Det här med att polisen fotar hojåkare, lagligt?

Veztra skrev:
Nopp För att dom skall kunna kräva avtäckning skall det vara en KLAR misstanke om brott.
Misstanke på brott är inte att du täcker över skylt eller hoj.

Misstanken om brott var väl inte själva övertäckandet, utan det faktum att ägaren inte ville "täcka av" hojen. Enligt alla TV-såpor är det ett tydligt tecken på att ägaren är narkotikalangare/mördare/ligaledare eller åtminstone amfetamintillverkare.

Dom får enklare att söka reda på dig om du finns fotat med staionär hastighetskamera. Dom kan inte använda bilderna i bevisningen dock.

Veztra skrev:
PUL

Personuppgiftslag (1998:204)
1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.

Alltså gäller inte denna mot att Polisen tar kort på en hoj och regnummer.

Det finns andra lagar som gör det :tungan :tungan
Men det var ju inte det jag svarade på. Jag svarade ju på att PUL inte gör skillnad digital eller konventionell lagring! Så är det, dvs PUL gäller för behandling av personuppgifter även om det inte sker på digital väg. Såsom icke digital behandling av personuppgifter kan nämnas listor skrivna på papper etc. PUL gör dock undantag för behandling av personuppgifter för privat bruk. Därmed är det tillåtet med ex vis listor över telefonnummer till sina polare med mer.

Och för övrigt blir ju PUL aktuellt om bylingen börjar göra en lista över de regnummer de plåtat eftersom dessa kan kopplas till ägarna.

Bingo:
1. Tänkte inte på filmcensuren.

2. Javisst fan. Så är det. Man får skriva vad som helst men riskerar att ställas till svars i efterhand. :tummenupp
Och det är därför man inte ska skriva vad som helst på ett forum eftersom ansvarige utgivaren är den som åker dit (om han inte städar undan dumheterna), dvs ställs till svars i efterhand. I vårt fall lille Swedie.

Robban_C skrev:
Men det var ju inte det jag svarade på. Jag svarade ju på att PUL inte gör skillnad digital eller konventionell lagring! Så är det, dvs PUL gäller för behandling av personuppgifter även om det inte sker på digital väg. Såsom icke digital behandling av personuppgifter kan nämnas listor skrivna på papper etc. PUL gör dock undantag för behandling av personuppgifter för privat bruk. Därmed är det tillåtet med ex vis listor över telefonnummer till sina polare med mer.

Och för övrigt blir ju PUL aktuellt om bylingen börjar göra en lista över de regnummer de plåtat eftersom dessa kan kopplas till ägarna.

Bingo:
1. Tänkte inte på filmcensuren.

2. Javisst fan. Så är det. Man får skriva vad som helst men riskerar att ställas till svars i efterhand. :tummenupp
Och det är därför man inte ska skriva vad som helst på ett forum eftersom ansvarige utgivaren är den som åker dit (om han inte städar undan dumheterna), dvs ställs till svars i efterhand. I vårt fall lille Swedie.

Det var detta du svara på...

"dataregisterlagarna"?
PUL heter det och PUL gör ingen skillnad på digital eller konventionell lagring!"

Du svarade att det vi kallade "dataregisterlagarna" hette PUL och sen gjorde du ett tillägg om vad PUL upptar...

Och där har du fel, PUL är inte vad jag menade dataregisterlagarna se nedan.

Nåväl..
Vad jag menade med "dataregisterlagarna" är nedan

Rikspolisstyrelsen (RPS),

Belastningsregistret innehåller domar, strafförelägganden, förelägganden
av ordningsbot, åtalsunderlåtelser och besöksförbud.
Bestämmelser om registret finns i lagen (SFS 1998:620) och
förordningen (SFS 1999:1134) om belastningsregister.

Misstankeregistret innehåller uppgifter om den som är skäligen
misstänkt för brott. Bestämmelser om registret finns i lagen
(SFS 1998:621) och förordningen (SFS 1999:1135) om misstankeregister.

DNA-register och register i kriminalunderrättelseverksamhet.
Bestämmelser finns i polisdatalagen (SFS 1998:622).

RPS för också:
Allmänt spaningsregister
Beslags- och analysregister
Brottsanmälansregister
Centrala brottsspaningsregistret
Finanspolisens analys- och spaningsregister
Fingeravtrycks- och signalementsregister
Godsregister
Passregister
Register över efterlysta personer
Register över saknade personer
Speciella vapenregistret
Vissa uppgifter i RPS register lämnas inte ut på grund av sekretess.

Ingenstans i dessa registerbeskrivningar står det att man får lagra digitalt på minneskort. Det är inte prövat än, men jag skulle bli mycket förvånad om dom fick rätt.

Hoppas du och alla andra förstår mig.

:) :)

Att PUL skulle bli inblandad i Fordonsregistret är jag mycket betänksam över.

sweborn skrev:
Misstanken om brott var väl inte själva övertäckandet, utan det faktum att ägaren inte ville "täcka av" hojen. Enligt alla TV-såpor är det ett tydligt tecken på att ägaren är narkotikalangare/mördare/ligaledare eller åtminstone amfetamintillverkare.

Som tur är lever inte vi i en TV-såpa... Okey vissa gör det men inte jag och många miljarder andra :) :) .)

