Det tjuter :(

UrbanTiger skrev:
Eftersom ljudet tydligen bara finns på 2:ans växel så kan man isolera problemet till just 2:ans växel. Spontant så har du fått en låda med dåligt skurna kugg på något av kugghjulen på tvåans växel. Alternativt att det finns slagmärken på någon yta på kuggen. Oftast hör man ljudet endast vid belastning, alltså gas eller motorbroms.

Men detta problem har ju uppkommit under vintern och det enda jag gjort då är att bytt drivpaket och kedja. första gången hojen togs ut så krashades den och sen har detta ljud uppkommit.

Men hur är det låter det bara på 2ans växel eller låter det vid en speciell hastighet? Vid någon spec hastighet så känns det som om du skulle byta alla hjullager.

Qwerty skrev:
Men hur är det låter det bara på 2ans växel eller låter det vid en speciell hastighet? Vid någon spec hastighet så känns det som om du skulle byta alla hjullager.

Jag har bara hört detta på tvåans växel på högre varv + högre hastighet. Som sagt var, när jag kör som inte ligger och tokvarvar så hörs det inte. Men när killen kör, Fredda66, och varvar utav bara fasiken så låter det.

Annchua skrev:
Men detta problem har ju uppkommit under vintern och det enda jag gjort då är att bytt drivpaket och kedja. första gången hojen togs ut så krashades den och sen har detta ljud uppkommit.

Tycker oxå det låter som nåt drev för tvåans växel har fått sig en känga... var tvåan i när hojen kraschades??? I så fall kan det ju uppkommit nåt ryck som skadat nåt av dreven
:confused:

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...