Det gnisslar när jag bromsar?

attmir

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 750
Tja!

Jag har en Fireblade av 98års modell. Jag har märkt att det gnisslar i slutet av bromsningen! Själv tycker jag att beläggen är rätt ok men man e ju ingen fena på mek. Vet någon vad detta kan bero på?
 
Jag har samma problem, gnissel i låga hastigheter. Mina belägg är nya för säsongen
 
Jag kan tro att det beror på att skivorna inte är helt ok. Testa att göra rent med bromsrengöring. Kan oxå ha blivit nån typ av osynlig beläggning på skivorna.

Hoppas det ordnar sig.
 
donziR1 skrev:
2217688 Jag kan tro att det beror på att skivorna inte är helt ok. Testa att göra rent med bromsrengöring. Kan oxå ha blivit nån typ av osynlig beläggning på skivorna.

Hoppas det ordnar sig.


Killen jag köpte hojen utav sa att skivorna knappt var inkörda och att de va tydligen ISR skivor om jag inte minns fel. Tack för tipset.
 
Testa att kleta ditt koppar eller aluminiumpasta på baksidan av bromsklossen... Den sida som ligger an mot kolven. Låter som vibrationsgnissel...
 
Jag använde bromsrengöring på mina bromsar igår, bara för att..., och min gnisslande bakbroms blev till på köpet ljudlös!!! :) Så bromsrengöring kan ju vara värt ett första försök, annars så håller jag med som tidigare, pasta mellan beläggplattan och kolv.... Finns även nån speciell gummipasta(röd) som man kan sätta mellan kolven och belägget... lite mer omständigt bara.... Lycka till!
 
Jag använde bromsrengöring på mina bromsar igår, bara för att..., och min gnisslande bakbroms blev till på köpet ljudlös!!! :) Så bromsrengöring kan ju vara värt ett första försök, annars så håller jag med som tidigare, pasta mellan beläggplattan och kolv.... Finns även nån speciell gummipasta(röd) som man kan sätta mellan kolven och belägget... lite mer omständigt bara.... Lycka till!


Ok, nu går det bara runt här...

Mina bromsar gnisslar.
VAR ska jag kleta kopparpastan?

Ska den på bromsbeläggen? På den sida som ligger an mot bromsskivan eller inte? Nån skrev baksidan, nån skrev runt om, nån skrev nåt annat... :huvet


Eller är det rent av bromsskivorna som ska rengöras...
 
Please - en förtydling tack.

Är måhända en aning dyslektisk men behöver ett klargörande om exakt var pastan ska på.

"den sida av belägget som ligger mot kolven"

Vadå för kolv? Om man inte lägger på pastan på den sida som ligger an mot bromsskivan, hur ska då gnisslet kunna försvinna?
Fast bromsverkan blir ju inte bättre av massa klet på belägget, så var fan ska pastan kletas...??

:mad:
 
Please - en förtydling tack.

Är måhända en aning dyslektisk men behöver ett klargörande om exakt var pastan ska på.

"den sida av belägget som ligger mot kolven"

Vadå för kolv? Om man inte lägger på pastan på den sida som ligger an mot bromsskivan, hur ska då gnisslet kunna försvinna?
Fast bromsverkan blir ju inte bättre av massa klet på belägget, så var fan ska pastan kletas...??

:mad:

ffs, ha inte kopparpasta på anlägget mot skivan!!! Tror aldrig att belägget kan bli bra efter en sådan behandling.
Okets kolv trycker på baksidan av belägget och det är där pastan ska på.
Jag lägger ett tunt lager över hela baksidan på belägget (om man säger att ytan som pressar mot skivan är framsidan).

Blir helt gnisselfritt.
 
ffs, ha inte kopparpasta på anlägget mot skivan!!! Tror aldrig att belägget kan bli bra efter en sådan behandling.
Okets kolv trycker på baksidan av belägget och det är där pastan ska på.
Jag lägger ett tunt lager över hela baksidan på belägget (om man säger att ytan som pressar mot skivan är framsidan).

Blir helt gnisselfritt.

Det var det jag misstänkte, men jag fick för mig att det som gjorde att det gnisslade var att det har uppstått nån sorts friktion mellan belägget och skivan. En del skrev att man skulle kunna få bort gnisslet genom att bromsa hårt etc..

Förstår visserligen inte heller hur pasta på baksidan av skivan ska kunna ta bort gnissel, men ska prova.

Tack för svaret!

Har du provat med att smörja in bromsskivan? :gnissla


Är du sarkastisk nu?

Är för trött för att märka skillnad... Förvirra inte detta mer nu när det var utrett..
 
Last edited:
Det var det jag misstänkte, men jag fick för mig att det som gjorde att det gnisslade var att det har uppstått nån sorts friktion mellan belägget och skivan. En del skrev att man skulle kunna få bort gnisslet genom att bromsa hårt etc..

Det är den friktionen som blir bromsverkan :)
Jag vet inte varför det gnisslar men en gissning är att vibrationerna som uppstår i belägget när man bromsar lite mesigt blir gnidningar mellan belägg och kolv och skriar därför. På bilar kör man ibland med "skrikplattor" som man klipper till och lägger bakom belägget istället för pasta, tror inte jag skulle göra det på en sporthoj dock...kan behöva leda bort all värme som går från belägget.
 
Har du provat med att smörja in bromsskivan? :gnissla

När jag var liten gosse, så körde jag Gokart, när vi var och tränade så var det en kille som klagade över att det gnisslade när han bromsade, några äldre grabbar sa att han skulle olja in bromsskivan:rolleyes:, vilket han gjorde..

Det gnisslade inte, men det bromsade inte heller , han åkte rätt ut i första kurvan sen, hahaha! :lol (inget hände med honom eller karten)



Och NEJ det var jag... Ingen hade sett att han verkligen gjorde det, alla trodde att han förstod att de skojat!
 
Last edited:
När jag var liten gosse, så körde jag Gokart, när vi var och tränade så var det en kille som klagade över att det gnisslade när han bromsade, några äldre grabbar sa att han skulle olja in bromsskivan:rolleyes:, vilket han gjorde..

Det gnisslade, inte men det bromsade inte heller , han åkte rätt ut i första kurvan sen, hahaha! :lol (inget hände med honom eller karten)



Och NEJ det var jag... Ingen hade sett att han verkligen gjorde det, alla trodde att han förstod att de skojat!


Jag hade lätt kunnat göra samma sak.

:dummer
 
Man skall faktiskt inte ha kopparfett på baksidan av beläggen, då det är aggresivt mot gummit som sitter runt kolven i oket. Man skall ha kopparfett på beläggens glidytor...alltså uppe och nere på den smala kanten. Det kanske inte händer nåt första året men så småningom så förstör det gummit. Jobbar med bilar dagligen så jag har sett det mesta. Tvätta skivan med bromsrengörning som någon sa längre upp i tråden och smörj in beläggen som jag sa.
 
Man skall faktiskt inte ha kopparfett på baksidan av beläggen, då det är aggresivt mot gummit som sitter runt kolven i oket. Man skall ha kopparfett på beläggens glidytor...alltså uppe och nere på den smala kanten. Det kanske inte händer nåt första året men så småningom så förstör det gummit. Jobbar med bilar dagligen så jag har sett det mesta. Tvätta skivan med bromsrengörning som någon sa längre upp i tråden och smörj in beläggen som jag sa.

Biltema har skrikdämpningsplattor universal som man klipper till önskad form och klistrar på baksidan av beläggen. Alltså inte på friktionssidan mot skivan. Brukar fungera ypperligt.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89341

I övrigt som ovanstående citat!
 
För den som är intresserad: http://www.rubore.com Företaget som jag jobbar på och som tillverkar är störst i världen på att tillverka shims (skrikdämpningsplattor). Levererar till mer eller mindre alla bilmodeller och även till t.ex. AP Racing/Ferrari/Porsche. Saxat från hemsidan:

At the end of the nineteen seventies asbestos was prohibited as an ingredient in the formulation of friction materials. Asbestos was not only very functional in improving the performance characteristics of the materials e.g.: wear and friction, but it also assisted in absorbing noise and vibrations generated in parts of the braking system.

Since the prohibition of asbestos and it’s replacement in friction materials by other fibrous materials and metals, brake noise problems have increased to such an extent that studies show that it has become a major source of irritation to the vehicle driver. Solving of noise related problems is now of paramount importance to the vehicle manufacturers.
 
Bosse bildoktorn ordinerar att borra små hål i belägget och sticka in stift från en blyertspenna för att inte bromsarna ska skrika, men som ngn sa innnan så är skrikdämpningsplattor från Biltema the shit
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top