Det här med andra operativsystem..?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jag börjar ledsna enormt på Windows. Det är långsamt, pausar oväntat och beter sig allmänt skumt. Dessutom är det ju (egentligen) inte gratis.

Eftersom jag inte spelar spel på min dator så har jag börjat fundera på om man har något att tjäna på ett annat operativsystem? Det enda jag gör med datorn är: Laddar ner torrents, ser på film, använder Word och Excel, surfar, gör bankärenden och så vidare.

Det enda krav jag egentligen har är:
1. Kompatibilitet: Jag vill kunna använda internetbank, skatteverkets tjänster etc, se alla filmer och öppna alla dokument.
2. Det ska vara snabbare och mer underhållsfritt än windows.
3. Det ska ha ett bra grafiskt interface som inte kräver en alltför lång tillvänjningstid.

Någon som har något förslag? Linux? Annat?

Mitt system:

AMD Athlon XP @ 2GHz (10*200Mhz)
512 mb Dual DDR @ 400Mhz
400gb HD (Fysiskt: 80+120+200gb)
DVD-R/RW
Något gammalt Nvidia GeForce 2 Gts-kort med 128mb (tror jag, spelar ändå inte)

Nåå? Hjälp mig please!

Jag har provat ett par olika Linux-distributioner, men de har till min besvikelse inte varit snabbare, enklare eller stabilare än varken Vista eller XP. Har t.ex. kört Ubuntu på ett par olika datorer och alltid är det något som inte funkar rakt av som det gör i Windows. Det var t.ex. en kamp att få igång WLAN-kortet i laptopen.

Nej, man behöver i mina ögon fortfarande vara lite datornörd för att kunna och orka köra Linux.

Är det snabbare än XP då? Kommer jag bli nöjd eller kommer jag bara tycka det var en jäkla massa meck med allt?

Vet inte om det är snabbare, men det tar nog lite mindre resurser och du behöver inget antivirus i bakgrunden som kollar alla filer hela tiden.

Troligtvis kommer du nog tycka det mest är meck. Själv tycker jag det är ett roligt meck. :)

Men du kan ju testa? Är du inte nöjd är det bara att installera XP igen...

Har t.ex. kört Ubuntu på ett par olika datorer och alltid är det något som inte funkar rakt av som det gör i Windows. Det var t.ex. en kamp att få igång WLAN-kortet i laptopen.

Nej, man behöver i mina ögon fortfarande vara lite datornörd för att kunna och orka köra Linux.

Det där är ju mest tillverkarnas fel, de som tillverkar hårdvara. De kan ju ta fram drivrutiner även till andra system, men gör det bara till MS Windows. För andra system är det glada proffs/amatörer som skriver ihop drivrutinskoden med oftast gott resultat.

Last edited:
Kan rekommendera att köra Vista i några veckor. :tummenupp

Efter det så tycker man att XP är ett under av hastighet, stabilitet och snålhet i resursutnyttjandet...

Ubuntu Linux är trevligt men visst är det en liten inlärningskurva även här. Funkar internetbanken i Firefox på windows borde den funka på ubuntu... men det finns banker som kräver att man kör ett litet pc-program vilket kan ställa till det (Handlesbanken körde med det för några år sedan, vet inte hur det är nu).

Om det är värt det? Tja, jag kör windows hemma och har lärt mig att stå ut med det. Har kört både Windows och Linux och linux har sina sidor, men innan jag gick över till Vista så har jag inte riktigt längtat tillbaka...

Du har inte funderat på MAC?

Jag har en Powerbook som jag är riktigt nöjd med!

Om du laddar hem Ubuntu kan du prova det utan att installera, du kör nämligen OS:et live när du installerar så om det inte verkar OK så är det bara att boota om in i Windows igen. Du kan också installera så att du har kvar Windows och du väljer vid boot vilket du vill starta.

Firefox och OpenOffice torde uppfylla dina krav på kompabilitet, båda är med i Ubuntu från start.

