Det regnar helikoptrar i Heby (exklusiv bildspecial)

Om man kollar i början när han lyfter så verkar den ju inte vilja riktigt som piloten vill.

FT ?

Du som flygnörd kanske kan kasta lite ljus/fakta över saken ?

UrbanTiger skrev:
Nej nej nej... inte Pilot Road, det var vid tegelbacken. Han skrev fågelvägen men det kan inte stämma tycker jag :va
Måste vara Huddungevägen. Har aldrig varit i Heby men adressen låter helt logisk för mig.

Vafan... Pilot Road, är du helt tappad, LR :rofl

Men min klockrena och spetsfundiga ironiska svar på Sill-älskaren Thundercat svar menar jag ju att helikopetern använde Pilot Road och det var därför den välte :4skrika

Men fatta hur rolig jag är :fatta!

eller inte

Om ni kollar på filmen så ser ni att rotorbladen går in i trädet när han flyger längs gatan, det lilla behövs för att han ska tapa styrförmågan, bladen är jätte känsliga, och man ser verkligen hur bladen är ine i trädet och slår... :kocko

Litauen-registrerat, rysktbyggt skrot med en vildavästernpilot vid spakarna.

Man KAN hyra riktiga helikoptrar med professionella piloter också, men det kostar mer än detta. Här får man iofs ett riktigt äventyr.

En före-bild på aset:

Bifogat

• 646850.jpg
    646850.jpg
    84.8 KB · Visningar: 178
Trötter skrev:
Om ni kollar på filmen så ser ni att rotorbladen går in i trädet när han flyger längs gatan, det lilla behövs för att han ska tapa styrförmågan, bladen är jätte känsliga, och man ser verkligen hur bladen är ine i trädet och slår... :kocko
Naah, träden går nog an. Det är när han träffar lyktstolpen som det går åt pipan.

När rotorn stoppas upp hastigt gör massan i bladen att rotormasten knäcks, bakåt i det här fallet. Det som är kvar av rotorbladen klipper då av stjärtbommen och sätter en viss snurr på hela ekipaget, samtidigt som helikoptern naturligtvis dimper ner.

En tungt lastad helikopter med marginella prestanda kan inte stiga vertikalt. Den kan hovra en begränsad bit upp med hjälp av markeffekten, men för att komma högre krävs framåtfart. Det var förmodligen det han försökte skaffa sig längs bygatan där.

Förmodligen ville piloten inte göra sina passagerare besvikna, utan gjorde ett startförsök trots att förhållandena var allt annat än goda.

Undrar förresten om bilen fick sig en känga... :hihi

Ja, tur att det gick så bra som det gjorde med folket i den då, och runt omkring.
Jo, han borde väl igentligen ha slagit av och landat på engång han hörde/såg/kännde att det tog i trädet, för det är något grymt noga med rotorbladen.
Farsan är nog om inte den ända, en av få, som har krockat med en helikopter. Farsan kom med tankbilen också hade det landat en helikopter på en parkering, farsan glider sakta förbi men råkar ta i med tanken i ett av rotorbladen, blev en minimal bula, helikoptern blev ståendes några dagar i väntan på nytt blad. Dom vågade inte lyfta ;) .

Mattias skrev:
Naah, träden går nog an. Det är när han träffar lyktstolpen som det går åt pipan.

När rotorn stoppas upp hastigt gör massan i bladen att rotormasten knäcks, bakåt i det här fallet. Det som är kvar av rotorbladen klipper då av stjärtbommen och sätter en viss snurr på hela ekipaget, samtidigt som helikoptern naturligtvis dimper ner.

En tungt lastad helikopter med marginella prestanda kan inte stiga vertikalt. Den kan hovra en begränsad bit upp med hjälp av markeffekten, men för att komma högre krävs framåtfart. Det var förmodligen det han försökte skaffa sig längs bygatan där.

Förmodligen ville piloten inte göra sina passagerare besvikna, utan gjorde ett startförsök trots att förhållandena var allt annat än goda.

Undrar förresten om bilen fick sig en känga... :hihi

Flygtekniskt korrekt inlägg !

När han ligger hovrar så jobbar rotorn i samma oroliga luft (=> mindre effektivt utnyttjande av kraften), därför försöker man få orörd luft i rotorn genom att åka framåt, eller bakåt.

Jepp, helt riktigt och vidare kommentarer nästan överflödiga. En varm dag får man ut mindre effekt ur motorerna. Är motorerna slitna minskar den tillgängliga effekten ytterligare. Därför fastnade de förmodligen i markeffekten.

Jag är inte heller imponerad av hur piloten flyger. Först låter han helikoptern driva iväg efter att den lyft för att sedan flyga över kameramannen (visst fasen duckar denne för att missa hjulet?!). Inte professionellt för fem öre om ni frågar mig. Förmodligen var hans genomgång och planering före flygningen av lika hög världsklass. "Vi har lastat ungefär så här mycket förr och det har gått bra". Men kanske aldrig samtidigt som det var trettio grader varmt...

Han borde antagligen aldrig ha lyft med den lasten och han borde ha satt ner helikoptern igen direkt som det inte stämde med förväntat beteende... d v s långt innan trädet.

Skrämmande. Tur ingen strök med, det var bara ogjort. Kolla killen som vänder sig bort i högerkant av bild när helikoptern lägger sig, tycker det ser ut som om han blir träffad av något lättare...

Vi har ju åtminstone ett helikopterproffs i forumet också.

100 år är en aktningsvärd ålder, men vi ser ju tydligt resultatet av att låta gubben premiärflyga vid spakarna som 100 årspresent :)

Förövrigt samma bolag som höll på att krascha vid Läckö slott härom veckan.

UrbanTiger skrev:
Nej nej nej... inte Pilot Road, det var vid tegelbacken. Han skrev fågelvägen men det kan inte stämma tycker jag :va
Måste vara Huddungevägen. Har aldrig varit i Heby men adressen låter helt logisk för mig.

Huddungevägen stämmer bra det... :tummenupp Kom förbi nå'n dag kan jag ge en guidad tur av "Ground Zero" och kaffe med döpp efteråt. Om det är du eller jag som doppar återstår att se... [/gaymode off]

Förövrigt fick ju farbrorn flyga helikopter till slut iaf. Dock inte med samma mål som tidigare var planerat.
(nej fan nu var jag elak... förlåt... kunde inte låta bli...)

Matin skrev:
Förövrigt samma bolag som höll på att krascha vid Läckö slott härom veckan.

Berätta mer? Det har jag missat...

Jag är faktiskt lite förvånad. Baltstaterna har generellt sett en hög kompetens på dessa områden. Jag antar att bristande kontroll har släppt genom en del undantag...

ZpiX skrev:
Huddungevägen stämmer bra det... :tummenupp Kom förbi nå'n dag kan jag ge en guidad tur av "Ground Zero" och kaffe med döpp efteråt. Om det är du eller jag som doppar återstår att se... [/gaymode off]

Jag var på väg att säga att jag kommer förbi och lägga till något i stil med "hoppas du inte har något mot om jag lånar soffan en natt eller två också". Tänkte ju göra Dö Gränd Tor åf dä Åld Hud Västmanland.

Nu tror jag att jag ger fan i det. :D

Back