"Det här köpte jag idag!"-tråden

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Ehm... Det hände en grej... :gnissla
View attachment 512859

Det är dock inte frågan om ytterligare ett projekt (nej faktiskt inte, lovar :hihi ) utan den är "färdig", besiktad, påställd och klar att avnjutas under förhoppningsvis många och fina sommarturer framöver :tummenupp Har alltid velat ha en Super Seven (Kom faktiskt så långt som att börja detaljplanera och köpa in råmaterial, donatorbil, rör att svetsa ihop en ram av osv, för ett eget bygge men sen kom jobb, liv och annat ivägen och det blev aldrig att jag började bygga), och även om detta inte är en äkta Lotus eller ens en Caterham så är det en väldigt välbyggd och genomtänkt replika vars chassi tillverkats av det svenska företaget Esther (https://sv.wikipedia.org/wiki/Esther_(bil) ) kring -00 och som efter färdigställt bygge endast gått ca 450 mil. Med sin trimmade Ford 2L DOHC motor på ca 160hk och endast 650kg torrvikt så är det en sanslöst rolig bil att köra, kanske inte det snabbaste som finns (även om dess acceleration är fullt tillräcklig med så låg vikt) men framförallt väghållningen är verkligen något alldeles extra... :kär Oavsett kurvhastighet och branthet så ligger den helt platt och rakt, inte minsta antydan till att vare sig kränga eller tappa grepp :tummenupp

Det där är roliga bilar. En kamrat köpte en i slutet av 1990-talet när han sålde sin del i ett företag. Den hade en Volvomotor på strax under 200hk men det kändes ju som dubbelt upp, minst! Se7en kallas de väl?

Grattis!


Mvh
 
Det där är roliga bilar. En kamrat köpte en i slutet av 1990-talet när han sålde sin del i ett företag. Den hade en Volvomotor på strax under 200hk men det kändes ju som dubbelt upp, minst! Se7en kallas de väl?

Grattis!


Mvh
Verkligen :tummenupp Ja, med så låg vikt behövs ju inte fruktansvärt mycket hästar för att det ska flytta på sig. Sen får man ju lite extra fartkänsla av att sitta i en liten öppen bil med bara några få cm mellan marken och röven... :skrämd :yoparty

Kärt barn har många namn, Se7en, Seven, Super seven, Super7, *insert byggherrens valda namn här*7... Ett ganska allmänaccepterat samlingsnamn på replikor är Locost (eller Locost7/seven etc) dvs "Low cost" vilket syftar på att de allra flesta byggs av billiga delar och med utslitna svenssonbilar som drivlinedonatorer. De byggen som liksom min baseras på Svenska Esthertillverkade chassin brukar byggherrarna ofta döpa till Esther Seven, Esther7, Ester7 och så vidare, så det finns ett antal såna i landet om man googlar runt. Originalbilen kallades Lotus Seven (https://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Seven), sen när Lotus la ner tillverklingen så köpte Caterham rättigheterna/ritningarna och byggde vidare under namnet Caterham 7: https://en.wikipedia.org/wiki/Caterham_7

Tack så mycket :tummenupp
 
Last edited:
Grattis till både bil och fru!
Lite av en drömkärra det där!
Stort tack för båda gratulationerna! :tummenupp
Förstår din känsla, har som sagt velat ha en sedan jag var ung och har dessutom en gammal donatorbil i form av en Ford Sierra som hängt med ända sedan jag på allvar började planera för att bygga en egen som fortfarande står här och påminner mig om precis hur dålig jag är på att fullfölja vissa projekt... :gnissla :hihi Men nu har jag iallafall en Seven, även om jag inte byggt den själv :banana :yoparty
 
Last edited:
Brookland-rutor, om det blir regn. 👍
Faktum är att de gör förvånansvärt mycket för vinddraget iallafall, jag var skeptisk till om de skulle göra något över huvud taget så jag körde med hjälm på men faktum är att det är oväntat lugnt och skönt precis där bakom. Sträckte mig över till andra sidan för att justera backspegeln och helvete vad det var turbulens där mellan rutorna :näsblod Men när man sitter som man ska på sin plats så hjälper de förvånansvärt bra :tummenupp Men nej, tror inte jag kommer ta ut denna i regn om jag kan undvika det och jag kommer investera i ett kapell ifall jag någon gång skulle överraskas av en plötslig skur :tummenupp
 
Ford Sierra RS Cosworth har enligt Wiki 260 hästar men några menar att det är 40 till. Jag
visste inte att det fanns en RS. Den ”vanliga” Cosworth Sierran har/hade 227. Och fyrhjulsdrift.

Det är nog bra som det är. Grattis till bilen!
 
Ford Sierra RS Cosworth har enligt Wiki 260 hästar men några menar att det är 40 till. Jag
visste inte att det fanns en RS. Den ”vanliga” Cosworth Sierran har/hade 227. Och fyrhjulsdrift.

Det är nog bra som det är. Grattis till bilen!
Min gamla donatorsierra som står här och skäms har den äldre 2L Pintomotorn med enkel kamaxel och typ 100hk, bilen jag köpt har en Ford 2L 16v DOHC motor som enligt uppgift ska ge ca 160hk i nuvarande utförande (portad topp, andra kammar, programmerbart sprut, andra spridare etc). Mn ja, ska inte sticka under stolen med att tanken har slagit mig att det skulle vara en idé att försöka hitta en cossie motor istället och hinka i... Borde passa rakt av mot växellådan, passa i bilen lär den göra, fästen borde inte vara svåra att ändra tills det passar... Nej, nu får vi sluta innan jag börjar fundera för allvarligt på detta. Detta ska inte vara ytterligare ett av alla mina projekt sa jag ju :fatta! :hihi Inte ens om jag så lyckas köra sönder den nuvarande motorn (vilket jag inte hoppas ska hända, peppar peppar...) så har jag någon vidare ursäkt att byta ut den mot något annat än samma typ av motor som sitter i då jag fick en exakt likadan extramotor med i köpet som har genomgått samma behandling och ska ha samma interna delar som den som sitter i. Så nej, det ska inte bli något projekt av detta i närtid. Det ska njutas :tummenupp

Den flyttar absolut på sig fullt tillräckligt redan som det är :tummenupp Tackar! :D :tummenupp

Edit: Men för helvete varför var du tvungen, nu sitter jag ju och letar Cosworthmotorer på Blocket och facebook marketplace... :huvet
 
Last edited:
GRC på Knutstorp 25e april.
På tal om ingenting...
3300:-, men det är det ju lätt värt.
 
GRC på Knutstorp 25e april.
På tal om ingenting...
3300:-, men det är det ju lätt värt.
Det tåls absolut att tänkas på! Måste man vara medlem nånstans och isåfall hos vilken/vilka klubbar?
 
Det är riktigt fräcka bilar. Jag har också i många år varit sugen på en sådan eller ännu hellre en AC COBRA. Men sen ska det finnas tid för att köra och garaget är redan fullt...
 
Min gamla donatorsierra som står här och skäms har den äldre 2L Pintomotorn med enkel kamaxel och typ 100hk, bilen jag köpt har en Ford 2L 16v DOHC motor som enligt uppgift ska ge ca 160hk i nuvarande utförande (portad topp, andra kammar, programmerbart sprut, andra spridare etc). Mn ja, ska inte sticka under stolen med att tanken har slagit mig att det skulle vara en idé att försöka hitta en cossie motor istället och hinka i... Borde passa rakt av mot växellådan, passa i bilen lär den göra, fästen borde inte vara svåra att ändra tills det passar... Nej, nu får vi sluta innan jag börjar fundera för allvarligt på detta. Detta ska inte vara ytterligare ett av alla mina projekt sa jag ju :fatta! :hihi Inte ens om jag så lyckas köra sönder den nuvarande motorn (vilket jag inte hoppas ska hända, peppar peppar...) så har jag någon vidare ursäkt att byta ut den mot något annat än samma typ av motor som sitter i då jag fick en exakt likadan extramotor med i köpet som har genomgått samma behandling och ska ha samma interna delar som den som sitter i. Så nej, det ska inte bli något projekt av detta i närtid. Det ska njutas :tummenupp

Den flyttar absolut på sig fullt tillräckligt redan som det är :tummenupp Tackar! :D :tummenupp

Edit: Men för helvete varför var du tvungen, nu sitter jag ju och letar Cosworthmotorer på Blocket och facebook marketplace... :huvet
Haha! Det var inte meningen. Jag borde förstått bättre. 😄😄

Att ha en fullt fungerande drömbil är också värt något. Tanka och köra, tanka och köra.
👍😎
 
Och nu började jag söka efter en super seven klon😬 finns 3 st i mitt närområde...
Haha, sorry... :hihi
Haha! Det var inte meningen. Jag borde förstått bättre. 😄😄

Att ha en fullt fungerande drömbil är också värt något. Tanka och köra, tanka och köra.
👍😎
Javafan, klart att jag inte kan läsa en sån sak utan att börja spåna liksom... :hihi

Så är det ju :tummenupp
 
Last edited:
Och nu började jag söka efter en super seven klon😬 finns 3 st i mitt närområde...
Denna var mitt andrahandsval ifall det inte hade känts bra med Esthern:
Äkta Caterham, vilket förmodligen är det näst mest kända och äkta märket efter Lotus själva då (de köpte som sagt rättigheterna till designen när lotus lade ner tillverkningen av Lotus seven). MC-motor dessutom, så antagligen väger bilen i sig extremt lite. Kolla bara så de använder en ordentlig växellåda i bilen och inte bara kör hojmotorns interna!

Övervägde även denna:
Vet dock inget om vem som byggt den så det är nog ett privat amatörbygge, men den ser fin och välbyggd ut! Var faktiskt i kontakt med säljfirman och enligt uppgift så ska det finnas mycket dokumentation på bilen, ritningar, info om motorn etc. Ska ärligt säga att jag gillar själva motorrummets utseende bättre på den än på min egen, och Pintomotorn är extremt populär att bygga Seven replikor på så det finns massor med delar och metoder för att skrämma upp dem lite... ;)

Bara som ett par tips :tummenupp
 
Last edited:
Det tåls absolut att tänkas på! Måste man vara medlem nånstans och isåfall hos vilken/vilka klubbar?
Inte något medlemskap förutom att du betalar anmälan.
Kolla på https://www.grc.as/villkor-regler
Det enda kruxet är väl om man inte kikar på sitt försäkringsskydd innan. En sak att klots med hoj och dra sin och kanske en till som kostar max 400". En annan om du torpederar en GT3RS..
 
Inte något medlemskap förutom att du betalar anmälan.
Kolla på https://www.grc.as/villkor-regler
Det enda kruxet är väl om man inte kikar på sitt försäkringsskydd innan. En sak att klots med hoj och dra sin och kanske en till som kostar max 400". En annan om du torpederar en GT3RS..
Nej, ska absolut se till att ha en försäkring som täcker bankörning. Antingen inbyggt i min vanliga eller en separat. Vill inte riskera att stå utan ersättning om jag så ens bara kör sönder min egen bil, och verkligen inte om jag kör sönder någon annans dyrare fordon... :näsblod
 
Nej, ska absolut se till att ha en försäkring som täcker bankörning. Antingen inbyggt i min vanliga eller en separat. Vill inte riskera att stå utan ersättning om jag så ens bara kör sönder min egen bil, och verkligen inte om jag kör sönder någon annans dyrare fordon... :näsblod
Kolla det där med bankörning, vill minnas att oavsett vållande så står var o en för sina egna skador.
 
Kolla det där med bankörning, vill minnas att oavsett vållande så står var o en för sina egna skador.
Jaså? Även med försäkring? :va ska definitivt kolla upp allt sånt där innan det blir aktuellt med bankörning då ja...
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top