Nexor
Full gas, mera ras?
UrbanTiger skrev:Du kan ju ta reda på varför det blir detonationer, till exempel
Aaaargh jag försöker ju det?

Jag bara chansar, försöker få lite experthjälp!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
UrbanTiger skrev:Du kan ju ta reda på varför det blir detonationer, till exempel
Mookie skrev:Snälla, bli inte arg nu men kan du förklara lite närmare vad du menar med att kolven smälte ner?
Vad som brukar menas när man säger att en kolv i en tvåtaktare smälter är när hojen går för snålt eller på annat sätt överhettar och det bränner ett stort hål i kolven.
Är det det som har hänt? Du skriver att det har hänt dig tre gånger vilket borde betyda att du har bytt kolv tre gånger?
Nexor skrev:Den smälter ja. Finns väl bara ett sätt?
Bifogar bild...
Själv har jag bytt 1 gång, men jag hittade 2 kvitton på ny kolv i serviceboken över en period på 1,5år.
Mookie skrev:Ok, bra tack. Då har vi rett ut att vi pratar om samma sak. Nu är jag ingen tvåtaktsguru på något vis men det där ser i mina ögon ut som värmeproblem orsakade av något. Frågan är vad. Det som jag funderar över vad som kan orsaka detta är väl i första hand sådant som redan har nämnts i tråden.
Finns det sot i förbränningsrummet som kan orsaka hotspots och därigenom smälta hål i kolven.
Har någon labbat med bestyckningen på fuggen så den går för snålt och överhettar på det viset?
Har du för högt komp som då orsakar spikningar som då slår hål i kolven?
Det tror jag måste vara orsaken.. hur har stiftet sett ut när du kört en sträcka?.. antagligen för bra komp eller fel bestyckning.. varför inte en blandning av både och?Mookie skrev:Har någon labbat med bestyckningen på fuggen så den går för snålt och överhettar på det viset?
Har du för högt komp som då orsakar spikningar som då slår hål i kolven?
philsson skrev:Det tror jag måste vara orsaken.. hur har stiftet sett ut när du kört en sträcka?.. antagligen för bra komp eller fel bestyckning.. varför inte en blandning av både och?
EDIT : borde du inte byta vevlager snart?..
om det alltid är oljigt så går den antagligen fett.. och då beror de inte på det.. så då måste det vara kompressionen som är för hög eller spikningar.. hur ser topplocket ut?.. är de massa jack i det ?.. om INTE så är det kompressionen nästan helt säker på!..Nexor skrev:Stifter är konstant oljigt så det är svårt att se även med rätt sätt att yundersöka stiftet. Som sagt har varken bestyckning eller komp ändrats sen den gick perfekt. Vad är vevlager för nåt?![]()
![]()
![]()
philsson skrev:om det alltid är oljigt så går den antagligen fett.. och då beror de inte på det.. så då måste det vara kompressionen som är för hög eller spikningar.. hur ser topplocket ut?.. är de massa jack i det ?.. om INTE så är det kompressionen nästan helt säker på!..
Vevlagretä r de lagret som vevstaken sitter på (kolven sitter på vevstaken).. det tar skada av all skit som åker ner i veven.. så de ska du vara rädd om..
Återstår bara 1 fel förutom för hög komp och spikingar och det är förtändning.. om gnistan kommer för tidigt så att kolven vill ner innan den kommit upp.. det gör hål i kolven.. men jag antar att de sitter elektroniska pulsgivare på DTn så de ska inte kunna förekomma..
trollkarlen skrev:Vad är det för färg på stiiften när du varit ute och kört ett tag ?
Nexor skrev:kolsvart och oljigt, pumpen ger för mkt olja...
ola_sandin skrev:Om du har för mycket olja i bensinen leder detta till att motorn får mindre bensin och därmed går snålare. För mycket olja leder lätt till för varm motor, då oljan gör det svårare för motorn att kyla ner sig. Börja med att ställa oljepumpen/blanda direkt i tanken så att motorn får 2-3% olja. Sätt i ett nytt stift och kolla hur det ser ut efter en stunds körning. Du kan även prova att choka motorn och se om det blir nån skillnad.
ola_sandin skrev:Om du har för mycket olja i bensinen leder detta till att motorn får mindre bensin och därmed går snålare. För mycket olja leder lätt till för varm motor, då oljan gör det svårare för motorn att kyla ner sig. Börja med att ställa oljepumpen/blanda direkt i tanken så att motorn får 2-3% olja. Sätt i ett nytt stift och kolla hur det ser ut efter en stunds körning. Du kan även prova att choka motorn och se om det blir nån skillnad.
RS "Alex" skrev:jag tycker det låter ganska självklart att du har problem med förgasaren ... dom kom aldrig på att reda ut problemt efter första kolvbytet![]()
![]()
plocka ner fuge och titta vilket munstycke du har köp hem 10 st högfart 5 lågfart kanske munstycken alltså och börja labborera den blöta stiftet kan ha med att göra att den får förmycket olja och du kanske inte har dödat den på topp varv![]()
helt idiotiskt att inte se över förgasaren testa kanske till en början att bara ta ner den och göra rent den... (inte i vatten)ps bensin kyler det också
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |