"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Inte köpt ännu, men håller på att leta efter... en Samsung Galaxy surfplatta!

https://www.karl-webmaster-johansson.top/samsung-galaxy-tablet-surfplatta-kopes.html

Nackdelen med surfplattorna är att de lider av samma jävla skitfel som alla mobiltelefoner lider av... begränsad livslängd på batteriet dvs det är inte utbytbart på ett lätt och smidigt sätt. Samt att operativsystemet Android även det har mycket begränsade uppdateringar från surfplattetillverkarens sida. :mad:

Uppdateringarna beror ju i allra högsta grad på vilket märke av androidplatta man köper och om det är en budgetmodell, ÅAS fungerar dom bra utan uppdateringar väldigt länge.

Farsan har alltid kört Samsung premium modeller, den första har jag tagit över, den lär aldrig mera få en officiell uppdatering för den körde någon egen processorvariant, men allt efter det med välkända procesorer har haft väldigt många uppdateringar

Ledsnade på min gamla orkeslösa mutterdragare, och gav mej själv en julklapp i förskott.
Hikoki WR36DA, en av de starkaste konsumentmaskinerna.

Bara för det kommer säkert alla skruvar och muttrar jag träffar på kunna lossas med fingerkraft.

Bifogat

• 20251203_064544.jpg
    20251203_064544.jpg
    1.2 MB · Visningar: 12
Köpte
Ett inverterelverk på 1.8kwh
Ett nollspänningsrelä
Ett kopplingsskåp.

Tanken är att vid långa strömavbrott kunna driva fasen till belysning på bottenvåning, internet och wifi samt pannans cirkulationspumpar.
Vid 900 watt har elverket en drifttid på 7.5 timmar.

View attachment 523444
View attachment 523445
View attachment 523446

Med ovan nämnda prylar, är det ”bara” att koppla in dessa, utan nätägarens vetskap?

För 20 år sedan lät jag installera ett 3-fas elverk (drivs med Honda 390cc och 1-1 system;)) var då tvungen att koppla via en reservkraftsomkopplare, samt jorda med flera meter nedgrävd kopparkabel (se bilder).
Hela huset är inkopplad, men så klart gäller det att vara återhållsam med förbrukare.
Inte många gånger har behövt använda den, men är bra att ha, inte minst för att få upp vatten från den djupborrade brunnen…

IMG_5522.jpeg IMG_5524.jpeg

Jag har en UPS på pannan så pumpar fortsätter att gå tills det brunnit ut så att jag slipper koka pannan.
Tanken är att gå över på elverk och förlänga så att jag klarar längre perioder.

Mitt internet är mobilt bredband med riktantenn så då klarar jag mig tills nödströmmen hos Telia tar slut.
När Strömmen gick i Höganäs kommun 2018 sedan så försvann möjligheten ringa telefonsamtal direkt, jag har Halebop som går på Telias nät och möjligheten skicka SMS var borta efter en timme (tydligen kravet från PTS 1 timme ska basstationen funka utan el)
Flera andra mobiltjänstleverantörer hade batterier som klarade upp mot 12 timmar, dvs SMS till nästa dags morgon. För strömmen gick ca 20 på kvällen när en lastbil klippte den gemensamma trästolpen till två av tre 130 kV matningarna till Höganäs.
Men 3:e matningen 130 kV matningen var under service...
Strömmen började komma tillbaka vid 12-tiden nästa dag.
Område efter område i kommunen kopplades in.
Alla områden inkopplade omkring 15-tiden om jag minns rätt.

Med ovan nämnda prylar, är det ”bara” att koppla in dessa, utan nätägarens vetskap?

För 20 år sedan lät jag installera ett 3-fas elverk (drivs med Honda 390cc och 1-1 system;)) var då tvungen att koppla via en reservkraftsomkopplare, samt jorda med flera meter nedgrävd kopparkabel (se bilder).
Hela huset är inkopplad, men så klart gäller det att vara återhållsam med förbrukare.
Inte många gånger har behövt använda den, men är bra att ha, inte minst för att få upp vatten från den djupborrade brunnen…

View attachment 523492 View attachment 523493
Jag gissar att man måste låta en behörig elektriker installera och testa brytaren för Ö-drift, för är det någonting dom är kinkiga med är det att man bakmatar nätet när deras gubbar är ute och skarvar kabel.

Men man kan ju sätta dom saker man vill driva på stickpropp och bara dra in en skarvkabel genom vedluckan i pannrummet.

Cirkulationspump/vattenpump är ju typiskt bra grejor att kunna driva, i ett längre perspektiv kan ju frysar också vilja ha nödström osv...

Dyrt... Men fantastiskt gummikvalitet. De gamla hade hängt med lite för många år.IMG_20251204_080448878.jpg

Har tittat på att skaffa ödrift via batteriet på min solanläggning så att det blir automatiskt.
För en sån utrustning behöver man eget jordtag och en godkänd utrustning för ödrift.

Här blir det så att reläet slår ifrån nätet automatiskt och jag måste manuellt gå och koppla in en stickpropp och starta elverket för att få ström på en fas.
Det ska alldeles säkert vara så att det ska vara något godkänt och en massa annat.
Men det här byggs för att lösa eventuella långa strömbortfall över längre tid och inte enskilda kortare för att ett träd eller dylikt trillat ner över en ledning.
Ser ingen risk med det, antingen är reläet på nätet och då funkar inte stickproppen, eller så är reläet på stickproppen och då funkar inte elnätet.
Det är ingen automatik som kopplar igång ström bara för att elnätet går ner.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Back