Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
donziR1 skrev:2217688Jag kan tro att det beror på att skivorna inte är helt ok. Testa att göra rent med bromsrengöring. Kan oxå ha blivit nån typ av osynlig beläggning på skivorna.
Hoppas det ordnar sig.
Jag använde bromsrengöring på mina bromsar igår, bara för att..., och min gnisslande bakbroms blev till på köpet ljudlös!!!Så bromsrengöring kan ju vara värt ett första försök, annars så håller jag med som tidigare, pasta mellan beläggplattan och kolv.... Finns även nån speciell gummipasta(röd) som man kan sätta mellan kolven och belägget... lite mer omständigt bara.... Lycka till!
Please - en förtydling tack.
Är måhända en aning dyslektisk men behöver ett klargörande om exakt var pastan ska på.
"den sida av belägget som ligger mot kolven"
Vadå för kolv? Om man inte lägger på pastan på den sida som ligger an mot bromsskivan, hur ska då gnisslet kunna försvinna?
Fast bromsverkan blir ju inte bättre av massa klet på belägget, så var fan ska pastan kletas...??
![]()
ffs, ha inte kopparpasta på anlägget mot skivan!!! Tror aldrig att belägget kan bli bra efter en sådan behandling.
Okets kolv trycker på baksidan av belägget och det är där pastan ska på.
Jag lägger ett tunt lager över hela baksidan på belägget (om man säger att ytan som pressar mot skivan är framsidan).
Blir helt gnisselfritt.
Har du provat med att smörja in bromsskivan?![]()
Det var det jag misstänkte, men jag fick för mig att det som gjorde att det gnisslade var att det har uppstått nån sorts friktion mellan belägget och skivan. En del skrev att man skulle kunna få bort gnisslet genom att bromsa hårt etc..
Har du provat med att smörja in bromsskivan?![]()
Är du sarkastisk nu?
När jag var liten gosse, så körde jag Gokart, när vi var och tränade så var det en kille som klagade över att det gnisslade när han bromsade, några äldre grabbar sa att han skulle olja in bromsskivan, vilket han gjorde..
Det gnisslade, inte men det bromsade inte heller , han åkte rätt ut i första kurvan sen, hahaha!(inget hände med honom eller karten)
Och NEJ det var jag... Ingen hade sett att han verkligen gjorde det, alla trodde att han förstod att de skojat!
Man skall faktiskt inte ha kopparfett på baksidan av beläggen, då det är aggresivt mot gummit som sitter runt kolven i oket. Man skall ha kopparfett på beläggens glidytor...alltså uppe och nere på den smala kanten. Det kanske inte händer nåt första året men så småningom så förstör det gummit. Jobbar med bilar dagligen så jag har sett det mesta. Tvätta skivan med bromsrengörning som någon sa längre upp i tråden och smörj in beläggen som jag sa.
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |