"Det här köpte jag idag!"-tråden

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Den här köpte jag inte idag men i förgår :)
En BMW 123d, jag är riktigt nöjd än så länge! Ruggigt skön och rolig att köra, bränsle snål och 400nm i vrid borde räcka för att dra ett släp med hojarna till sommarn :)

Jag provkörde en 118d (sedan blev mina krav på bil fullständigt annorlunda eftersom jag blev mest häst igen) men tom den lilla 1,8 gick långt bättre än jag hade förväntat mig. (Har aldrig haft speciellt höga tankar om små motorer). 123d måste ju röra sig ganska friskt med 400 nm. Vad är det för årsmodell?
 
Vad ligger skatten på. Och vad låg snittförbrukningen runt i kring? Är spekulant.

Skatten ligger på 2067kr på 123:an tror den ligger på runt 1600kr för 120d och ca 1100kr för en 118d (från -08 och framåt). Sen är det vissa bilar som är dyrare, ingen sanning varför det är så, har även sett några 118d som är skattefria till 2017.

Jag köpt min bil av en kille som bor i Sthlm och som har använt bilen till och från jobbet i stan. Jag kollade färddatorn idag faktiskt, och medelförbrukningen dom sista 2500 milen låg på 0,6 l/mil, det är mesta dels i stadstrafik.
Det tycker jag är ganska bra på en bil med 200+ hk och 400nm

Jag är 29år och bor i Nyköping och jag har helförsäkrat min bil för 5400kr hel/helår

Ganska billig bil att äga och köra :)
 
Jag provkörde en 118d (sedan blev mina krav på bil fullständigt annorlunda eftersom jag blev mest häst igen) men tom den lilla 1,8 gick långt bättre än jag hade förväntat mig. (Har aldrig haft speciellt höga tankar om små motorer). 123d måste ju röra sig ganska friskt med 400 nm. Vad är det för årsmodell?

Jo då den rör sig, många gillar inte dieselkaraktären men jag älskar ett den är råstark från låga var och genom hela registret. Förövrigt så är den inte så dieselaktig i sin karaktär utan mer bensinare :)
Det absolut mest ekonomiska valet skulle ju ha varit en 118d och chippar man den så är det samma effekt som en chippad 120d.
Jag valde 123:an av lite andra anledningar som t.ex elektronisk diff, varvat lite mer, jämnare karaktär i motorn iom dubbel turbon mm. Sen är den ganska lätt att chippa för att få mer effekt, har sett många med 270hk vilket låter riktigt bra. Har ingen aning om hur låda och övriga grejer i bilen mår om man chippar den så mycket, men det går ;)
 
Jo då den rör sig, många gillar inte dieselkaraktären men jag älskar ett den är råstark från låga var och genom hela registret. Förövrigt så är den inte så dieselaktig i sin karaktär utan mer bensinare :)
Det absolut mest ekonomiska valet skulle ju ha varit en 118d och chippar man den så är det samma effekt som en chippad 120d.
Jag valde 123:an av lite andra anledningar som t.ex elektronisk diff, varvat lite mer, jämnare karaktär i motorn iom dubbel turbon mm. Sen är den ganska lätt att chippa för att få mer effekt, har sett många med 270hk vilket låter riktigt bra. Har ingen aning om hur låda och övriga grejer i bilen mår om man chippar den så mycket, men det går ;)

Låter ju inte helt fel. :) Nu blev det en X3 för mig, pga hästen. En 1-serie är ju inte optimalt att kånka omkring på 700 kg häst med. ;) Hade jag inte skaffat hästen hade dock 1-serie varit ett solklart val!
 
200077-jpg.jpg
 
Låter ju inte helt fel. :) Nu blev det en X3 för mig, pga hästen. En 1-serie är ju inte optimalt att kånka omkring på 700 kg häst med. ;) Hade jag inte skaffat hästen hade dock 1-serie varit ett solklart val!

Ettserien är förmodligen för att dra släp med lite vikt på.
Men kort avstånd mellan bakaxel och krok är ett stort plus.
Jag är ingen vän av BMW, men just ettorna känns som en biltyp som passar för BMW att bygga.
 
Låter ju inte helt fel. :) Nu blev det en X3 för mig, pga hästen. En 1-serie är ju inte optimalt att kånka omkring på 700 kg häst med. ;) Hade jag inte skaffat hästen hade dock 1-serie varit ett solklart val!

Nej det förstår jag, 1 serien får bara dra 1200kg vilket kanske är lite lite om man ska dra häst även om jag tror att det hade gått fint :)
X3:an lär ju vara ganska trevlig den oxå :)

Just det, glömde, lådan på 123:an har lite lägre utväxling än 120d & 118d har. Om det är bättre eller sämre beror nog på vad man vill ha bilen till. Jag som pendlar kanske skulle ha valt någon av dem andra pga något lägre förbrukning på motorvägen men det känns som att den går så pass billigt ändå så det kan jag leva med ;)
 
Ettserien är förmodligen för att dra släp med lite vikt på.
Men kort avstånd mellan bakaxel och krok är ett stort plus.
Jag är ingen vän av BMW, men just ettorna känns som en biltyp som passar för BMW att bygga.

Har aldrig ägt BMW tidigare och bara bara haft den här i två dagar men jag tror att jag kommer bli nöjd :)
Tycker att bakhjulsdriften ska bli riktigt rolig till vintern ;)
 
Kanske inte just den färgen, och antagligen inte fluffig heller...:hihi Men en vit konstlädermuff, varför inte? :tummenupp

Fan vad fett! Nu kör du också merca 320!
Och jag som precis ska sälja min, annars hade vi kunnat rejsa=)
 
Bilen visade sig vara allt annat än bra, och nu försöker dessutom bilfirman blåsa mig på pengar så nu ska jag gå och skriva I förbannadtråden... :mad: :huvet

W210, vad trodde du? ;)
Närå, suger att bli blåst på bilar.

Men jag saknar fortfarande min W124 E320.
En sån ska jag äga igen någon dag.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top