DHL - avgifter ?

Statkoden???
Den har väl inget att göra med priset??

Ledsen nu cyklade jag omkull lite. :) Håller på och undersöker under tiden hur allt går till så nu har jag svaret på hur de kommer på dig om du försöker fuska. Om du tex har ett par skor och skriver ner varuvärdet väldigt mycket så kollar dom det gentemot, innehåll och vikt och stämmer det inte överrens så kommer dom kolla upp det hela väldigt noggrant vilket både kan försena leveransen, och leda till polisanmälan. Saken borde då vara ganska lätt för mottagaren att komma undan eftersom det är avsändaren som skriver tullfakturan i de flesta fall. Bara att vara totalt ovetande om vad dom har skrivit på tullfakturan.

Skillnaden är bara att DHL och UPS så måste säljaren skriva ner värdet
eftersom dom inte tar emot paketet utan tullklareringen..
Men, no offense om du jobbar där, DHL och UPS är så jefla dyra att
jag aldrig skulle använda dom...USPS (US postal service) är duktigt mycket billigare så länge man kan vänta 10-20 dar på leverans..
Och ja.. mycket enklare att lura..

Jag tar inte illa vid mig, skulle själv använda posten om jag skickade något eftersom man inte blir ruinerad då. ;)

Äh... snåla inte till dig en polisanmälan.. Halvera priset eller ner till en 30%..
Det får ju inte vara orimligt lågt.. Två toppar á $1200 blir ju svårt att förklara att man pröjsat $40 för inkl frakt...
Kolla med säljaren om dom kan skita i att skicka med kvittot..
Rör inte fraktkostnaden när du sänker värdet.
Sänk priset till 30% och tänk efter om det är rimligt för använda prylar...
när du skapar kvittot så kopiera din inköpslista från företaget in i word
och sätt dig sen och redigera alla siffror och tänk då för faen på att räkna rätt..
Skeppa med USPS(.com).
När du får ett brev från tullen på arlanda eller malmö så maila dom ditt kvitto
och sen är det bara att sitta ner och vänta några dar tillså får du en avi från ditt lokala utlämningsställe där du får gå och hämta prylar och
casha moms(30%)+tull(4.5%) på delar+frakt samt en avgift på 100:- till posten för att dom förtullat det...

Eller så ber du en privatperson från landet ifråga skicka grejerna med posten och plocka bort alla kvitton och lappar, skicka det som begagnat och vill du ha kvittona så skickas dessa i ett separat brev. Med UPS kan du dock inte skicka personliga ägodelar/begagnade saker då det ändå kommer att tullas in. Men med posten fungerar detta alldeles utmärkt.

Ledsen nu cyklade jag omkull lite. :) Håller på och undersöker under tiden hur allt går till så nu har jag svaret på hur de kommer på dig om du försöker fuska. Om du tex har ett par skor och skriver ner varuvärdet väldigt mycket så kollar dom det gentemot, innehåll och vikt och stämmer det inte överrens så kommer dom kolla upp det hela väldigt noggrant vilket både kan försena leveransen, och leda till polisanmälan. Saken borde då vara ganska lätt för mottagaren att komma undan eftersom det är avsändaren som skriver tullfakturan i de flesta fall. Bara att vara totalt ovetande om vad dom har skrivit på tullfakturan.

Jag tar inte illa vid mig, skulle själv använda posten om jag skickade något eftersom man inte blir ruinerad då. ;)

Eller så ber du en privatperson från landet ifråga skicka grejerna med posten och plocka bort alla kvitton och lappar, skicka det som begagnat och vill du ha kvittona så skickas dessa i ett separat brev. Med UPS kan du dock inte skicka personliga ägodelar/begagnade saker då det ändå kommer att tullas in. Men med posten fungerar detta alldeles utmärkt.

Den här tråden vart ju rätt bra.

Men det blir halvklurigt om man inte känner någon i USA som kan skicka prylarna. Annars en god idé!

Att betänka innan man börjar skriva ned värden på saker som skickas är att du inte kan försäkra paket till högre värde än det deklarerade.
Så det kan ju bli lite halvtrist om dina bilprylar för 2000$ råkar försvinna under transporten, och du får ut 30$ på fraktförsäkringen för att du skrivit ned värdet..

Ja då är man dyngstekt... :D
Då kollar ju dom små liven vad värdet är på varan (el. motsvarande) i Sverige och då får man momsa och tulla för det.. helt galet men men..
Går alltid att hävda att det är beggade saker men det håller knappasti en rättegång..

Bra och jo DHL och UPS är riktigt dyra...
Sen är det ju lite you get what you pay for..
USPS kunde man inte följa varorna förens senaste året och deras
ekonomifrakt tar lång tid att få men har man inte bråttom så...

Ja det är ju det absolut bästa sättet..
Sen när det gäller just bildelar så rekommenderas ju små mom n pop shops..
Småbutiker som drivs av privatpersoner.. Dom är oftast mer måna om att
sälja och hjälper oftast till med såna saker..
Summit Racing t.ex. tvärvägrar att skriva om värdet..

@TS
Om det är en US bil du håller på och bygger leta upp forum för din
bil modell och gå med där... skapa lite kontakter och sen har du en ett gäng polare over there som kan hjälpa dig... Och framförallt så kan dom
guida dig till små shopparna... Det kan förvisso leda till ett gäng mail och/eller telefonsamtal till staterna men i slutändan kan man "tjäna" stora pengar..
Plockade hem 8 Nitto däck och 4 18" kromade fälgar till T-Birden..
12k tullade ock klara... :D

Att betänka innan man börjar skriva ned värden på saker som skickas är att du inte kan försäkra paket till högre värde än det deklarerade.
Så det kan ju bli lite halvtrist om dina bilprylar för 2000$ råkar försvinna under transporten, och du får ut 30$ på fraktförsäkringen för att du skrivit ned värdet..

Helt riktigt..
Detta är då fördelen med att säljaren inte tullar prylarna och man själv skriver kvittot eftersom risken att det försvinner mellan tullen och hemmet är rätt liten..
Fast helt ärligt så har jag aldrig förlorat något paket...
Visst, några har vänt tillbaka till säljaren för att tullen har fuckat upp det men
dom har alltid kommit fram i slutändan... Men visst var det lite svettigt ett tag när halva lådan var ute och seglade på antlanten en extra månad..
Var runt $2500 som man inte hade koll på..
Men säljaren fixa fram nya delar och skeppade dom istället..

Last edited:
Helt riktigt..
Detta är då fördelen med att säljaren inte tullar prylarna och man själv skriver kvittot eftersom risken att det försvinner mellan tullen och hemmet är rätt liten..

Förklara gärna hur du menar med att säljaren "inte tullar prylarna"?

Varje gång jag beställt grejer från USA och andra utomlandsställen så har jag varit tvungen att ha det värde jag ville ha paketet försäkrat upp till, skrivet på fraktsedeln.

Förklara gärna hur du menar med att säljaren "inte tullar prylarna"?

Varje gång jag beställt grejer från USA och andra utomlandsställen så har jag varit tvungen att ha det värde jag ville ha paketet försäkrat upp till, skrivet på fraktsedeln.

Det handlar om att säljaren ska fylla i ett papper där han skriver vad paketet är värt.. Skickar han inte med kvitto eller fyller i detta papper med ett lägre värde så vet inte svenska tullen vad paketet är värt och då får du skicka in kvitto själv.. alt. går på det värde som står på försäkringen..
Något att tänka på där är att det går att överförsäkra vilket innebär att dom
du överförsäkrar så får du betala mer mooms och tull än vad paketet är värt..

Det är dock så att att är det bara försäkrat upp till den siffra som han skriver
så förstörs paketet eller kommer bort så får du bara ut det som stog på paketet... Så skriver nu ner varorna och dom försvinner så förlorar du pengar..

Ja det är ju det absolut bästa sättet..
Sen när det gäller just bildelar så rekommenderas ju små mom n pop shops..
Småbutiker som drivs av privatpersoner.. Dom är oftast mer måna om att
sälja och hjälper oftast till med såna saker..
Summit Racing t.ex. tvärvägrar att skriva om värdet..

@TS
Om det är en US bil du håller på och bygger leta upp forum för din
bil modell och gå med där... skapa lite kontakter och sen har du en ett gäng polare over there som kan hjälpa dig... Och framförallt så kan dom
guida dig till små shopparna... Det kan förvisso leda till ett gäng mail och/eller telefonsamtal till staterna men i slutändan kan man "tjäna" stora pengar..
Plockade hem 8 Nitto däck och 4 18" kromade fälgar till T-Birden..
12k tullade ock klara... :D

Lustigt nog var det just Summit det handlade om, och att dom inte skriver ned värdet på grejerna har jag en viss förståelse för. Ett företag i den storleken aktar sig nog för att hålla på så för eventuella framtida bekymmer.
Annars fungerar det ju utmärkt att köpa loss prylar från Ebay och lite mindre firmor som du själv skrev, dom har alltid varit mycket hjälpsamma osv.

Jo, men det är ju en jäkla massa mek och jag är lite lat. :hihi
Hade det handlat om att få tag på ovanliga org. delar hade ju det klart varit ett alternativ, men nu är inte fallet riktigt så.

Idag vid lunch kommer paketet är det tänkt, så vi får la se om Thermal får rätt eller inte. :D

Tack för alla bra svar!

/J

Back