Veztra:
Ok, jag tolkade det som att du menade PUL eller den utgångna Datalagen. :tummenupp

Veztra skrev:
Nopp För att dom skall kunna kräva avtäckning skall det vara en KLAR misstanke om brott.
Misstanke på brott är inte att du täcker över skylt eller hoj.

Nej inte riktigt. En flygande inspektion kan göras ändå för att fordonet inte uppfyller reglerna. För att detta ska kunna slutföras måste fordonet identifieras = skylten avtäckas. Det är dock inget brott att ha hojen parkerad utan skylt d.v.s inga böter.

Trevligt att en kamrat från Lagens långa arm ställer sin kunskaper till förfogande och svarar på våra funderingar!

Du skriver att det är inget brott att ha hojen parkerad utan skylt = inga böter?
Hur är det då med miniskyltar, minblinkers, samt reflex mm när man står parkerad, man KAN :) ju ha kört dit sin hoj på trailer bara för att showa för fjortisarna på Donken?
Det borde väl falla under samma tillhörighet som nummerplåten?

Anledningen att jag ställer frågan är att en kollega till dig, en viss Konstapel Hamrén verkar ha en STOR förkärlek att bötfälla parkerade hojar utanför Donken?

Hur ser du på detta med fotografering av folk som ej kan styrkas för brott, eller snarare, vad säger direktiven från RPS idagsläget?
Jag läste någonstans, kan tyvärr inte hitta det längre, att datainspektionen har gett Blåvit utökade befogenheter vad det gäller fotografering med digitalkamera?

Mike skrev:
Trevligt att en kamrat från Lagens långa arm ställer sin kunskaper till förfogande och svarar på våra funderingar!

Du skriver att det är inget brott att ha hojen parkerad utan skylt = inga böter?
Hur är det då med miniskyltar, minblinkers, samt reflex mm när man står parkerad, man KAN :) ju ha kört dit sin hoj på trailer bara för att showa för fjortisarna på Donken?
Det borde väl falla under samma tillhörighet som nummerplåten?

Anledningen att jag ställer frågan är att en kollega till dig, en viss Konstapel Hamrén verkar ha en STOR förkärlek att bötfälla parkerade hojar utanför Donken?

Hur ser du på detta med fotografering av folk som ej kan styrkas för brott, eller snarare, vad säger direktiven från RPS idagsläget?
Jag läste någonstans, kan tyvärr inte hitta det längre, att datainspektionen har gett Blåvit utökade befogenheter vad det gäller fotografering med digitalkamera?

Så länge polisen eller någon annan för den delen inte sett någom körning - inga böter. Däremot som sagt flygande besiktning kan det bli. I värsta fall kan man ju få ett körförbud, annars kontrollbesiktning.

Fotografering har jag dålig koll på vad som gäller. Tar reda på det och återkommer.

Varför så oroliga? Dom måste ju ändå bevisa vem som körde vid ett visst tillfälle om det var det ni tänkte på. Jag skulle vara oroligare om det var andra än poliser som stod och fotade...

Pejo skrev:
Jag har ett tips, som någon innan skrev, på fullt allvar:

Ta bilder av polisen när han tar bilderna !! Gärna så man får med ansiktet och kan se vem det är. Sedan kan vi ha ett subforum i Bilder/Filmer som heter Polisfotografer. Där lägger vi upp bilder på dom som fotar hojjar, och hävdar att de är konstnärliga verk, och inte alls något register över personuppgifter...

Få se hur jävla skoj det är att springa och fota hojjar sen för poliserna..

Personligen så tycker jag att detta är privata påhopp, polisen ska inte straffas privat för det han gör på jobbet skilj på arbete och privat. Hur kul är det om 40pers på fyllan ser korten och sedan söker upp polisen och misshandlar denne eller ännu värre...

bissmark skrev:
Turister får ju fotografera vad de vill...
Men som sagt, frågan kvarstår fortfarande:
Varför plåtar de hojar...??
(Inte riktat mot dig bissmark, försöker bara svara på frågan :tummenupp )

Är det inte för den enkla anledningen att ha koll på vilka personer och hojar som cirkulerar i våran huvudstad, och jag menar alla / dom flesta som blir fotade brukar ju vara av japseplastraket.com, inte rullar dom lagligt så ofta.
Dom (polisen) har väl tröttnat på att det vandaliseras på svenska vägarna å körs vårdslöst.
Ta t.ex en gång jag va på det populära djurkyrkogården och kollade in folk som wheela stället sönder å samman å får höra att en saab står parkerad uppe på bron och filmar/dokumenterar hojarna som blåser förbi ex antal km/h på motorvägen på ett hjul. E väl inte så konstigt att dom vill börja dokumentera alla å allt som händer på gatorna för att få bukt på skiten.
Nu menar jag inte att jag e världens bästa själ som rullar på våra riksvägar men kan ju va en anledning eller har jag fel :va

(Hur tror ni man sätter ditt knarklangare och allt vad det hetter. Kan va genom fotografering och dylikt) :)

Antar att polsen inte tar bilderna för skoj skull. Ska bli intressant att se när det första fallet av anklagelser med den här typen av bilder som bevis komer att komma till allmänt vetande.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti