Det här med att polisen fotar hojåkare, lagligt?

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Våra vänner blå/vit har den senaste tiden börjat med en ny olat, att fotografera parkerade hojar, nummerplåtar samt folk som är åskadare vid div kvällsaktiviteter här i Hufudstaden...

Frågan är om det är lagligt?
Får dom göra så?

Vid konfrontering av polisman i kväll så sade han först att det var för "privat bruk"? när han gick runt på parkeringsplatsen och tog bilder på parkerade hojar.

Sedan när detta ifrågasattes så sade han att " höll på med en pågående brottsutredning"?
Men personer som står på en parkeringsplats och pratar kan väl knappast vara en olaglig handling?
Detta betyder att jag blir misstänkt för en nånting jag inte gjort och stämplad som en brottsling bara för att jag står på en offentlig parkeringsplats??

Måste det inte finnas ett åklagarbeslut på att dom ska få ta bilder på folk utan deras medgivande?
Samt får en myndighet ta bilder hursomhelst och lagra utan personens uttryckliga medgivande?
Om nu bilderna lagras vet jag ej...

Finns det någon jurist på forumet som kan bringa klarhet i detta?
Spekulationer undanbedes, kan ju vara bra att veta vad som igentligen gäller....

Mike skrev:
Våra vänner blå/vit har den senaste tiden börjat med en ny olat, att fotografera parkerade hojar, nummerplåtar samt folk som är åskadare vid div kvällsaktiviteter här i Hufudstaden...

Frågan är om det är lagligt?
Får dom göra så?

Spekulationer undanbedes, kan ju vara bra att veta vad som igentligen gäller....

Svårt att säga huruvida det är olagligt eller lagligt.
Om det hade varit olagligt är det föga troligt att de hade gjort det.
Det är ju trots allt ganska uppenbart vad de gör när de fotograferar på DET viset.
Det är visserligen lagligt att fotografera på allmän plats, så jag ser inget hinder till att de inte skulle få göra det.

Turister får ju fotografera vad de vill...
Men som sagt, frågan kvarstår fortfarande:
Varför plåtar de hojar...??

Om dom gör det för att ha någon koll på stölder mm så är det väll ok. Fast jag fattar inte hur det skulle hjälpa till :va

Varför in plåta dem när de plåtar din hoj. Du gör ju inget olagligt om du nu vill plåta din hoj och polisen råkar hamna i bild också!

Mike skrev:

Jag har ett tips, som någon innan skrev, på fullt allvar:

Ta bilder av polisen när han tar bilderna !! Gärna så man får med ansiktet och kan se vem det är. Sedan kan vi ha ett subforum i Bilder/Filmer som heter Polisfotografer. Där lägger vi upp bilder på dom som fotar hojjar, och hävdar att de är konstnärliga verk, och inte alls något register över personuppgifter...

Få se hur jävla skoj det är att springa och fota hojjar sen för poliserna..

Pejo skrev:

Ta bilder av polisen när han tar bilderna !! Gärna så man får med ansiktet och kan se vem det är. Sedan kan vi ha ett subforum i Bilder/Filmer som heter Polisfotografer. Där lägger vi upp bilder på dom som fotar hojjar, och hävdar att de är konstnärliga verk, och inte alls något register över personuppgifter...

Vore en riktigt rolig grej! :banana :banana

Går jättebra att filma/fota tillbaka!

Bekanta var en gång på kalas på en suspekt hojklubb och polisen stod och filmade alla som gick in, tog väl 5 minuter innan poliserna blev filmade tillbaka och ytterligare en minut innan de slutade filma och gick därifrån. Akta bara så man inte torskar för hot mot tjänsteman eller olaga hot, vilket de inte drar sig för att anklaga en för.

Om polisen säger att det är en brottsutredning skulle jag kräva hans leg, samt vad jag är misstänkt för, är ju ungeför som att höras "upplysningsvis" dvs är man inte misstänkt är det bara resa sig och gå.

Filmen / fotona är nog inte mycket att göra åt, vem som helst får ju filma och fota så länge man inte publicerar det.

Pejo skrev:
Sedan kan vi ha ett subforum i Bilder/Filmer som heter Polisfotografer. Där lägger vi upp bilder på dom som fotar hojjar, och hävdar att de är konstnärliga verk, och inte alls något register över personuppgifter...

Det är ett brott mot PUL att publicera bilder med personer utan dessa personers medgivande.

streetfighter1 skrev:
Det är ett brott mot PUL att publicera bilder med personer utan dessa personers medgivande.

Inte när man kan hävda att det är konstnärliga verk. :mattias

Enklast kanske är att ha miniskylt med kardborrefäste, och ta ned skylten när man ställer hojjen...

Last edited:
Som sagts tidigare.

Tar en Polis bild av hojen så konfrontera honom.

Fråga VARFÖR de tar bilderna.
Hänvisar de till Brottsmål, fråga efter brottmålsnummer, Polisens Namn och tjänstenummer

Säger det att det är för privatbruk så påpeka att du inte gett ditt medgivande till att bilden används i annat syfte än privat, samt att du inte uppskattar att en uniformerad polis tar privata bilder på arbetstid som DU faktiskt är med och betalar för.

Fråga alltid efter
*Polisens namn och/eller tjänstenummer
*Vilken station
*Befälets namn

Antingen det, eller häng för nått för nummerplåten när de smyger omkring. De får inte ta bort täckningen för att kolla ditt reg.nummer.

amullo skrev:
Antingen det, eller häng för nått för nummerplåten när de smyger omkring. De får inte ta bort täckningen för att kolla ditt reg.nummer.

Så hänger man ett par gamla trosor över plåten när snuten böjer sig ner och ska ta bort dem står man bakom och vedgar honom (drar i kallingarna alá Nelson Muts i simpsons) det kan bli ett bra foto! :D

streetfighter1 skrev:

Är det verkligen det? Jag är inte helt säker men har för mig att man får fota folk ganska fritt, det var nämligen en polis som uttalade sig om detta nyligen. Kommer tyvärr inte ihåg i vilket sammanhang men jag fick uppfattningen att på allmän plats får man fota så länge det inte bryter mot andra lagar. Om inte namn eller pers.nr nämns borde väl publicering på internet vara ok. Hur kan annars tidningar på publicera bilder utan att samtliga på bilden blivit tillfrågade ock godkänt det?

Jag tror det finns info på www.fotosidan.se om vad som gäller vidi fotografering av folk.

Edit: Däremot är det fortfarande intressant att veta varför polisen fotar hojarna, som tidigare nämnt ska ni konfrontera dem och fråga vad syftet är. Jag har aldrig sett en polis i tjänst springa runt för att ta privata foton...

Last edited:
streetfighter1 skrev:

Bara om du publicerar namn, adress eller personnummer ihop med bilden...

Eller på annat sätt ser till att det går att identifiera personen på bild (polisen i det här fallet)

Last edited:
motardnisse skrev:
Varför in plåta dem när de plåtar din hoj. Du gör ju inget olagligt om du nu vill plåta din hoj och polisen råkar hamna i bild också!

Det var exakt vad jag gjorde igår när han fotade min hoj.

Personligen får de fota mig när jag går på toa om de vill.

Jag bjuder gärna på bilder av mig själv om det innebär att de kan ta fast några fler kriminella som annars går och snor min hoj vartannat år, eller gör annat skit.

sweborn skrev:
Personligen får de fota mig när jag går på toa om de vill.

Jag bjuder gärna på bilder av mig själv om det innebär att de kan ta fast några fler kriminella som annars går och snor min hoj vartannat år, eller gör annat skit.

Fet chans att de skulle lägga tid på att fånga nån som snott en hoj... :fatta!

Pejo skrev:
Inte när man kan hävda att det är konstnärliga verk. :mattias

Enklast kanske är att ha miniskylt med kardborrefäste, och ta ned skylten när man ställer hojjen...

i en annan topic där vi diskuterade de där med reg skylten var att finns det en ej synlig reg skylt så fick den tydligen omhändertas av polis/lapplisa.. vet ju ej om det stämmer men det var det som skrevs... nått du vet mer om?? :)

erik skrev:
Hur kan annars tidningar på publicera bilder utan att samtliga på bilden blivit tillfrågade ock godkänt det?

Tidningar lyder under tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Det går att för ett par tusen spänn och en massa pappersjobb få samma skydd för sin egen hemsida. Myndigheterna har då ingen laglig rätt att cencurera innehållet och PUL är helt satt ur spel. Mer information finns på www.pul.nu

Ordet ...frihet... i lagarna är dock lite missvisande för det finns strikta ramar att hålla sig inom för att unvika åtal. Ansvarig utgivare har snarare ett ständigt fängelsehot hängande över sig.

Pejo skrev:

Jag vet.. vi tar bilder på dom som fotograferar kamerasnutarna. Eller hur blir det nu :3freak

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph