Det svider i halsen!!!!!!

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Allvarligt MikkE så låter det som du har körtelfeber, det där med "Förkylning" och så stämmer rätt bra in, det är riktigt illa. Jag gick efter att ha varit sjuk i över en månad, då hade jag så illa i halsen att de ville lägga in mig på dropp.

Gå och ta lite prover, det räcker med ett blodprov för att se om det är körtelfeber.

Körtelfeber kallas också Kyssjukan, för att den ofta smittar så :)

Precis hemkommen från läkaren.. för mig var det bara en virusinfektion, inget att göra åt det. Men har inhandlat en flaska Jäger.. Den hjälper!

stoffer skrev:
Allvarligt MikkE så låter det som du har körtelfeber, det där med "Förkylning" och så stämmer rätt bra in, det är riktigt illa. Jag gick efter att ha varit sjuk i över en månad, då hade jag så illa i halsen att de ville lägga in mig på dropp.

Gå och ta lite prover, det räcker med ett blodprov för att se om det är körtelfeber.

Körtelfeber kallas också Kyssjukan, för att den ofta smittar så :)
Kan det verkligen vara så illa då!? Shit. Jag är ganska så mkt "Oj jag har brutit benet... äsch då, jag promenerar ändå"... typ. Är det kvar under helgen så ska jag kolla halsen. Nu gör det inte lika ont, kanske beror på att jag inte har ätit, druckit eller pratat under en längre tid?

MikkE skrev:
Kan det verkligen vara så illa då!? Shit. Jag är ganska så mkt "Oj jag har brutit benet... äsch då, jag promenerar ändå"... typ. Är det kvar under helgen så ska jag kolla halsen. Nu gör det inte lika ont, kanske beror på att jag inte har ätit, druckit eller pratat under en längre tid?
Ähh.. tror inte det är körtelfeber.. jag är åxå förkyld, snorar, hostar, har haft feber och har ont i halsen.. jag har haft körtelfeber och det är inte kul. Men gå till en läkare om du inte blir bättre. Jag tippar på en virusinfektion.

Är det körtelfeber brukar man bli så svullen i halsen att du inte kan luta huvet utan att det känns som halsen ska trilla bort!!!
Det kan va halsfluss, mitt råd är att när det gått över eller när du käkat pencillin några dagar släng då din gamla tandborste!!!!! Jag gjorde inte det förra våren, då inte läkaren berättade det för mig och jag fick tillbaka halsontet flera ggr under våren va fan inte frisk i halsen på 2,5 månad...

Jag har exakt samma skit för tillfället. Jag fixade någon typ av mundecinficering från apoteket. Den hjälper som fan för att döda bakterier.
Men det går fint med sprit oxå, ta 3cl whisky eller vodka eller annan starksprit och gurgla runt det i munnen i minst en minut. Sen spottar du ut. Det kan även vara en god idé att dricka en del av spriten så att du dödar bakterier längre ner i halsen oxå. Drick isåfall max 1cl i taget och lååååångsamt. Du ska inte bli packad. Det är inte alls bra för immunförsvar osv med alkohol så ta det lugnt på den fronten. Käka en massa grönsaker och frukter och inhandla Cvitamin-brus.

Frukta intet, även fast du har halsont, kan du fortfarande bli full. Ta en tampong, dränk den med sprit och stoppa in i röven. Så enkelt blir man full om man inte kan dricka!

Poacher skrev:
Det kan ju vara halsfluss, har du feber?

Det går iaf bort med penecillin, men jag hade nån jäkla falsk virushalsont förut och då fick man ligga och vänta tills det gick över bara för ingen medicin finns.

Eller om man som jag är allergisk mot pennicillin, då är man körd vad man än har :tungan

Bart skrev:
Ähh.. tror inte det är körtelfeber.. jag är åxå förkyld, snorar, hostar, har haft feber och har ont i halsen.. jag har haft körtelfeber och det är inte kul. Men gå till en läkare om du inte blir bättre. Jag tippar på en virusinfektion.
Det tror jag med.

Mingves skrev:
Är det körtelfeber brukar man bli så svullen i halsen att du inte kan luta huvet utan att det känns som halsen ska trilla bort!!!
Det kan va halsfluss, mitt råd är att när det gått över eller när du käkat pencillin några dagar släng då din gamla tandborste!!!!! Jag gjorde inte det förra våren, då inte läkaren berättade det för mig och jag fick tillbaka halsontet flera ggr under våren va fan inte frisk i halsen på 2,5 månad...
Men va faan, jag har ju precis bytt till en sän där jättebra med olika funktionet hit å dit.

hållundan skrev:
Whsiky. Världens underbaraste, bästa och godaste medicin.
Nope, jag har aldrig gillat whisky :zpy

KalleNorton skrev:
Frukta intet, även fast du har halsont, kan du fortfarande bli full. Ta en tampong, dränk den med sprit och stoppa in i röven. Så enkelt blir man full om man inte kan dricka!
Hoho, är det av egen erfarenhet eller :hihi

2fast4hjo skrev:
Måste man få hos farbror doktorn då eller?

Mina hals är iaf bättre nu än vad den var igår. Nu slipper jag grimaschera(fel/rättstavat?) "aj-oj-aj-iiiii-aj-aj-aj" minen när jag sväljer. Kommer dock att införskaffa massa FishermansFriend extra strong idag.

Vaffan Mikke, jag har precis samma sak.
Idag känns det dock betydligt bättre och det gör bara lite ont när jag sväljer.

Igår var det helt olidligt. Om jag väntade med att svälja för länge så kändes det som att halsen torkade ut vilket gjorde det hela om möjligt ännu värre.

Skönt att inte vara ensam iallafall. Skithals.

Huskur

VITLÖK!! Ta en(eller så många du tror det krävs) vitlöksklyftor... skala den dela upp i småbitar försök svälja ned med vatten. Ligger i magsäcken och bearbetar åkomman i halsen vid varje utandning :tummenupp

Vitlök det är det bästa! :D

Gustav1 skrev:
Skönt att inte vara ensam iallafall. Skithals.

Det verkar som att det är en envis förskylningstid nu :mad: flera kompisar som har rinnande näsor, hosta och halsont. :död Det får nog bli en whiskeyjävel :fyllisar, det enda som hjälper... väntar på provresultatet om eve pencillin skall sättas in (igen)... :huvet eller om det är virusjävlar som har inkräktat....

Last edited:
Om det är halsfluss ser du rätt lätt genom att ta en ficklampa, lysa in i halsen och se ifall det är rött, svullet eller de distinkta gula fläckarna där. Fläckarna ser ut som små gula utslag, de är nästan säkert tecken på halsfluss... har haft det själv ett antal gånger så...
Köp bafucin på apoteket, receptfritt. De innehåller någon ämne som gör att halsen blir bedövad (helt stum i tungan oxå) samt hjälper halsen att läka. Men allvarligft så bör du gå till läkaren i vilket fall som helst. Om halsfluss inte behandlas kan det leda till permanenta skador och annat otäckt.
*beordrar* GÅ TILL DOKTORN!!!!!!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...