Tom skrev:Jodå, polisen passar även på att kvadda några saab 9-5 på kvällarna också.
Vadå... berätta!! *nyfiken*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tom skrev:Jodå, polisen passar även på att kvadda några saab 9-5 på kvällarna också.
Veztra skrev:Nopp För att dom skall kunna kräva avtäckning skall det vara en KLAR misstanke om brott.
Misstanke på brott är inte att du täcker över skylt eller hoj.
Men det var ju inte det jag svarade på. Jag svarade ju på att PUL inte gör skillnad digital eller konventionell lagring! Så är det, dvs PUL gäller för behandling av personuppgifter även om det inte sker på digital väg. Såsom icke digital behandling av personuppgifter kan nämnas listor skrivna på papper etc. PUL gör dock undantag för behandling av personuppgifter för privat bruk. Därmed är det tillåtet med ex vis listor över telefonnummer till sina polare med mer.Veztra skrev:PUL
Personuppgiftslag (1998:204)
1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.
Alltså gäller inte denna mot att Polisen tar kort på en hoj och regnummer.
Det finns andra lagar som gör det![]()
![]()
Robban_C skrev:Men det var ju inte det jag svarade på. Jag svarade ju på att PUL inte gör skillnad digital eller konventionell lagring! Så är det, dvs PUL gäller för behandling av personuppgifter även om det inte sker på digital väg. Såsom icke digital behandling av personuppgifter kan nämnas listor skrivna på papper etc. PUL gör dock undantag för behandling av personuppgifter för privat bruk. Därmed är det tillåtet med ex vis listor över telefonnummer till sina polare med mer.
Och för övrigt blir ju PUL aktuellt om bylingen börjar göra en lista över de regnummer de plåtat eftersom dessa kan kopplas till ägarna.
Bingo:
1. Tänkte inte på filmcensuren.
2. Javisst fan. Så är det. Man får skriva vad som helst men riskerar att ställas till svars i efterhand.![]()
Och det är därför man inte ska skriva vad som helst på ett forum eftersom ansvarige utgivaren är den som åker dit (om han inte städar undan dumheterna), dvs ställs till svars i efterhand. I vårt fall lille Swedie.
sweborn skrev:Misstanken om brott var väl inte själva övertäckandet, utan det faktum att ägaren inte ville "täcka av" hojen. Enligt alla TV-såpor är det ett tydligt tecken på att ägaren är narkotikalangare/mördare/ligaledare eller åtminstone amfetamintillverkare.
ft skrev:Det här ramlade in på mitt bord i jobbet:
http://www.datainspektionen.se/pdf/remissvar/behandling_av_personuppgifter_polisen.pdf
ft skrev:Det här ramlade in på mitt bord i jobbet:
http://www.datainspektionen.se/pdf/remissvar/behandling_av_personuppgifter_polisen.pdf
Veztra skrev:(Vad jobbar du med?)
Veztra skrev:Nopp För att dom skall kunna kräva avtäckning skall det vara en KLAR misstanke om brott.
Misstanke på brott är inte att du täcker över skylt eller hoj.
Mike skrev:Trevligt att en kamrat från Lagens långa arm ställer sin kunskaper till förfogande och svarar på våra funderingar!
Du skriver att det är inget brott att ha hojen parkerad utan skylt = inga böter?
Hur är det då med miniskyltar, minblinkers, samt reflex mm när man står parkerad, man KANju ha kört dit sin hoj på trailer bara för att showa för fjortisarna på Donken?
Det borde väl falla under samma tillhörighet som nummerplåten?
Anledningen att jag ställer frågan är att en kollega till dig, en viss Konstapel Hamrén verkar ha en STOR förkärlek att bötfälla parkerade hojar utanför Donken?
Hur ser du på detta med fotografering av folk som ej kan styrkas för brott, eller snarare, vad säger direktiven från RPS idagsläget?
Jag läste någonstans, kan tyvärr inte hitta det längre, att datainspektionen har gett Blåvit utökade befogenheter vad det gäller fotografering med digitalkamera?
Pejo skrev:Jag har ett tips, som någon innan skrev, på fullt allvar:
Ta bilder av polisen när han tar bilderna !! Gärna så man får med ansiktet och kan se vem det är. Sedan kan vi ha ett subforum i Bilder/Filmer som heter Polisfotografer. Där lägger vi upp bilder på dom som fotar hojjar, och hävdar att de är konstnärliga verk, och inte alls något register över personuppgifter...
Få se hur jävla skoj det är att springa och fota hojjar sen för poliserna..
(Inte riktat mot dig bissmark, försöker bara svara på fråganbissmark skrev:Turister får ju fotografera vad de vill...
Men som sagt, frågan kvarstår fortfarande:
Varför plåtar de hojar...??
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion