag menar hade axeltätningen läckt hade du inte märkt nåt - dieselbrännoljan hade bara runnit in i motorn och du hade bara förvånats över att oljenivån aldrig sjönk... eller t.o.m steg!)

Du tittar på fel ställe gamle man, det är i delningen till fördelningspumpen. pilen sitter brevid oljestickan under pumpen! (där siffran 19 syns)
 

Dr.Bike

Guest
Du tittar på fel ställe gamle man, det är i delningen till fördelningspumpen. pilen sitter brevid oljestickan under pumpen! (där siffran 19 syns)

Jag kollar la igen då!! :)

Edit: Javisstfaan serru, det är det, och ja, då är vi i högtrycksdelen ju.
Eller iaf nära.
Möjligt att den läcker och att detta då blåst den ev packning som sitter emellen de två husen.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Jag hade själv svårt som tusan att hitta pilen först, men det erkänner jag aaaldrig...
(jag läser dagligen storleken på mikunimunstycken på jobbet, och tycker mig ha bra syn, så den var knepig att se mot bakgrunden)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Igår stod en Tdi:are på E18 avfarten... knackade HYSTERISKT + sotsvart rök ur både avgasrör och oljepåfyllning under vrålvarvning! (hål i kolven + vevaxelras tänkte jag)
Går dessa VAG TDI sönder ofta? Och varför isf? Kamremsbrott har jag sett ett par stycken, men annars? Rent mekaniskt? (sorry trådskaparen)


Lite ot men en liten intressant historia , en Renault kangoo diesel blev för ett tag sen servad på en bilfirma i Helsingborg, dagen tog slut och vid nästa arbetsdag tog en annan mekaniker över servicejobbet på samma bil , första mekanikern hade glömt att kryssa i att ny olja blivit påfylld givetvis fyllde andra mecken på ytterligare 4 liter (nu har motorn den dubbla oljevolymen av vad den egentligen ska ha)
När servicen var klar startades bilen upp och skulle köras ut, motor började plöttsligt rusa okontrollerat och gav upp en kort stund senare.
Tappra försök gjordes att få stopp på maskin men inget hjäpte.

Motorn skulle enligt myten ha gått på den överflödiga oljan.
Det hela slutade med ett motorbyte.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top