En smidig grej med Linux är att alla uppdateringar sker automatiskt med samma utility, inte som i Windows då allting ska uppdatera sig självt på olika sätt. T o m OS-uppgradering sker inuti detta verktyg så du behöver bara bränna CD första gången. Ja, det är bara en CD med allt på, vill man ha mer tar man det automagiskt över nätet.

Interfacet är inte mer annorlunda än mellan versionerna av Windows, är man under 65 år är det nog inte något problem.

Finns mer info och screen shots här: http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/710tour.

Windows har haft sin storhetstid och blir bara sämre för varje release. :)

Last edited:
Om du av någon händelse testar http://www.pcbsd.org/ så får du gärna PM:a mig om det var bra, dåligt, enkelt att installera eller inte. Kan vara bra att veta om någon i bekantskapskretsen vill överge MS Windows och jag själv föredrar BSD framför Linux. :)

Kubuntu (som mer liknar XP än Ubuntu) är väl isf ditt val. XP med SP3-betan pålagd är också en trevlig överaskning.

Saker som slöar ned XP är allt tjafs i startupen och allt påhäng som absolut bara "måste" vara aktivt som t.ex. WUpdate (Windows Update), RealSched (Real Player Update), JuSched (Java Update), Quicktime och "miljoner" andra "måste bara vara upp och snurra, bah!". Använd en startup-manager och rensa bort skit. Defragmentera och rensa registret. Defragmentera systemdisken. Se till att PIO mode INTE är aktiverat på systemdisken (Policies under properties/egenskaper) samt att WriteBack är påslaget. Sätt obskyra "Services/Tjänster" till "Manual" och inte slentrianmässigt till Auto och klagar nåt program så vet du att ändra från manual till auto. Se till att fixa mer minne till datorn.

Uppdatera din dator med dagens snik-prylar som trots allt blir ca 4 ggr snabbare att jobba med än din nuvarande pga cpu och minne. http://www.komplett.se/k/shoplist.a...38654&su=06146BE4-7371-47A8-8CFD-4CBE7CB11753 1434 spänn. Det är ingen klockar-rigg utan för det krävs t.ex. ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329411

Last edited:
Jag har provat ett par olika Linux-distributioner, men de har till min besvikelse inte varit snabbare, enklare eller stabilare än varken Vista eller XP. Har t.ex. kört Ubuntu på ett par olika datorer och alltid är det något som inte funkar rakt av som det gör i Windows. Det var t.ex. en kamp att få igång WLAN-kortet i laptopen.

Linux dra otroligt mycket mindre kraft än windows, det är :fakta.
Ta och jämför, gjorde det med en kompis och när han låg och drog ungefär 700mb minne drog min linux installation runt 100mb, för samm sak (alltså ha en hemsida uppe endast). Visst kan det vara lite mek, men när man konfat det som man vill ha det slår det windows på alla grenar. Finns andlening till att Linux disten Suse ligger på de 3 snabbaste superdatorerna i världen.

Wlan kort osv är ofta ett helvete, ja. Men det i sig har inget att göra med varken linux eller windows, utan det hela beror ju på att tillverkaren av wlan kortet inte gör linux-drivrutiner. Men visst är det jobbigt.

Linux dra otroligt mycket mindre kraft än windows, det är :fakta.
Ta och jämför, gjorde det med en kompis och när han låg och drog ungefär 700mb minne drog min linux installation runt 100mb, för samm sak (alltså ha en hemsida uppe endast). Visst kan det vara lite mek, men när man konfat det som man vill ha det slår det windows på alla grenar. Finns andlening till att Linux disten Suse ligger på de 3 snabbaste superdatorerna i världen.

Wlan kort osv är ofta ett helvete, ja. Men det i sig har inget att göra med varken linux eller windows, utan det hela beror ju på att tillverkaren av wlan kortet inte gör linux-drivrutiner. Men visst är det jobbigt.

Du kan ha rätt om minnesanvändningen, men som du säger är det lite meck att få det som man vill ha det, och de flesta av oss som inte har kört Linux så mycker orkar inte med att sätta oss in i det bara för att få systemet att funka acceptabelt.

Jag har provat bl.a. OpenSUSE på min laptop, och har fått stå ut med att systemet har hängt sig riktigt ordentligt flera gånger per vecka, till synes helt utan anledning. Däremot tuffar Vista på kanonfint på samma maskin. Om man bortser från siffrorna för hur mycket systemminne som används och fokuserar på hur det hela upplevs så är inte OpenSUSE ett dugg snabbare än Vista, i alla fall inte på min maskin.

Jag har absolut ingenting emot Linux, men som jag ser det krävs det bättre och mer lättanvända grejer för att på allvar kunna konkurera med Windows.

Det där med drivrutiner för WLAN-kort är jag absolut med på, men oavsett vems fel det är så stoppar nog en sån liten detalj ganska många från att ens försöka sig på Linux.

Du kan ha rätt om minnesanvändningen, men som du säger är det lite meck att få det som man vill ha det, och de flesta av oss som inte har kört Linux så mycker orkar inte med att sätta oss in i det bara för att få systemet att funka acceptabelt.

Jag har provat bl.a. OpenSUSE på min laptop, och har fått stå ut med att systemet har hängt sig riktigt ordentligt flera gånger per vecka, till synes helt utan anledning. Däremot tuffar Vista på kanonfint på samma maskin. Om man bortser från siffrorna för hur mycket systemminne som används och fokuserar på hur det hela upplevs så är inte OpenSUSE ett dugg snabbare än Vista, i alla fall inte på min maskin.

Jag har absolut ingenting emot Linux, men som jag ser det krävs det bättre och mer lättanvända grejer för att på allvar kunna konkurera med Windows.

Det där med drivrutiner för WLAN-kort är jag absolut med på, men oavsett vems fel det är så stoppar nog en sån liten detalj ganska många från att ens försöka sig på Linux.

Hängt sig flera gånger i veckan? Det här verkar som ett seriöst "skit bakom tangentbordet" problem :va .

Har kört suse i ca 6 år nu, har 5 gång, endast 5 gång att det har hängt sig för mig. samma sak för min bror, som visade linux för mig första gången, kanske ett par gånger på flera år. Till skillnad från min laptop med vista installerat från köpet som hänger siug och har programvara som krånglar titt som tätt. Vet ej hur du har lyckats med dessa saker, men om man kollar genomsnitt så har nog väldigt många fler som gått över till suse från vista märkt en enorm prestanda skillnad, för mig är suse bra mycket piggare än även xp.

Kan rekommendera att köra Vista i några veckor. :tummenupp

Efter det så tycker man att XP är ett under av hastighet, stabilitet och snålhet i resursutnyttjandet...

jo lär dröja innan man kör Vista, är man tvungen att köpa ny dator så får man mecka i XP helt enkelt.

Hängt sig flera gånger i veckan? Det här verkar som ett seriöst "skit bakom tangentbordet" problem :va .

Absolut inte. Det hängde sig alldeles på egen hand, direkt "out of the box". Vet inte vad det kan tänkas bero på, men det var tillräckligt för att jag skulle återgå till Vista som faktiskt fungerar.

Jaha.. rackarns vad svårt det blev nu då.

Kanske fortsätter med XP då.. en ominstallation hade iofs inte varit fel. Gör jag nån vinst på att köpa mer minne eller är det bortkastade pengar? Har 2*256 just nu.

Jaha.. rackarns vad svårt det blev nu då.

Kanske fortsätter med XP då.. en ominstallation hade iofs inte varit fel. Gör jag nån vinst på att köpa mer minne eller är det bortkastade pengar? Har 2*256 just nu.

Det beror ju på? Spelar du minröj och patiens räcker nog 512MB. Har du ett program igång i taget räcker 512MB. Har du däremot flera program igång samtidigt så är det bättre med mer minne, så slipper datorn swappa ut minne på disken.

Har du prövat Unix KDE, har på känn att det är snabbare än xp, är dock inte säker

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti