"Det här köpte jag idag!"-tråden

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur långt räcker en gastub? Har med på vanliga cykelturer men har aldrig tänkt på att den skulle räcka till mc-bruk (men kanske tre flaskor räcker?)
- Det ska nog räcka skapligt, men jag har en elektronisk pump hemma i garaget, så jag låter dem vara till ett nödläge istället.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
- Det ska nog räcka skapligt, men jag har en elektronisk pump hemma i garaget, så jag låter dem vara till ett nödläge istället.
Jo, i garaget finns resurser och ute på vägarna brukar punkorna vara så långsamma att man hinner till en mack, men någon gång vaknar man kanske med punka på hojen och ingen inom synhåll - då är det som du säger - nödläge!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Min befintliga 3D-skrivare har klappat ihop, så jag tog språnget och köpte en
"uppgradering" som jag funderat på och varit väldigt sugen på länge - En resinskrivare:
Anycubic photon m3 plus + cleaning station.jpg
Anycubic-Photon-M3-Plus-PM3LA0BK-Y-O-27674.jpg

Ska bli kul att testa alla nya möjligheter som frigörs i och med det! :banana
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du kommer få finare bitar men de håller jäkligt dåligt och tål värme illa.
Ja, tanken är inte att främst göra fungerande grejer med denna utan att göra fint detaljerade pluggar för lost-resin gjutning :) Därför har jag bland annat köpt till detta:
Siraya-Tech-Cast-1-kg-Purple-ST0026-27450_6.jpg
Kommer såklart testa hållbara harts också, finns ju en massa att välja på precis som med filament. Abs-like, flex och alla möjliga varianter. Men det är inte huvudsyftet, kommer såklart försöka laga min filamentskrivare också :tummenupp
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Lukten är det värsta med resinskrivare. Jag har en SLA skrivare jag inte använt på flera år av just den anledningen, egentligen borde man sälja den.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lukten är det värsta med resinskrivare. Jag har en SLA skrivare jag inte använt på flera år av just den anledningen, egentligen borde man sälja den.
Fast är inte det väldigt beroende på vilket resin man använder?

Jag var och tittade på en som skrev ut med resin, och det luktade verkligen ingenting förän han öppnade och plockade ut modellerna, sedan luktade det lite när han tvättade.

Eller hade han något superduper kolfilter på sin skrivare?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Fast är inte det väldigt beroende på vilket resin man använder?

Jag var och tittade på en som skrev ut med resin, och det luktade verkligen ingenting förän han öppnade och plockade ut modellerna, sedan luktade det lite när han tvättade.

Eller hade han något superduper kolfilter på sin skrivare?
Jag vet inte om resinet skiljer sig mellan printertyper.
Dom flesta har en DLP som aktiverar med en LCD skärm.
Jag har en SLA som använder en laser.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag vet inte om resinet skiljer sig mellan printertyper.
Dom flesta har en DLP som aktiverar med en LCD skärm.
Jag har en SLA som använder en laser.
Kanske är lasern som gör det? Den skrivaren jag köpt har en LCD-skärm som aktiverar hartset med UV-ljus om jag förstått det rätt, dvs inga höga temperaturer eller något så det känns ju som att det borde vara hyfsat luktfritt... Filamentskrivaren smälter ju plast på hög temp, det luktar ju såklart en del beroende på materialet. Men om inte hartsen har en egen påtaglig odör så borde väl inte skrivaren bidra till att det ska lukta mer om den nu inte värmer upp det, eller? :va Jaja, det är väl bara att testa och se och sörja för god ventilation vid behov, alternativt förpassa skrivaren till ett slutet rum där man själv inte vistas.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag vet inte om resinet skiljer sig mellan printertyper.
Dom flesta har en DLP som aktiverar med en LCD skärm.
Jag har en SLA som använder en laser.
Det luktade faktiskt knappt någonting om skrivaren jag köpt. Visst har hartsen en viss doft om man luktar nära, men det blev inte värre av att köra skrivaren. Denna kalibreringsutskrift är printad med "Tough ABS-like" resin, och det kan jag säga att printa med ABS-filament luktar betydligt mycket mer...

Och fint som attan blev det dessutom! :banana :yoparty
20220914_012840.JPG
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det hände en grej... :rodnar

Har saknat min RD350 sedan jag som ung fattig student tvingades sälja den av rent ekonomiska skäl, och har länge letat efter en ersättare. Hade såklart helst velat hittat en LC som var vad jag hade, men då dessa tillverkades under så få år så är de närmast omöjliga att få tag i till rimliga priser... Har även övervägt att försöka spåra upp och köpa tillbaka "min", men den gick på export till Norge så det blir troligen inte lättare... Med det sagt, när det dök upp en YPVS i bruksskick till salu i grannkommunen kunde jag helt enkelt inte inte motstå:
RD350 1.jpgRD350 2.jpgRD350 3.jpgRD350 4.jpg

Den är lite halvsunkig i plast, lack och plåt, några fula bulor i tanken, sprucken bellykåpa och allmänt sliten, men motorn verkar väldigt frisk och det sitter bra delar på den. Besiktigad/besiktningsbefriad dessutom, så inget pyssel tänkt med denna just nu utan bara tänkt som en mysig nostalgiåkhoj. Att vid köpet kicka igång den (startade på första) och ta en liten provtur var en nostalgitripp utan dess like, även om det inte är exakt samma modell som jag hade så är igenkänningsfaktorn otroligt stor. Känns fantastiskt fint att vara tillbaka i tvåtaktsträsket! :tummenupp

 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det hände en grej... :rodnar

Har saknat min RD350 sedan jag som ung fattig student tvingades sälja den av rent ekonomiska skäl, och har länge letat efter en ersättare. Hade såklart helst velat hittat en LC som var vad jag hade, men då dessa tillverkades under så få år så är de närmast omöjliga att få tag i till rimliga priser... Har även övervägt att försöka spåra upp och köpa tillbaka "min", men den gick på export till Norge så det blir troligen inte lättare... Med det sagt, när det dök upp en YPVS i bruksskick till salu i grannkommunen kunde jag helt enkelt inte inte motstå:
View attachment 476404View attachment 476405View attachment 476406View attachment 476407

Den är lite halvsunkig i plast, lack och plåt, några fula bulor i tanken, sprucken bellykåpa och allmänt sliten, men motorn verkar väldigt frisk och det sitter bra delar på den. Besiktigad/besiktningsbefriad dessutom, så inget pyssel tänkt med denna just nu utan bara tänkt som en mysig nostalgiåkhoj. Att vid köpet kicka igång den (startade på första) och ta en liten provtur var en nostalgitripp utan dess like, även om det inte är exakt samma modell som jag hade så är igenkänningsfaktorn otroligt stor. Känns fantastiskt fint att vara tillbaka i tvåtaktsträsket! :tummenupp
Trodde du gjort någon med barn??
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
cambridge c500.jpg

En beg Cambridge audio C500 förförstärkare. Ganska ovanlig modell som tillverkades en kortare period.

Det som dock kännetecknar den är en helt otroligt kontroll av röster o högre frekvenser. Det som lätt normalt blir ett vasst ljud.

Det som dom får negativ är avsaknaden av fjärrkontroll.

Spännande att lyssna o gämföra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Vad är det för Tele du köpt? Ser inte vad det står på huvudet? Den var snygg, Custom modellen med bindings är snygg i svart annars tycker jag att svart vitt på Fender är småtråkigt. Fast jag vet att just svart var en ovanlig custom color på de riktigt gamla gitarrerna.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vad är det för Tele du köpt? Ser inte vad det står på huvudet? Den var snygg, Custom modellen med bindings är snygg i svart annars tycker jag att svart vitt på Fender är småtråkigt. Fast jag vet att just svart var en ovanlig custom color på de riktigt gamla gitarrerna.
Är en Harley Benton från thomann.se. Grym prestanda i relation till pris. Har sen tidigare två Tele av samma märke, som jag köpte i januari. Har suttit lika mycket med dessa i knät i soffan som med min original Fender Stratocaster 1989, som inhandlades i Bend i Oregon 1991 :). Har även en Harley Benton Les Paul som jag är nöjd med. Den krävde dock lite fixande på banden innan den blev ok. I övrigt är dom helt ok vid leverans. Lite fix med hals och stränghöjd, ock kanske lite intonering om man är petig. Modellen på bilden är en TE-62.

Kvalitén på deras grejor är milsvida högre nu än vad den var på den aukustiska gitarr och den banjo jag köpte för runt 10 år sedan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är en Harley Benton från thomann.se. Grym prestanda i relation till pris. Har sen tidigare två Tele av samma märke, som jag köpte i januari. Har suttit lika mycket med dessa i knät i soffan som med min original Fender Stratocaster 1989, som inhandlades i Bend i Oregon 1991 :). Har även en Harley Benton Les Paul som jag är nöjd med. Den krävde dock lite fixande på banden innan den blev ok. I övrigt är dom helt ok vid leverans. Lite fix med hals och stränghöjd, ock kanske lite intonering om man är petig. Modellen på bilden är en TE-62.

Kvalitén på deras grejor är milsvida högre nu än vad den var på den aukustiska gitarr och den banjo jag köpte för runt 10 år sedan.

Alltså vilken kvalla det har blivit på billiga musikinstrument nu för tiden, i dag är ju nybörjargitarrer faktisk spelbara och inte avskräckande så var det ju inte förr. Visst är dom är väl inte lika bra som märkes gitarrer, kanske lite tråkigare i ljudet, sämre ton, billigare mickar än Fender och liknande men dom går åt spela på, så var det inte för 30 år sen. Jag har ju själv några gitarrer och basar, vet faktiskt inte riktigt hur många men några har det blivit genom åren.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Bor i ett gammalt hus och hörnet där micron står hade bara ett enkeluttag vilket inte räcker då jag byggt ett hörnskåp med belysning som också behövde ström.
Sjukt smidigt att slippa ac adaptrar på andra uttag i köket
1663561569962.png
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top