Det pyser på besiktningen=)

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Smög mig in på turboforumet och andledningen är en fråga jag allti haft angående turbo.

Hur i hela friden får ni era maskiner genom besiktningen :confused: ingen besiktningsman kan väl vara så vindögd och döv att han missar allt som inte bode finnas där, För att inte tala om avgasvärdena på en cykel med extra soppa pump´som är kompsänkt.

Jag har 3 teorier om hur ni gör:
1-Spelar dumm och hoppas på en besiktningsman som förmodligen vet för mycket eller för lite
2-Plockar snällt ner alla anordningar till fläkten och besiktar
3-Någon form av muta eller annat övertalningsmedel
 
Man ser till att det står "motor med turbo" i registreringsbeviset. Det gör man genom att beställa en registreringsbesikting där man plockar med sig ett effektintyg som inte överskrider 20% av tidigare registrerad maxeffekt.

Avgasutsläpp mäts inte på en motorcykel.
 
Chii skrev:
Smög mig in på turboforumet och andledningen är en fråga jag allti haft angående turbo.

Hur i hela friden får ni era maskiner genom besiktningen :confused: ingen besiktningsman kan väl vara så vindögd och döv att han missar allt som inte bode finnas där, För att inte tala om avgasvärdena på en cykel med extra soppa pump´som är kompsänkt.

Jag har 3 teorier om hur ni gör:
1-Spelar dumm och hoppas på en besiktningsman som förmodligen vet för mycket eller för lite
2-Plockar snällt ner alla anordningar till fläkten och besiktar
3-Någon form av muta eller annat övertalningsmedel

Och om man inte är lika driftig som Anders så får man plocka turboprylarna, det är ju bara 1gång varantar år.
 
Jag åkte in utan turbon på men dock med IC och laddtrycksmätaren kvar. Luftfiltret satte jag direkt på IC:n. Dröjde inte länge innan: E de turbo på'n? Nää.. : Men du har ju ladtrycksmätare här? Jaa..tufft. :Jaså.

Lite senare: Men här sitter de ju ett laddluftkyl? Jaa..oxå tufft. Hmm jaja
 
de flesta reggar väl in hojen med turbon på minimalt tryck så blir det billigt och bra. Sen när man kommer hem så höjen man bara trycket, eller?
 
yonsson skrev:
de flesta reggar väl in hojen med turbon på minimalt tryck så blir det billigt och bra. Sen när man kommer hem så höjen man bara trycket, eller?

Grejen är ju den att besiktningen inte har möjlighet att kontrollera effekten utan de går efter de (certifierade) uppgifter du har med dig.
 
Blir den då registrerad som ombyggt fordon? Eller ändras bara vissa uppgifter? Kan man på samma sätt få in alternativt bränsle (e85) i regbeviset?
 
Hoztic skrev:
Och vad händer med försäkringen? :skrämd
Det är förmodligen smällar man får ta om man kör för mycket modat.
(Sänkning av eventuell ersättning, alternativt inte få ut något om det händer något)
 
Jag var och pratade med Besiktningen här i Luleå i somras och frågade hur man skulle göra, jag förklarade att hojen var äldre än -99 (inte helfordonsgodkänd) att jag hade effektintyg och SFRO-papper. Deras svar var kort och gott att det i princip är omöjligt att regbesikta en hoj med överladdning om det inte var typad så från början...ridå!

Det ironiska i det hela är att besiktningsmannen ifråga själv kör en gammal Suzuki 650 turbo... :tummenupp
 
Niklasinorr skrev:
Jag var och pratade med Besiktningen här i Luleå i somras och frågade hur man skulle göra, jag förklarade att hojen var äldre än -99 (inte helfordonsgodkänd) att jag hade effektintyg och SFRO-papper. Deras svar var kort och gott att det i princip är omöjligt att regbesikta en hoj med överladdning om det inte var typad så från början...ridå!

Det ironiska i det hela är att besiktningsmannen ifråga själv kör en gammal Suzuki 650 turbo... :tummenupp

Prata med en tekniker på besiktningen, effekthöjningar är tillåtet med eller utan turbo, inom rimliga gränser, 20%hk 10%vrid har jag för mig (om inte fordonet är helhetsgodkänt då är det stopp.). Eller gå till nästa station där kan du få ett helt annat svar. Oftast säjer dom nej för att dom inte vet, då har ju inte dom gjort något fel. :3freak
R1 T
 
R1 T skrev:
Prata med en tekniker på besiktningen, effekthöjningar är tillåtet med eller utan turbo, inom rimliga gränser, 20%hk 10%vrid har jag för mig (om inte fordonet är helhetsgodkänt då är det stopp.). Eller gå till nästa station där kan du få ett helt annat svar. Oftast säjer dom nej för att dom inte vet, då har ju inte dom gjort något fel. :3freak
R1 T

Vad menar du? För alla lv-registrerade fordon i Sverige är _helhetsgodkända_, vilket innebär att du inte får ändra så mycket som en skruv utan att besikta om skiten.

"...om inte fordinet är helheltsgodkänt då är det stopp" Dom enda fordon som inte är helthetsgodkända är tävlings/race-fordon(dvs. fordon som inte får brukas på allmän väg(jag borträknar e-reg)) och dom trimmar man ju skiten ur ändå liksom.

Edit: Har du skrivit otydligt eller är det bara jag som har huvvet under armen :3freak ?
 
Last edited:
Ktm'arn skrev:
Vad menar du? För alla lv-registrerade fordon i Sverige är _helhetsgodkända_, vilket innebär att du inte får ändra så mycket som en skruv utan att besikta om skiten.

"...om inte fordinet är helheltsgodkänt då är det stopp" Dom enda fordon som inte är helthetsgodkända är tävlings/race-fordon(dvs. fordon som inte får brukas på allmän väg(jag borträknar e-reg)) och dom trimmar man ju skiten ur ändå liksom.

Edit: Har du skrivit otydligt eller är det bara jag som har huvvet under armen :3freak ?

Nej äldre hojar är inte helfordonsgodkända (kan hända att jag använder fel ord) Tex så är R1:an helfordonsgodkänd från -00.

R1 T
 
R1 T skrev:
Nej äldre hojar är inte helfordonsgodkända (kan hända att jag använder fel ord) Tex så är R1:an helfordonsgodkänd från -00.

R1 T

Alla fordon som registrerades efter den 17 juni 1999 är helfordonsgodkända, efter det så får man inte ändra nånting... :3freak
 
andersbrink skrev:
Grejen är ju den att besiktningen inte har möjlighet att kontrollera effekten utan de går efter de (certifierade) uppgifter du har med dig.

Räcker det med ett vanligt bänkningspapper med reg. nr från din lokala MC-butik ? eller måste man ha något mer avancerat ?
 
Street skrev:
Det är förmodligen smällar man får ta om man kör för mycket modat.
(Sänkning av eventuell ersättning, alternativt inte få ut något om det händer något)

Ja, eller så får man en otroligt låg försäkring, hur många GSX750FT kan det finnas? Dvs har nån sån aldrig kraschat heller, och det måste ju ge väldigt billig försäkring? :D :3freak
 
Webspy skrev:
Räcker det med ett vanligt bänkningspapper med reg. nr från din lokala MC-butik ? eller måste man ha något mer avancerat ?

Det vet firman som bänkar, dvs om de är certifierade att verifiera t.ex. 25 kW strypningar.
 
Back
Top