Detonationsproblem på DT125R 2-takt

Snälla, bli inte arg nu men kan du förklara lite närmare vad du menar med att kolven smälte ner?

Vad som brukar menas när man säger att en kolv i en tvåtaktare smälter är när hojen går för snålt eller på annat sätt överhettar och det bränner ett stort hål i kolven.

Är det det som har hänt? Du skriver att det har hänt dig tre gånger vilket borde betyda att du har bytt kolv tre gånger?

Mookie skrev:
Snälla, bli inte arg nu men kan du förklara lite närmare vad du menar med att kolven smälte ner?

Vad som brukar menas när man säger att en kolv i en tvåtaktare smälter är när hojen går för snålt eller på annat sätt överhettar och det bränner ett stort hål i kolven.

Är det det som har hänt? Du skriver att det har hänt dig tre gånger vilket borde betyda att du har bytt kolv tre gånger?

Den smälter ja. Finns väl bara ett sätt?
Bifogar bild...

Själv har jag bytt 1 gång, men jag hittade 2 kvitton på ny kolv i serviceboken över en period på 1,5år.

Bifogat

• Bild 020small.JPG
    Bild 020small.JPG
    71.5 KB · Visningar: 105
Nexor skrev:
Den smälter ja. Finns väl bara ett sätt?
Bifogar bild...

Själv har jag bytt 1 gång, men jag hittade 2 kvitton på ny kolv i serviceboken över en period på 1,5år.

Ok, bra tack. Då har vi rett ut att vi pratar om samma sak. Nu är jag ingen tvåtaktsguru på något vis men det där ser i mina ögon ut som värmeproblem orsakade av något. Frågan är vad. Det som jag funderar över vad som kan orsaka detta är väl i första hand sådant som redan har nämnts i tråden.

Finns det sot i förbränningsrummet som kan orsaka hotspots och därigenom smälta hål i kolven.
Har någon labbat med bestyckningen på fuggen så den går för snålt och överhettar på det viset?
Har du för högt komp som då orsakar spikningar som då slår hål i kolven?

En tanke till. Får den 2t olja som den ska? Kör du premix eller separatsmörjning.

Mookie skrev:
Ok, bra tack. Då har vi rett ut att vi pratar om samma sak. Nu är jag ingen tvåtaktsguru på något vis men det där ser i mina ögon ut som värmeproblem orsakade av något. Frågan är vad. Det som jag funderar över vad som kan orsaka detta är väl i första hand sådant som redan har nämnts i tråden.

Finns det sot i förbränningsrummet som kan orsaka hotspots och därigenom smälta hål i kolven.
Har någon labbat med bestyckningen på fuggen så den går för snålt och överhettar på det viset?

Jag rengör alltid toppen när jag tar av den, så hotspots är uteslutet.
Jag har inte labbat alls, fuggar är inte min grejj :tungan Den gick fin fint innan kolven smälte och samma inställningar sen dess.
Det har varit samma komp hela tiden sen jag köpte den. Det enda jag gjort är att byta toppapackning men det var efter att kolven gått o lagt sig.

Överlag kan jag säga att jag inte gjort något med motorn under de två år jag haft den förutom rent underhåll såsom YPVSrengöring, olja och stift. Och så kolvhelvetet såklart. Efter det honades cyllen om och en kolv med samma dim sattes i.

EDIT: Kör med pump. Men utan olja smälter det väl inte hål utan värmenyper?
Dessutom ryker den som ett helvete...

Mookie skrev:
Det tror jag måste vara orsaken.. hur har stiftet sett ut när du kört en sträcka?.. antagligen för bra komp eller fel bestyckning.. varför inte en blandning av både och?

EDIT : borde du inte byta vevlager snart?..

philsson skrev:
Det tror jag måste vara orsaken.. hur har stiftet sett ut när du kört en sträcka?.. antagligen för bra komp eller fel bestyckning.. varför inte en blandning av både och?

EDIT : borde du inte byta vevlager snart?..

Stifter är konstant oljigt så det är svårt att se även med rätt sätt att yundersöka stiftet. Som sagt har varken bestyckning eller komp ändrats sen den gick perfekt. Vad är vevlager för nåt? :tungan :tungan :död

Nexor skrev:
Stifter är konstant oljigt så det är svårt att se även med rätt sätt att yundersöka stiftet. Som sagt har varken bestyckning eller komp ändrats sen den gick perfekt. Vad är vevlager för nåt? :tungan :tungan :död
om det alltid är oljigt så går den antagligen fett.. och då beror de inte på det.. så då måste det vara kompressionen som är för hög eller spikningar.. hur ser topplocket ut?.. är de massa jack i det ?.. om INTE så är det kompressionen nästan helt säker på!..
Vevlagretä r de lagret som vevstaken sitter på (kolven sitter på vevstaken).. det tar skada av all skit som åker ner i veven.. så de ska du vara rädd om..

Återstår bara 1 fel förutom för hög komp och spikingar och det är förtändning.. om gnistan kommer för tidigt så att kolven vill ner innan den kommit upp.. det gör hål i kolven.. men jag antar att de sitter elektroniska pulsgivare på DTn så de ska inte kunna förekomma..

philsson skrev:
om det alltid är oljigt så går den antagligen fett.. och då beror de inte på det.. så då måste det vara kompressionen som är för hög eller spikningar.. hur ser topplocket ut?.. är de massa jack i det ?.. om INTE så är det kompressionen nästan helt säker på!..
Vevlagretä r de lagret som vevstaken sitter på (kolven sitter på vevstaken).. det tar skada av all skit som åker ner i veven.. så de ska du vara rädd om..

Återstår bara 1 fel förutom för hög komp och spikingar och det är förtändning.. om gnistan kommer för tidigt så att kolven vill ner innan den kommit upp.. det gör hål i kolven.. men jag antar att de sitter elektroniska pulsgivare på DTn så de ska inte kunna förekomma..

Toppen e skitfin, och det där med vevlager var ironi... Jag har inte pengar eller tid med det. Självklart har det tagit en hel del stryk, men jag rengjorde ordentligt innan jag satte i ny kolv.
:)
Kommer ihåg på moppetiden då jag inte palla rengöra nånting av skitet som låg i vevhuset typ 4-5 gåner då mopparna skar. De funka bra ändå! :D

och ja det är CDi på dt

Nexor skrev:
kolsvart och oljigt, pumpen ger för mkt olja...

Om du har för mycket olja i bensinen leder detta till att motorn får mindre bensin och därmed går snålare. För mycket olja leder lätt till för varm motor, då oljan gör det svårare för motorn att kyla ner sig. Börja med att ställa oljepumpen/blanda direkt i tanken så att motorn får 2-3% olja. Sätt i ett nytt stift och kolla hur det ser ut efter en stunds körning. Du kan även prova att choka motorn och se om det blir nån skillnad.

ola_sandin skrev:
Om du har för mycket olja i bensinen leder detta till att motorn får mindre bensin och därmed går snålare. För mycket olja leder lätt till för varm motor, då oljan gör det svårare för motorn att kyla ner sig. Börja med att ställa oljepumpen/blanda direkt i tanken så att motorn får 2-3% olja. Sätt i ett nytt stift och kolla hur det ser ut efter en stunds körning. Du kan även prova att choka motorn och se om det blir nån skillnad.

Oki ska testa, tack för ett bra förslag!

ola_sandin skrev:

Oki, tack för ett bra tips, ska testa!

jag tycker det låter ganska självklart att du har problem med förgasaren ... dom kom aldrig på att reda ut problemt efter första kolvbytet :va :7peta

plocka ner fuge och titta vilket munstycke du har köp hem 10 st högfart 5 lågfart kanske munstycken alltså och börja labborera den blöta stiftet kan ha med att göra att den får förmycket olja och du kanske inte har dödat den på topp varv :va

helt idiotiskt att inte se över förgasaren testa kanske till en början att bara ta ner den och göra rent den... (inte i vatten) :D ps bensin kyler det också

RS "Alex" skrev:
jag tycker det låter ganska självklart att du har problem med förgasaren ... dom kom aldrig på att reda ut problemt efter första kolvbytet :va :7peta

plocka ner fuge och titta vilket munstycke du har köp hem 10 st högfart 5 lågfart kanske munstycken alltså och börja labborera den blöta stiftet kan ha med att göra att den får förmycket olja och du kanske inte har dödat den på topp varv :va

helt idiotiskt att inte se över förgasaren testa kanske till en början att bara ta ner den och göra rent den... (inte i vatten) :D ps bensin kyler det också

Oki men den drar en hel del, runt 0.8 så det vore isf att den får för mkt bensin. Kostar inte munstycken en hel del? Runt 50kr/st? Det har jag inte råd med... vet nån vad som rimligtvis borde sitta på en 11kw Dt från början?
Vad menar du med att bensin kyler? Att den skulle få för lite alltså?
Tacksam för hjälpen iaf! :tummenupp

Jag tycker du ska göra som ovanstående föreslår.. Börja med att fixa till en riktig oljeblandning.
Kolvar smälter för att det blir för varmt :rolleyes:
Och varmt blir det när:
Det är för mager blandning.

Mager blandning får du när hojjen får för:
1. mkt Luft; Suger tjuvluft, (tändstift som sitter dåligt, kanske hål i insugsgummi, luftburk eller en läckande avgaspackning, då sugs det in luft direkt in i cylindern..) eller
2. för lite soppa; Fel munstycke (i det här fallet när problemet händer på fullgas, är det HUVUDMUNSTYCKET som är för litet), För mkt olja i besinen(kolla pumpen, eller ditt sett att blanda på om du kör premix) eller ev. skit i huvudmunstycket ex kristaliserade rester av tillsatserna i "gammal soppa"

Kan som sagt även bero komp och hotspots men detta är ju uträtt..

Lycka till :tummenupp

Back