Detta eviga tjat om luftvärmepumpar...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är trött på att försöka sova i +25 grader varmt och ska nu ha en luftvärmepump för att få det svalare. Den ska dock fungera som värmekälla också under vintern när vi inte är i stugan och således behövs underhållsvärme.
Nu har jag hittat en perfekt för ändamålet, nämligen denna.
Nu till min huvudfråga;
Jag beställer denna samt ett installationsKIT på 7 meter MEN eftersom jag vill installera den själv så funderar jag på om jag även behöver beställa en vacuumpump, en sån här.

Men visst går det väl att hitta billigare lösningar på vacuumpump? Sånt borde väl finnas på Feltema/Jula osv? Jag hittar dock ingen sådan där på deras hemsidor. Jag vet att man kan bygga en egen pump av en kylkompressor men det orkar jag inte.
Så, andra lösningar? Något man kan koppla till vanliga kompressorn men som suger ut lyften ur luftvärmepumpens kompressor?

Tänkte beställa under dagen så jag hinner få den nästa vecka så jag är hemskt tacksam för bra svar :)

Edit/ Tråden såg så tråkig ut så jag lägger till en bild:

funny-pictures-your-cat-is-a-backseat-driver.jpg

Är inte det enklaste att montera alltihop och se'n låta en installatör komma och bara suga lite? Det borde väl bli några hundringar billigare än att köpa en egen vacuumpump iaf?

Vet att en kompis gjorde så när han monterade en luftvärmepump i sitt garage, dock vet jag inga kostnader för själva avsugningen.

Edit: för att tråden inte ska bli FÖR livad så kontrar jag med en o-rolig bild:
page2_2.jpg

Last edited:
Är inte det enklaste att montera alltihop och se'n låta en installatör komma och bara suga lite? Det borde väl bli några hundringar billigare än att köpa en egen vacuumpump iaf?

Vet att en kompis gjorde så när han monterade en luftvärmepump i sitt garage, dock vet jag inga kostnader för själva avsugningen.

Edit: för att tråden inte ska bli FÖR livad så kontrar jag med en o-rolig bild:
page2_2.jpg

Hmm, jo det kan du ju ha rätt i. Frågan är bara hur lätt det är att få tag på en installatör som vill göra det åt mig då jag inte har köpt pumpen av dem.
Någon i min närhet som vill tjäna några svarta kronor :gnissla

Edit/
roliga-bilder-005.jpg

Det var inga problem när min kompis gjorde på det sättet iallafall. Jag kommer inte ihåg vilken firma installatören kom ifrån, jag tror det var nå'n större som Elajo elller liknande.

packning.jpg

Stämningssänkande illustration

tja!

Se till att pumpen är byggd för nordiskt klimat annars ere ajöss om 2-3 år.. sen seru till att få den inkopplad av ngn som kan sin sak. Upplysningsvis så är det inte BARA o koppla ihop.

Jag råder dig att inte snika med hemslöjd denna gång.
Ps, jag flukta lite på din länk o den pumpen är bra! inget o oroa sig överDs.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back