Det svider i halsen!!!!!!

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Har legat hemma i tre dagar nu i förkylning.
Nu när huvudvärken och snoret har slutat så har jag istället fått grym sveda i halsen.
Varje gång jag ska svälja med matbit, vatten eller bara salivet så gör det fruktansvärt ont, får snart tårar.

Hur ska man göra för att få bort det snarast möjligt eller åtminstone dämpa svedan mer. Ska ju på Twin-träff imorrn!

/Micke

MikkE skrev:
Nu när huvudvärken och snoret har slutat så har jag istället fått grym sveda i halsen.
Varje gång jag ska svälja med matbit, vatten eller bara salivet så gör det fruktansvärt ont, får snart tårar.

Hur ska man göra för att få bort det snarast möjligt eller åtminstone dämpa svedan mer. Ska ju på Twin-träff imorrn!

/Micke

Äta glass?

Om njurarna pajjar kan det bildas sår i halsen som gör att det gör ont att svälja.

drabbade mina föräldrars 19åriga katt...

Fy fan! Det låter som samma sak jag råkade ut för i våras.
Jag har brutit ben och brännt sönder hud men aldrig haft så ont som det med halsen... fick ligga i sängen och spotta i en kopp i 5 dagar för jag hade så ont så jag inte kunde svälja. :(

Var hos läkaren och fick pencilin och roooliga värktabletter och det hjälpte en hel del faktist.

Passa på att ta lite schyssta bilder på din infekterade och svullna hals också, dom kanske blir ännu grymmare än näsblodet! :tummenupp
Man måste se det positiva i allt.

Det kan ju vara halsfluss, har du feber?

Det går iaf bort med penecillin, men jag hade nån jäkla falsk virushalsont förut och då fick man ligga och vänta tills det gick över bara för ingen medicin finns.

Här kommer ett gammalt tips!
(Rena Bondepraktikan faktiskt.)

Salta vatten och koka upp det. (Mycket salt ska det vara)

Låt det svalna precis så mycket att du knappt kan ha det i munnen.

Gurgla upprepade gånger, riktigt djupt ner i halsen, mot mandlarna till.
Det kan medföra illamående om man sväljer för mycket av vattnet, så pass på.

Upprepa detta ett antal gånger under dagen.

Det hjälper garanterat såvida det inte är en allvarligare halsåkomma, men då rekommenderar jag dig att söka läkare.

Saltet bränner ihjäl rätt många baciller så det är inget fuffens.
Ibland är det bättre med naturliga saker än kemiska.

Du kan ju iaf testa, det gör inget, för inget hemskt kan hända. (Med reservation för ovan nämnda illamående)

//Medicinmannen........

MikkE skrev:

/Micke
Är i samma sits kan jag säga. Fishermans Friend hjälper.. I morse när jag vaknade så kunde jag knappt svälja mitt eget saliv (ingen annas heller för den delen) Men nu, ett paket F.F senare så funkar det att äta. Men det gör fortfarande ont. Ska till läkaren sen, har varit så här i 3 veckor nu.

edit: sånt där jod som man gurglar sig med funkar åxå.. finns på apoteket.

Last edited:
Tack för massa svar. Seriösa som oseriösa :rolleyes:
Jag ska prova på det där med saltet, lär ju smaka blajja, men va fan. Jag har druckit värre..
FF ska inhandlas imorgon, det har hjälp förut, då när man haft mindre sveda.

Testa att krossa Magnecyl i vispad grädde och svälj för glatta livet.

Sen kan det faktiskt hända att du fått körtelfeber. Det helvetet önskar jag ingen på denna jord... (förutom de som hatar 80-talister :arsele )

Glöm inte att skölja näsan åxå! Där finns det en massa otäcka saker som hamnar i mun och svalg. :mattias
Det känns lite otäckt men det gör gott...

Själv brukar jag skölja halsen med whisky - gärna i rikliga mängder! :tummenupp Sköljer, desinficerar och lindrar :banana

Fixxxer skrev:
Testa att krossa Magnecyl i vispad grädde och svälj för glatta livet.

Sen kan det faktiskt hända att du fått körtelfeber. Det helvetet önskar jag ingen på denna jord... (förutom de som hatar 80-talister :arsele )
Jag tuggade i mig en Magnecyl som en godis. Var inte så gott. Har säkert kvar mellan tänderna :tomten
Men ska man dricka mjölk/grädde/sånt med fett i?

Drick vatten och härda, det blir bättre när du slutar lipa över det.
Det som inte dödar härdar[TM]. :tummenupp

morlock skrev:
Drick vatten och härda, det blir bättre när du slutar lipa över det.
Det som inte dödar härdar[TM]. :tummenupp
Jag är verkligen inte den som lipar över att ha snittat upp armbågen eller bara vara sjuk. Men dett är är fasiken det värsta jag varit med om, svider satan! Går väl bra så länge jag inte sväljer..

Jag drogs med ett virus i höstas och var sjuk sammanlagt över 4:a veckor. Det finns inget botemedel när det är ett virus men jag fick smartstillande Andolex som man skulle gurgla. Men det var receptbelagt.

Tro mig, jag vet hur det känns. :(
Gå till doktorn.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa