"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
GRC på Knutstorp 25e april.
På tal om ingenting...
3300:-, men det är det ju lätt värt.

GRC på Knutstorp 25e april.
På tal om ingenting...
3300:-, men det är det ju lätt värt.
Det tåls absolut att tänkas på! Måste man vara medlem nånstans och isåfall hos vilken/vilka klubbar?

Det är riktigt fräcka bilar. Jag har också i många år varit sugen på en sådan eller ännu hellre en AC COBRA. Men sen ska det finnas tid för att köra och garaget är redan fullt...

Min gamla donatorsierra som står här och skäms har den äldre 2L Pintomotorn med enkel kamaxel och typ 100hk, bilen jag köpt har en Ford 2L 16v DOHC motor som enligt uppgift ska ge ca 160hk i nuvarande utförande (portad topp, andra kammar, programmerbart sprut, andra spridare etc). Mn ja, ska inte sticka under stolen med att tanken har slagit mig att det skulle vara en idé att försöka hitta en cossie motor istället och hinka i... Borde passa rakt av mot växellådan, passa i bilen lär den göra, fästen borde inte vara svåra att ändra tills det passar... Nej, nu får vi sluta innan jag börjar fundera för allvarligt på detta. Detta ska inte vara ytterligare ett av alla mina projekt sa jag ju :fatta! :hihi Inte ens om jag så lyckas köra sönder den nuvarande motorn (vilket jag inte hoppas ska hända, peppar peppar...) så har jag någon vidare ursäkt att byta ut den mot något annat än samma typ av motor som sitter i då jag fick en exakt likadan extramotor med i köpet som har genomgått samma behandling och ska ha samma interna delar som den som sitter i. Så nej, det ska inte bli något projekt av detta i närtid. Det ska njutas :tummenupp

Den flyttar absolut på sig fullt tillräckligt redan som det är :tummenupp Tackar! :D :tummenupp

Edit: Men för helvete varför var du tvungen, nu sitter jag ju och letar Cosworthmotorer på Blocket och facebook marketplace... :huvet
Haha! Det var inte meningen. Jag borde förstått bättre. 😄😄

Att ha en fullt fungerande drömbil är också värt något. Tanka och köra, tanka och köra.
👍😎

Och nu började jag söka efter en super seven klon😬 finns 3 st i mitt närområde...
Haha, sorry... :hihi
Haha! Det var inte meningen. Jag borde förstått bättre. 😄😄

Att ha en fullt fungerande drömbil är också värt något. Tanka och köra, tanka och köra.
👍😎
Javafan, klart att jag inte kan läsa en sån sak utan att börja spåna liksom... :hihi

Så är det ju :tummenupp

Last edited:
Och nu började jag söka efter en super seven klon😬 finns 3 st i mitt närområde...
Denna var mitt andrahandsval ifall det inte hade känts bra med Esthern:
Äkta Caterham, vilket förmodligen är det näst mest kända och äkta märket efter Lotus själva då (de köpte som sagt rättigheterna till designen när lotus lade ner tillverkningen av Lotus seven). MC-motor dessutom, så antagligen väger bilen i sig extremt lite. Kolla bara så de använder en ordentlig växellåda i bilen och inte bara kör hojmotorns interna!

Övervägde även denna:
Vet dock inget om vem som byggt den så det är nog ett privat amatörbygge, men den ser fin och välbyggd ut! Var faktiskt i kontakt med säljfirman och enligt uppgift så ska det finnas mycket dokumentation på bilen, ritningar, info om motorn etc. Ska ärligt säga att jag gillar själva motorrummets utseende bättre på den än på min egen, och Pintomotorn är extremt populär att bygga Seven replikor på så det finns massor med delar och metoder för att skrämma upp dem lite... ;)

Bara som ett par tips :tummenupp

Last edited:
Det tåls absolut att tänkas på! Måste man vara medlem nånstans och isåfall hos vilken/vilka klubbar?
Inte något medlemskap förutom att du betalar anmälan.
Kolla på https://www.grc.as/villkor-regler
Det enda kruxet är väl om man inte kikar på sitt försäkringsskydd innan. En sak att klots med hoj och dra sin och kanske en till som kostar max 400". En annan om du torpederar en GT3RS..

