DHL - avgifter ?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jo, har fått lite huvudbry angående DHL och deras avgifter.

Fick ett samtal nyss om att ett paket kommer att levereras till mig imorgon vid lunch och jag skall då betala 2129 :- till chauffören för detta.
Jag blev så paff att jag aldrig hann fråga vad denna avgiften var innan samtalet var över.
Försökte få tag på DHL i Sthlm/Arlanda men blev omrking kopplad hit och dit och när jag väl blev kopplad till en ansvarig så var han naturligtvis inte inne..

Paketet ifråga kommer från det stora landet över pölen och är förskottsbetalt. Likaså är "shipping charge" betalat i förskott. Då är frågan, är denna shipping charge bara för att frakta paketet till gränsen och dessa 2129 :- som jag kommer få betala imorgon fraktkostnaden från gränsen till Sverige eller hur fungerar det?

Det har kanske mindre betydelse, jag lär pröjsa för att få grejerna oavsett imorrn och kan ju då fråga chaffisen. Men svarar han "nä, fan det vet jag inte serru, jag bara tjöör" så kunde det vara kul att veta vad jag betalar för.

Mvh J

Ett tips är att söka lite på forumet efter trådar som innehåller meningar som "beställa från USA" .....

Ett tips är att söka lite på forumet efter trådar som innehåller meningar som "beställa från USA" .....

Ja, se där fanns det en del.

Kontentan verkar vara att det är svårt att slippa ifrån tull/moms såvida man inte känner någon i USA som kan skicka grejerna i ett "privat" paket. :(

:koktibajs

Det är (med största sannolikhet) tull- och momsavgifter. Det är tullen som tar ut detta och DHL "hjälper" bara tullen att få in sina pengar. Mer info finns på tullverket.se. Jag jobbar på DHL och det här är en av de vanligaste frågorna vi får. :-)

Det är (med största sannolikhet) tull- och momsavgifter. Det är tullen som tar ut detta och DHL "hjälper" bara tullen att få in sina pengar. Mer info finns på tullverket.se. Jag jobbar på DHL och det här är en av de vanligaste frågorna vi får. :-)

Ah, tufft!

SH är grümt! Kan inte du fixa så jag slipper betala tull och moms avgiften eftersom du jobbar där? :gnissla

Så du jobbar för "Drop it, Hit it, Loose it" alltså, det här blir helt OT men jag fick inget svar från kundtjänst. Är det vanligt att ni blåljuger kunder rätt upp i ansiktet? Ang tid för leverans och var paketet befinner sig osv? (Ja, jag är fortfarande ganska irriterad)

Till TS, lita inte på att de kommer, ifall du ska ta emot det hemma så ta ledigt hela veckan för säkerhetsskull.

Så du jobbar för "Drop it, Hit it, Loose it" alltså, det här blir helt OT men jag fick inget svar från kundtjänst. Är det vanligt att ni blåljuger kunder rätt upp i ansiktet? Ang tid för leverans och var paketet befinner sig osv? (Ja, jag är fortfarande ganska irriterad)

Till TS, lita inte på att de kommer, ifall du ska ta emot det hemma så ta ledigt hela veckan för säkerhetsskull.

Någon som är lite stött? :hihi

Nej, jag litar aldrig på någon i öht. Det kommer levereras till farsgubben och han jobbar hemma varje dag så det är ingen fara.

Stött vet jag inte, fly förbannad täcker det nog bättre. När DHL miffona med 08 nummer lovar saker hejvilt med leverans igår medans 031 miffona inte ens vet att mitt paket har kommit till deras central i göteborg blir i alla fall jag,, lite stött

Haha, ja då förstår jag din vrede.

Får jag föreslå ett paket med syfilis till den ansvarige? Du kan ju skicka det med DHL. :hihi

Det är tull, moms och utläggsersättning som du kommer få betala. Det är staten du betalar till. ;)

hehe, jag har bara posivit att säga om DHL. Fick ett paket idag som gick iväg från USA i fredags. Chauffören ringde och kollade om jag var hemma, vilket jag inte var. Vi bestämde då möte vid en bankomat 15 minuter senare. Synd att man inte kan betala med kort men annars tycker jag de skötte sig perfekt. Kunde se paketet hela vägen också!

Jo, det förstår jag.

Är det någon som skrivit ned värdet på varan och på så sätt lyckats undkomma denna avgift?

Jadå... det går alldeles utmärkt förutsatt att den som skickar paketet går
med på att skriva ner det... Gift, sample och annat skit är helt obetydligt...
Går det totala värdet på under ca 4-500 Skr så slipper man tull och moms, att tänka på det är att det är skattefusk och bestraffas med döden! :D
Du kan även be säljaren att inte skicka med någon faktura för då får du en fråga från tullen/DHL/posten/whatever om du har något kvitto..
Det skriver man själv men tänk då för faen på att inte skriva ner fraktkostnaden då det inte är helt ovanligt att det står på lådan...
Redigera paypal kvitton eller kontoutdrag från internet är enkelt t.o.m. i Word.

Sen får man nog tänka sig lite för också... Det är ju lite svårt att skriva ner ett sprillans kåpkit, däck och fälg osv osv till under 500:-..
Och då återigen, det är skattefusk/bedrägeri så åker du dit så blir det nackskott. :död

Själv har jag inte åkt dit än och jag har plockat hem prylar i 15 bast från staterna..

Går det totala värdet på under ca 4-500 Skr så slipper man tull och moms, att tänka på det är att det är skattefusk och bestraffas med döden! :D
Du kan även be säljaren att inte skicka med någon faktura för då får du en fråga från tullen/DHL/posten/whatever om du har något kvitto..
Det skriver man själv men tänk då för faen på att inte skriva ner fraktkostnaden då det inte är helt ovanligt att det står på lådan...
Redigera paypal kvitton eller kontoutdrag från internet är enkelt t.o.m. i Word.

Sen får man nog tänka sig lite för också... Det är ju lite svårt att skriva ner ett sprillans kåpkit, däck och fälg osv osv till under 500:-..
Och då återigen, det är skattefusk/bedrägeri så åker du dit så blir det nackskott. :död

Själv har jag inte åkt dit än och jag har plockat hem prylar i 15 bast från staterna..

Intressant!

Jag vet inte hur tullen skulle reagera om säljaren gick med på att skriva ned värdet på grejerna. Det är egentligen bara en halvstor kartong med lite bilgrejer i så jag förmodar att det är svårt att uppskatta värdet på detta bara genom att kolla på kartongen.
Men har dom feta klibbor där det står "Top of the line racing parts" på kartongen kanske det blir svårt..

Ponera att dom misstror en om man skriver ned värdet på grejerna, vem kommer dom fråga om varans rätta värde då? Mig eller säljaren?
Och är det då upp till säljaren att välja vad den vill svara att allt är värt?

Problemet är bara att om statkoden säger ett annat värde så kan tullavdelningen fortfarande ta ut den korrekta avgiften plus att du kan bli polisanmäld.

Går det totala värdet på under ca 4-500 Skr så slipper man tull och moms.

Värdet måste understiga 500SEK enligt tullverket.

Detta fungerar kanske med posten men inte med UPS eller DHL då de kräver in en tullfaktura innan de levererar paketet.
.....

Den här gången är du körd eftersom dom redan förtullat lådan...
Ovanstående gäller bara innan du gjort affären..
Att det är bildelar i spelar ingen roll för annat är tullsatsen... det kan ju vara restaurerade bildelar/skrot.. :D

Den enda dom brukar fråga är dig eftersom det är enklare att få tag i dig än att ringa runt halva jorden...

Den här gången är du körd eftersom dom redan förtullat lådan...
Ovanstående gäller bara innan du gjort affären..
Att det är bildelar i spelar ingen roll för annat är tullsatsen... det kan ju vara restaurerade bildelar/skrot.. :D

Den enda dom brukar fråga är dig eftersom det är enklare att få tag i dig än att ringa runt halva jorden...

Jo självfallet, det fattar jag. Men till en eventuell nästa gång så vore det bra att veta hur man ska göra för att undvika dessa avgifter, jag betalar tillräckligt med skatt ändå..

Okej, då får man prova be dom skriva ned värdet till en 40$ eller så om dom går med på detta och se vad som händer. Fast en eventuell polisanmälan låter inte jättekul. :gnissla

Statkoden???
Den har väl inget att göra med priset??
Och skriver säljaren ner priset innan han skickar det så skulle ju i såna fall statkoden skrivas om också...
Tullsatsen är oftast 4.5% för bildelar och momsen 25%...

Jasså, det är 500 nu.. Det skiftar ju med dollarkursen så det har varit lite hit och dit med det... :D

Skillnaden är bara att DHL och UPS så måste säljaren skriva ner värdet
eftersom dom inte tar emot paketet utan tullklareringen..
Men, no offense om du jobbar där, DHL och UPS är så jefla dyra att
jag aldrig skulle använda dom...USPS (US postal service) är duktigt mycket billigare så länge man kan vänta 10-20 dar på leverans..
Och ja.. mycket enklare att lura..

Jo självfallet, det fattar jag. Men till en eventuell nästa gång så vore det bra att veta hur man ska göra för att undvika dessa avgifter, jag betalar tillräckligt med skatt ändå..

Okej, då får man prova be dom skriva ned värdet till en 40$ eller så om dom går med på detta och se vad som händer. Fast en eventuell polisanmälan låter inte jättekul. :gnissla

Äh... snåla inte till dig en polisanmälan.. Halvera priset eller ner till en 30%..
Det får ju inte vara orimligt lågt.. Två toppar á $1200 blir ju svårt att förklara att man pröjsat $40 för inkl frakt...
Kolla med säljaren om dom kan skita i att skicka med kvittot..
Rör inte fraktkostnaden när du sänker värdet.
Sänk priset till 30% och tänk efter om det är rimligt för använda prylar...
när du skapar kvittot så kopiera din inköpslista från företaget in i word
och sätt dig sen och redigera alla siffror och tänk då för faen på att räkna rätt..
Skeppa med USPS(.com).
När du får ett brev från tullen på arlanda eller malmö så maila dom ditt kvitto
och sen är det bara att sitta ner och vänta några dar tillså får du en avi från ditt lokala utlämningsställe där du får gå och hämta prylar och
casha moms(30%)+tull(4.5%) på delar+frakt samt en avgift på 100:- till posten för att dom förtullat det...

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...