Det går tungt i MC branschen

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Då dar det dags för säsongens nästa KK. Ragnars MC som är moderbolaget till Funbike ansökte om KK i månadsskiftet. Ett företag som jag bara har god erfarenhet av men som ändå inte fick ekonomin att gå ihop.

Tittar man runt på allabolag eller liknande tjänster så slås man av att det är många av de stora bolagen i mcbranchen som levererar nära nog nollresultat och står på ganska skakig finansiell grund. Många har ökande omsättningar som tecken på att där säljs mycket cyklar men till obefintlig vinst.

Tar man Lelles mc som exempel på ett bolag som lyckats i branchen på senare år. så omsätter man idag dubbelt så mycket som under finanskrisens efterdyningar när få var sugna på att köpa hojar. Omställningen från utskälld postorder som aldrig fungerade till ledande på KTM/Husq delar online är imponerande.
lelles.JPG
 
Försöker gynna svensk marknad så mycket som det går och tycker alla borde göra det mer. Det är inte alltid värt att behöva vänta en månad för att få någonting några hundralappar billigare (för det mesta man behöver, behöver man inom ganska omgående).

S-Racing ringer jag alltid och det är sällan det inte finns något jag efterfrågar, dessutom till kanonpriser :)

EBay är alltid sista utvägen, men beställer alltid kåpor därifrån och skruvsatser som ändå bara ska sättas på en gång innan det är paj igen. En gång på, aldrig av. Gäller både kåpor och skruv :hihi
 
Beställde delar på Lelles som inte kom på läääänge . Det kan ju hända men ingen info alls kom så jagbeställde samma på 24 mx som skickade direkt och meddelade flera gånger om när och hur ordern var på väg .
Så även om Lelles tydligen går hyfsat så finns det uppenbart utrymme för förbättringar. Varför skulle inte de fysiska handlarna kunna vara lika bra på service som näthandeln ?
 
Ang funbike ; jag tror att många drar sig för att handla där. Inte så kul att behöva tjata flera gånger för att få sina nya registreringsbevis efter ett köp! Att dessutom bara sälja KTM gynnar ju bara den egna verkstaden..
 
Beställde delar på Lelles som inte kom på läääänge . Det kan ju hända men ingen info alls kom så jagbeställde samma på 24 mx som skickade direkt och meddelade flera gånger om när och hur ordern var på väg .
Så även om Lelles tydligen går hyfsat så finns det uppenbart utrymme för förbättringar. Varför skulle inte de fysiska handlarna kunna vara lika bra på service som näthandeln ?

Har exakt samma problem som dig, alltid gillat Lelles och beställt hyffsat mycket därifrån. Men beställde en bunt grejer för iaf en månad sedan, hälften har kommit väntar fortfarande på resten däribland en mekbok.

Fick aldrig någon förklaring eller notis om att det var restat, mailade själv och fick då besked att det inte fanns i lager och de skulle skicka så fort de fått in det.

Så jag finns absolut rum för förbättringar speciellt något så simpelt som att meddela kund att något kommer dröja.
 

MX24 och XL Moto har lager och personal i Polen. I alla fall har mina ordrar till Norge levererats från Polen. De låga lönenivåerna och lagerkostnaderna gör säkert att de kan hålla en högre servicenivå. Men oavsett så borde en svensk MC firma kunna ta sig tid att ge bra service och svar.
 
MX24 och XL Moto har lager och personal i Polen. I alla fall har mina ordrar till Norge levererats från Polen. De låga lönenivåerna och lagerkostnaderna gör säkert att de kan hålla en högre servicenivå. Men oavsett så borde en svensk MC firma kunna ta sig tid att ge bra service och svar.

24mx i Sverige finns fysiskt i Sthlm, både concept store och lager man kan hämta grejerna man beställt.