Inte något medlemskap förutom att du betalar anmälan.
Kolla på https://www.grc.as/villkor-regler
Det enda kruxet är väl om man inte kikar på sitt försäkringsskydd innan. En sak att klots med hoj och dra sin och kanske en till som kostar max 400". En annan om du torpederar en GT3RS..
Nej, ska absolut se till att ha en försäkring som täcker bankörning. Antingen inbyggt i min vanliga eller en separat. Vill inte riskera att stå utan ersättning om jag så ens bara kör sönder min egen bil, och verkligen inte om jag kör sönder någon annans dyrare fordon... :näsblod

Nej, ska absolut se till att ha en försäkring som täcker bankörning. Antingen inbyggt i min vanliga eller en separat. Vill inte riskera att stå utan ersättning om jag så ens bara kör sönder min egen bil, och verkligen inte om jag kör sönder någon annans dyrare fordon... :näsblod
Kolla det där med bankörning, vill minnas att oavsett vållande så står var o en för sina egna skador.

Kolla det där med bankörning, vill minnas att oavsett vållande så står var o en för sina egna skador.
Jaså? Även med försäkring? :va ska definitivt kolla upp allt sånt där innan det blir aktuellt med bankörning då ja...

Jaså? Även med försäkring? :va ska definitivt kolla upp allt sånt där innan det blir aktuellt med bankörning då ja...
Din försäkring täcker ditt fordon på "godkända" bankörningar (ej tidtagning m.m) motparten som kör utan vagnskadeförsäkring får ta smällen själv.
Jag tror att det funkar så oftast, men som sagt - kolla!!
Försäkringsbolagen vill nog undvika att rodda i skuldfrågan på banor. Vad som händer om man kraschar in i depån o skrotar 15 bilar inkl. åskådarfordon - det vet jag definitivt inte.

Din försäkring täcker ditt fordon på "godkända" bankörningar (ej tidtagning m.m) motparten som kör utan vagnskadeförsäkring får ta smällen själv.
Jag tror att det funkar så oftast, men som sagt - kolla!!
Försäkringsbolagen vill nog undvika att rodda i skuldfrågan på banor. Vad som händer om man kraschar in i depån o skrotar 15 bilar inkl. åskådarfordon - det vet jag definitivt inte.
Det låter väl i och för sig rimligt när du lägger fram det så... Å andra sidan innebär det väl också att så länge jag har mitt fordon försäkrat så är jag safe vad som än händer, eller? :va Jag kan inte bli ersättningsskyldig gentemot någon annan då de själva ansvarar för sin försäkring, och mitt fordon blir ersatt oavsett om jag eller någon annan kör sönder det så länge jag har en giltig försäkring som gäller vid bankörning. Är det typ så det funkar? :va

Det låter väl i och för sig rimligt när du lägger fram det så... Å andra sidan innebär det väl också att så länge jag har mitt fordon försäkrat så är jag safe vad som än händer, eller? :va Jag kan inte bli ersättningsskyldig gentemot någon annan då de själva ansvarar för sin försäkring, och mitt fordon blir ersatt oavsett om jag eller någon annan kör sönder det så länge jag har en giltig försäkring som gäller vid bankörning. Är det typ så det funkar? :va
Notera att jag skrev "tror" - kolla med försäkringsbolag OCH arrangör

Självklart, blir inget banåka förrän jag vet exakt vad som gäller :tummenupp
Jag upplever att banåka med bil är mer städat än med hoj (Nürburgring borträknat). Kontakt mellan bilar förekommer mycket sällan, däremot en o annan avåkning - bilar glider långt på gräs.......

Jag upplever att banåka med bil är mer städat än med hoj (Nürburgring borträknat). Kontakt mellan bilar förekommer mycket sällan, däremot en o annan avåkning - bilar glider långt på gräs.......
Har faktiskt aldrig testat något av det så det kunde absolut vara roligt att prova, men det verkar lite läskigt med hur det funkar med försäkringar vid eventuella olyckor så jag måste definitivt sätta mig in i det först. Men tja, visar det sig att det går att göra hyfsat tryggt så kanske det får bli en bandag någonstans någon gång :tummenupp

Har faktiskt aldrig testat något av det så det kunde absolut vara roligt att prova, men det verkar lite läskigt med hur det funkar med försäkringar vid eventuella olyckor så jag måste definitivt sätta mig in i det först. Men tja, visar det sig att det går att göra hyfsat tryggt så kanske det får bli en bandag någonstans någon gång :tummenupp
Har kört med ex. Sportvagnsklubben i Göteborg. De kör bla på Knutstorp - välordnat, flera hastighetsgrupper och många Seven-kopior.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back