Det ska slå gnistor!!!

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Är det någon här som har tips och idéer, kanske till och med ritningar på plattor man kan sätta under skorna så att det slår gnistor när man sätter fötterna på backen?

Vad man ska ha för material? Tjocklek? M.m....

Jag kör med cross stövlar och det är metall längst ut vid tårna, några millimeter tjockt. När man sätter ner dom i backen så blir det långa gnistor.

Firefly skrev:
Är det någon här som har tips och idéer, kanske till och med ritningar på plattor man kan sätta under skorna så att det slår gnistor när man sätter fötterna på backen?

Vad man ska ha för material? Tjocklek? M.m....

Enklaste är väl cross-stövlarna..
men annars magnesium eller titanium använder lowriderkillarna iaf.
Finns säkert billigare val än titan med.

DJM skrev:
Jag kör med cross stövlar och det är metall längst ut vid tårna, några millimeter tjockt. När man sätter ner dom i backen så blir det långa gnistor.
Jo, men nu vill jag tillverka "sulor" som ger den effekten. :banana
Inte slita sönder mina stövlar. :rolleyes:

Det är ju titanskrot i knäpuckar som är till för just det så det bör ju funka.

Är titan dyrt? Är det svårbearbetat? Typ bocka och så? Och sliter man slut sånna fort?

Har inte mkt erfarenhet av titan, men det är ju grymt starkt så det är nog inte helt lätt att jobba med...

prova att sätta några häftstift i hälen... bör väll funka hyfsat?!

kajlyl skrev:
Har inte mkt erfarenhet av titan, men det är ju grymt starkt så det är nog inte helt lätt att jobba med...

prova att sätta några häftstift i hälen... bör väll funka hyfsat?!
Då kommer det även att äta upp den vanliga sulan också. inte så bra. Jag vill tillverka en hel platta att sätta fast under skon/stöveln... Inte permanent. Man ska kunna ta av och sätta på den när man känner för det.

Körde inte Bayliss med titanskrot på tåna på sina stövlat??? finns kanske att köpa lösa.

Firefly skrev:
Är titan dyrt? Är det svårbearbetat? Typ bocka och så? Och sliter man slut sånna fort?

Titan är jävligt hårt men inte omöjligt att arbeta i förutsatt att du inte ska svetsa i det då börjar det bli trixigt.

Det är mycket bättre att du tar magnesium som är betydligt mer lätt arbetat.

Att tänka på är vid metall brand ser du grymt cool/effektfull ut men blir omöjlig att släcka, så då får du överge skorna :D

Billson skrev:
Titan är jävligt hårt men inte omöjligt att arbeta i förutsatt att du inte ska svetsa i det då börjar det bli trixigt.

Det är mycket bättre att du tar magnesium som är betydligt mer lätt arbetat.

Att tänka på är vid metall brand ser du grymt cool/effektfull ut men blir omöjlig att släcka, så då får du överge skorna :D
Magnesium känns brännbart. Men titan kommer väl ändå inte kunna fatta eld när man skrapar dem i backen?

en liten tanke bara: skulle det inte funka med i stort sett vilken metall som hellst om du ska göra hela sulor av skiten. jag menar blir inte kontaktytan så stor att det blir mycket gnistor ända. även fast materialet annars inte är så "gnistvänligt" typ stål mot tändstift.

kanske tänker helt galet här men ändå. :gnissla

KalleNorton skrev:
det brinner ju i 2000 grader så det borde ju vara hett.. :tungan
Ja, ok. Jag hängde kanske inte med på kemi/fysik lektionerna så bra... :huvet Men då kan jag dra slutsatsen att skiten inte kommer fatta eld under mina fötter eller? :gnissla

Firefly skrev:
Ja, ok. Jag hängde kanske inte med på kemi/fysik lektionerna så bra... :huvet Men då kan jag dra slutsatsen att skiten inte kommer fatta eld under mina fötter eller? :gnissla

Magnesium gnistrar mastigt och du lär inte brinna upp :lol

Billson skrev:
Magnesium gnistrar mastigt och du lär inte brinna upp :lol
Men magnesium lär vara tokdyrt eller? (Jag har ingen koll på metallpriser.) Är det någon metall som är lät brännbar som man bör undvika?

Ta en t.ex. magnesium platta och såga ut det efter formen på sulan men med fyra flikar ut på sidorna som du sen gör skåror i... vik upp flikarna och trä en lädderrem igenom skårorna och fixa ett spänne till remmarna.. borde väll gå ?

Bifogat

• gnistor.JPG
    gnistor.JPG
    39.2 KB · Visningar: 94
Det blir nog inte så dyrt med två små bitar magnesium, jag har inga riktiga priser men kör ut till någon plåtverkstad och hör jag tror alla har.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2