Jag tycker 24mx är en förebild och där märks det att det är folk som är företagare i första hand och inte mcåkare som blivit arbeslösa och startat en butik. Det är precis samma service som när man beställer sina datorprylar från Dustin eller elvisp från Tretti, det bara fungerar istället för förseningar och dåliga undanflykter man är van vid från mcbranchen. Att jag sen hellre skulle cykla än montera en Twenty växelspak på min hoj är en annan femma.....
 
Har exakt samma problem som dig, alltid gillat Lelles och beställt hyffsat mycket därifrån. Men beställde en bunt grejer för iaf en månad sedan, hälften har kommit väntar fortfarande på resten däribland en mekbok.

Fick aldrig någon förklaring eller notis om att det var restat, mailade själv och fick då besked att det inte fanns i lager och de skulle skicka så fort de fått in det.

Så jag finns absolut rum för förbättringar speciellt något så simpelt som att meddela kund att något kommer dröja.

Precis. Det är sånthär som de professionella ehandelsföretagen kan. När ordern är plockad så skickar systemet automatiskt en notis till köparen om att produkt XX och XY tyvärr är restnoterade och skickas gratis i efterhand. Om du önskar avbeställa produkterna svara på detta mail.

Nej istället får man en överraskning när man hämtar paketet på posten och hälften saknas. Mailar handlaren som svarar efter 4 arbetsdagar med att de inte vet när det kommer och skyller på PostNord. Den verkliga anledningen är att de inte har beställt varan från grossisten för de väntar på att sambeställa en större mängd grejer...
 
Nu verkar Funbike ha plockat ner skylten igen. För ett par månader sedan beställde jag ett par stövlar där, och i början hade dom knappt ett leveransdatum, men när jag väl fick det så flyttades det fram igen och igen. Dom skulle ha kommit förra veckan, så vi pratades vid i fredags, och då var senaste budet kanske det här veckan, eller om en månad. Det har fortfarande inte kommit några stövlar, och när jag försökte ringa idag så existerade inte numret längre. Nåja, levererar man aldrig så lär man inte få in några pengar heller.
 
MC-branschen kan inte ha det lätt. MC-körande är ett nöje med både hög och dyr instegströskel. Sånt tar alltid stryk när det går mot lågkonjunktur.

Som om inte det räckte lever många handlare kvar i en svunnen tid. Otillgängliga öppettider för oss som arbetar, prispåslag som hör till tidigt 90-tal och hemsidor som lämnar mycket att önska. Att bara sälja duells sortiment med rekommenderat pris, det håller inte.

När Boris nämner "stora bolag" tänker jag att det ofta är synonymt med långsamma bolag. Att först tackla internethandel och börja få grepp om den lagom tills ekonomin dippar, det är smärtsamt.

Sedan tror jag inte man har det lätt kulturellt heller. Jag upplever att mc inte är särskilt accepterat eller uppskattat av folk överlag. Något jag tycker mig symboliseras med SMC-tidningen, som verkar ha full beröringsskräck för sport- och lekhojar, såvida det inte är ett foto från knix, bandagar och hojträffar.

För er som hängt med längre, vad upplever ni nu jämfört mot 90- eller 80-tal? Min far pratar ibland om hur MC inte bara var ett nöje förut, utan även ett transportfordon. Så är det inte riktigt längre, även om det så klart finns entusiaster som har MC till transport.
 
Last edited:
Nu verkar Funbike ha plockat ner skylten igen. För ett par månader sedan beställde jag ett par stövlar där, och i början hade dom knappt ett leveransdatum, men när jag väl fick det så flyttades det fram igen och igen. Dom skulle ha kommit förra veckan, så vi pratades vid i fredags, och då var senaste budet kanske det här veckan, eller om en månad. Det har fortfarande inte kommit några stövlar, och när jag försökte ringa idag så existerade inte numret längre. Nåja, levererar man aldrig så lär man inte få in några pengar heller.
Jag rättar mig själv, dom verkar vara alive and kicking :tummenupp Jag ringde med både privata och firmanallen, olika operatörer, och båda gångerna fick jag samma svar, det fanns ingen abonnent. Men för en stund sedan testade jag igen, och då kom jag fram! När jag frågade om dom hade haft problem med telefonen idag så trodde dom inte det, men det hade ju å andra sidan varit väldigt lugnt, ovanligt få hade ringt dom... :rolleyes:
 
Var tvungen att åka förbi en snabbis. Vet inte om de bytt skylt men nu satt det en stor fin en ovanför entren
 
Tycker Funbike är ett företag som kursar, återuppstår, kursar igen, återuppstår (senast såg jag dom nyetablerade på handelsområdet Hälla i Västerås), och nu tydligen kursat igen.

I samma område har dessutom Handelsboden för inte alls så länge sedan etablerat sig här i Västerås. Dom verkar mer seglivade i alla fall.
 
Tycker Funbike är ett företag som kursar, återuppstår, kursar igen, återuppstår (senast såg jag dom nyetablerade på handelsområdet Hälla i Västerås), och nu tydligen kursat igen.

I samma område har dessutom Handelsboden för inte alls så länge sedan etablerat sig här i Västerås. Dom verkar mer seglivade i alla fall.

Nja ta det lite piano nu. Dom bytte nog bara skylt...
 
Angående 24 mx så har jag aldrig fått grejerna på under en vecka. De tycker jag e under all kritik...
 
Tycker Funbike är ett företag som kursar, återuppstår, kursar igen, återuppstår (senast såg jag dom nyetablerade på handelsområdet Hälla i Västerås), och nu tydligen kursat igen.

I samma område har dessutom Handelsboden för inte alls så länge sedan etablerat sig här i Västerås. Dom verkar mer seglivade i alla fall.
Som sagt, se mitt andra inlägg, dom hade inte alls konkat, dom hade bara problem med sin teleoperatör som påstod att numret saknade abonnent i några timmar.
 
MC-branschen kan inte ha det lätt. MC-körande är ett nöje med både hög och dyr instegströskel. Sånt tar alltid stryk när det går mot lågkonjunktur.

Som om inte det räckte lever många handlare kvar i en svunnen tid. Otillgängliga öppettider för oss som arbetar, prispåslag som hör till tidigt 90-tal och hemsidor som lämnar mycket att önska. Att bara sälja duells sortiment med rekommenderat pris, det håller inte.

När Boris nämner "stora bolag" tänker jag att det ofta är synonymt med långsamma bolag. Att först tackla internethandel och börja få grepp om den lagom tills ekonomin dippar, det är smärtsamt.

Sedan tror jag inte man har det lätt kulturellt heller. Jag upplever att mc inte är särskilt accepterat eller uppskattat av folk överlag. Något jag tycker mig symboliseras med SMC-tidningen, som verkar ha full beröringsskräck för sport- och lekhojar, såvida det inte är ett foto från knix, bandagar och hojträffar.

För er som hängt med längre, vad upplever ni nu jämfört mot 90- eller 80-tal? Min far pratar ibland om hur MC inte bara var ett nöje förut, utan även ett transportfordon. Så är det inte riktigt längre, även om det så klart finns entusiaster som har MC till transport.
Håller med om det du skriver. För länge sedan, före min tid, var mc ett transportmedel för de som inte hade råd med bil. Sen var det en budgethobby, nåt som arbetargrabbar kunde hålla på med. Hojar var enkla mekaniskt, man kunde fixa det mesta själv. Mc-kortet tog man på tre lektioner, åtminstone om man kört moppe tidigare.

Nu har mc-åkande fått lite överklassprägel, det kostar en förmögenhet att ta lappen och hojarna har blivit tekniska underverk med abs, bränsleinsprutning och annat. Folk som kör hoj idag verkar lika mycket vilja köpa sig en identitet, att visa vem man är eller vill vara. Sånt tycks vara viktigare än själva körandet.
 
Back
Top