"Det här köpte jag idag!"-tråden

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Syster köpte en snabbare bil än mig, det går inte... chiptrim till min som ger effekten 200 till 315 hk.

Känns moget:)
 
Biltema LiFePO4 5Ah LTZ14S

View attachment 482920

Batteriet hade dött i min Honda. Det tog laddning, men det fanns ingen effekt att hämta.
Hade tänkt att köpa ett fint Yuasa, men ibland är nyfikenheten större än förnuftet.

Läste här på forumet att Shido tillverkar biltemas LifePo4-batterier, sedan dubbelkollade jag specifikationer, alla värden såg identiska ut.

Läste på mig om att blybatterier kan använda cirka 50% av angiven Ah medan LifePO4-batterier klarar 80%.

Yuasa YTZ10S - 9.1Ah, effektivt 4.55Ah
Biltema Gel - 8.6Ah, effektivt 4.3Ah (nuvarande batteri som en hjälte löste)
Shido LTZ10S - 4Ah, effektivt 3.2Ah.
42% mer energi i Yuasa-batteriet känns som för stor skillnad.

Så jag kollade om storleken större, LTZ14S (5Ah), skulle passa. Japp, samma yttermått, samma terminaler. 5Ah motsvarar 4Ah effektivt, så nu har Yuasa-batteriet bara 14% mer energi, en hanterbar skillnad. Det större batteriet kunde också leverera betydligt mer effekt, det skadar inte om det är svalare ute.


Batteriladdare 12v 4A
View attachment 482921
Biltemas motsvarighet till CTEK, med stöd för LifePo4, AGM och gel/syra.

Denna laddaren har likt CTEK ett 8-stegs laddprogram med olika cykler, men trots att laddaren har en display kan man inte se i vilket steg den befinner sig. Låter inte så intelligent.

Vill man betala 1100kr istället för 300kr har även CTEK en laddare med stöd för LifePo4, men då kan den inte ladda blybatterier istället. :gnissla
Jag har precis den laddaren. Funkar fint, även till traditionella batterier. Men köpte för lipo som jag testade i hojen. Gav dock upp på det när batteriet gång efter annan var urladdat när jag skulle iväg och fyra-fem starter på kort tid (tex shoppar i stan och stannar ofta) drog ur det helt. För lite ström totalt helt enkelt. Köpte ett kvalitetsbatteri med agm-teknik och det håller sig hundra gånger bättre även om vikten är något mer och så även priset.
 
Idag köpte/beställde jag en DS4 Executive E-tense.
Tyvärr inte leverans förräns i december...
Sjukt bekväm med standard dämparna och jag lyxade till det med "DS Active Scan Suspension" - Min vision är att jag kommer att gunga fram längs Roslagens vägar :) Å sen ljudet i stereon.. Så sjukt fint och dynamiskt ljud för att vara i en bil!!
DS_4_E-Tense_Auto_Zuerich_2021_IMG_0235 (1).jpg
 
Köpte några skivor cellplast på Byggmax och cellplastlim idag
Nu är det en låda fylld med snö och dotterns 7 månaders husky. Var det enda jag snabbt kunde komma på tills man får ordnat en frys då det är länge tills tjälen släpper.

IMG_20230418_210119.jpg
 
Nu blir det olja istället för fett framöver. Lättjobbat och relativt billigt.
Granngården Haninge. 89 spänn 0,5 liter.
Skinnstället är redan infettat i år men nu blir det lite olja också.
I min ungdom smorde jag in stövlarna med margarin en gång. Man tager vad man haver. Å man körde i ur och skur. Funkade det med.



6598F607-56AD-42A0-B22A-7C97A6065AA7.jpeg
 

975be395697b935caeaed8a2b077c921.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top