Det tjuter :(

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Min mc tjuter :(
Hörde det i måndags när killen körde på rörken. När han kom på raksträckan körandes med 2an i och kör på högre varvtal så tjuter det, inte så jättehögt men man hör det (dock inte när man kör själv) när man står brevid.

Luskade lite igår och fick höra av MC firma att det säkerligen är kedjespel och för osmörjd kedja, (bor så att vi åker på en 2km grusväg minst 1ggn/dag så det blir till att smörja hela tiden, vilket jag givetvis glömmer) eller bromsbeläggen bak som e slut. Bromsbeläggen ska bytas men är inte slut på något sätt, låter ingenting mysko när jag bromsar. Har även legat på med bromsen när jag kört och låtit killen lyssna = inget konstigt ljud.

Har suttit och kikat lite efter tjutande ljud och hittat en tråd där det står att TRXens växellåda kan tjuta lite.. :( enligt firman så kunde han garantera att det inte berodde på växellådan.. *orolig*

Har bara hört detta ljud när man kör på 2an och höga varv, (jag körde på 2an och mindre höga varv ;) ) Har inga större problem med lådan annars, vad jag vet. Kan klonka lite när man växlar upp men det är nog bara min känsla det e fel på :rolleyes:

Någon som har någon idé???

/AC

TRXens låda...? Är det inte en ZXR 400 du har då?

Hmm, kag tycker inte det låter som det skulle vara lådans fel. Hur mår kedjan och dreven annars, har dom gått långt?

Annars är det normalt att det låter lite om kedjan, men "tjuta" ska det la inte göra.

Hur är lill-ZXR:en föresten? Verkar vara en kul maskin.

PacMan skrev:
TRXens låda...? Är det inte en ZXR 400 du har då?

Hmm, kag tycker inte det låter som det skulle vara lådans fel. Hur mår kedjan och dreven annars, har dom gått långt?

Annars är det normalt att det låter lite om kedjan, men "tjuta" ska det la inte göra.

Hur är lill-ZXR:en föresten? Verkar vara en kul maskin.

Jo jag kör en zxr400, men jag läste i en tråd att TRXens låda kunde tjuta lite. ;) och tänkte fan..
Kedja och drev blev bytta i höstas så de har inte gått så långt, 150 mil kanske. Rassla har jag hört att det kan göra när jag inte smörjt kedjan ordentligt men här tjuter det lite och det e bara på höga varv.

Jodå, lillmaskinen är jätterolig men min har krånglat otroligt mycket och då är det inte lika skoj.. :( har nog bytt allt snart förutom växellåda och motor. - blir nog en ny hoj när det behös.
Jag känner bara att jag är lite för lång för den, får ont i benen av att sitta som en fällkniv :)

/AC

Att det bara låter på höga varv är ju inte så bra, för det utesluter väl i stort sett kedjan. I en sliten växellådan brukar det väl heller inte låta, utan jag har fått för mig att det visar sig i första hand som att växlar hoppar ur och så.
Vad har vi kvar då? Koppling? ...... Ramlager? :(

Hur långt har hojen gått föresten?

PacMan skrev:
Att det bara låter på höga varv är ju inte så bra, för det utesluter väl i stort sett kedjan. I en sliten växellådan brukar det väl heller inte låta, utan jag har fått för mig att det visar sig i första hand som att växlar hoppar ur och så.
Vad har vi kvar då? Koppling? ...... Ramlager? :(

Hur långt har hojen gått föresten?

Killen spände kopplingen lite och det är efter det som jag har hört detta ljud. Hojen har gått ca 4600mil. Är en sliten 91a. Ramlager låter läskigt :(
styrlagret ska bytas i vinter men det ska väl inte ha något med saken att göra??

edit: växlarna hoppar inte ur på något sätt.

cbjorkman skrev:
Bakhjulslager som är på upphällningen?

Böt ena sidans bakhjulslager förra veckan då det hoppat ur under körning, inte skoj alls.. Vet att man ska byta båda men dom hade bara en kvar hemma och jag behövde använda hojen.

Annchua skrev:
Killen spände kopplingen lite och det är efter det som jag har hört detta ljud. Hojen har gått ca 4600mil. Är en sliten 91a. Ramlager låter läskigt :(
styrlagret ska bytas i vinter men det ska väl inte ha något med saken att göra??

edit: växlarna hoppar inte ur på något sätt.

Styrlagret har inget med det att göra. Jag skulle satsa mina pengar på att kopplingen är skum. Kanske bäst att tappa ur oljan och skruva av kopplingskåpan för att kolla?

PacMan skrev:
Styrlagret har inget med det att göra. Jag skulle satsa mina pengar på att kopplingen är skum. Kanske bäst att tappa ur oljan och skruva av kopplingskåpan för att kolla?

Men borde det inte låta på alla växlar då?

Annchua skrev:
Böt ena sidans bakhjulslager förra veckan då det hoppat ur under körning, inte skoj alls.. Vet att man ska byta båda men dom hade bara en kvar hemma och jag behövde använda hojen.

Ljudet dök inte upp efter att du gjorde bytet av bakhjulslagret då?

/oXydex

oXydex skrev:
Inget sånt här med ditt drev då ?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=436856

Fast du hade ju ifs haft drevet och kedjan i runt 150 mil så då borde det ju varit så hela tiden.

När va ni på kedjan sist och ändrade något med den? Uppkom det före / efter det?

/oXydex

Kan det ju iofs ha varit. Inte så ofta som man gasar som saaatan på 2ans växel utan jag växlar upp relativt snart och det är inte så ofta man står brevid och lyssnar när ens hoj susar förbi. kan ju vara en idé att plocka bort främre drevet och kika på det.

Har inte gjort ngt med kedjan har inte behövt spänna den heller efter att vi böt drivpaketet, tycker att spelet varit bra.

/AC

Jag och ett par kompisar stog och diskuterade din motocykels ljud faktiskt : )

När den körde förbi första gången så tittade vi bara på varandra!
Andra gången drog felsökningen igång!
Ljudet som lämnades var juh riktigt ilande så jag skulle nog kolla
olika lager som kan vara på slutet av sin karriär!
Ljudet var juh konstans, dvs det ökade inte av
mera varv på hojjen utan ilade bara på!

ReDan skrev:
Jag och ett par kompisar stog och diskuterade din motocykels ljud faktiskt : )

När den körde förbi första gången så tittade vi bara på varandra!
Andra gången drog felsökningen igång!
Ljudet som lämnades var juh riktigt ilande så jag skulle nog kolla
olika lager som kan vara på slutet av sin karriär!
Ljudet var juh konstans, dvs det ökade inte av
mera varv på hojjen utan ilade bara på!

Min motorcykels ljud är inte skoj :( den e skit hela hojen. blä blä , på dåligt humör. Länken som Oxydex hänvisade till kan vara en vinnare:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=855119#post855119
Första gången detta ljud hördes var på rörken när killen var där första gången, har inte hört det annars, men som sagt var. Jag brukar köra den själv, inte stå och titta på. Jag gasar alldeles för lite för att det ska höras, ska försöka mig på att gasa ordentligt på start/mål rakan på måndag om jag inte har någon som ligger tätt bakom och vill köra om, så att han ska få höra hur det låter. Mitt framdrev har inga "packningar" som killen beskriver i tråden och det är ju ifrån vänster sida det hörs. *blä*

Men visst har jag fin hoj ;)

/AC

Ökar ljudet med varvet eller med hastigheten?om du kör på trean minst lika fort, låter det då? Om inte så är det nåt i motorn.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D