Det finns ingen rättvisa......

R1-benji skrev:
kan man inte anpassa sig borde man inte vara i sverige,håll kvar ditt tro,ditt sätt o klä dig ditt kultur din tradition,Men för fan anpassa dig till det svenska samhällets lagar o regler.hoppas detta inte tas rasistiskt på nåt sätt då jag själv e persier

Tråkigt med din hoj, hoppas att det löser sig.
Men jag blev nyfiken på det här med att anpassa sig. Finns det något samhälle där stöld inte är en stöld? Kanske är jag bara okunnig men jag känner inte till något land/samhälle där det är tillåtet att ta någon annans egendom, bryta upp lås och använda det som ditt.

R1-benji skrev:
men jag måste vara ärlig,om dettta hade hänt i mitt hemland,så hade jag kunnat slå dom allt jag ville , sen lämna dom över till polisen o fått ett stort TACK.
Tyvärr får man ju inte göra så i Sverige eftersom det är synd om dom stackars brottslingarna :rolleyes: Jag hoppas att allt ordnar sig för dig.

Micke

Pluggen skrev:
Tyvärr får man ju inte göra så i Sverige eftersom det är synd om dom stackars brottslingarna :rolleyes: Jag hoppas att allt ordnar sig för dig.

Micke

Precis. Dem är det synd om, men du får skylla dig själv som tror att du är något, och skaffar något som någon annan vill ha men inte kan köpa. :huvet

Packet som snodde din hoj skulle ju kunna betala skulden genom att bli dina personliga slavar.

R1-benji skrev:
Fick en samtal från en tjej i fre om att mitt hoj stod utanför hennes trappuppgång,såklart stulen.från garaget som jag delar med en annan kompis som också har en r1,båda hojarna var avställda då vi var på semester .stod två bilar i samma garage som e våran me.mitt stod kvar när jag kommer till platsen typ 10 min från garaget,den andra hade dom åkt iväg me....tjejen hade ringt polisen och tagit kort på tjuvarna,jag sitter o väntar i bilen med en rattkrycka samtidigt som jag väntar på polisen,då jag inte får röra mitt hoj tills polisen kommer.Då kommer tjuvarna tillbaka med kompisens hoj,ställer hojen brevid min o drar över överdraget o går i huset...tänkte dra ut o banka allt jag kan med rattkryckan på båda sketungarna men tänkte efter o inte göra saken värre för mig själv.3 timmar senare kommer polisen :kocko .tar sketungarna på förhör då jag pekat ut dom och har en vittne med bildbevis.(Tjuvarna jo...2-4 somaliska sketungar på 17-20 år,ingen svensk leg,bara papper från migrationverket)polisen släpper dom efter 2 timmar på plats förhör.
vilka idioter tjuvar hojar för att sen ställa dom utanför sitt lägenhet.
skador på mitt hoj....bruten ´styrlås,tändning,sönder frambromsskiva(efter att dom har fillat upp skivan för att få bort abus skivlås,repor på hela hojen,skrapad slipon,spricka i toppkåpa +bakkåpa ,motormässig vet jag inte än.
kompisen var det ungefär samma skador,men hans bromsskiva var hel,eftersom han hade en abus hänglås o det behövde dom inte filla i skivan för att få bort.
nu står hojarna på yamaha,men det kommer säkert inte bli nån åkande en tid framåt + 3000kr i självrisk.
Vet inte vad som händer med sketungarna men man får hoppas på det bästa.Ibland önskar man att man hade gått ut o gett dom stryk .men då hade jag säkert åkt ditt för misshandel.det finns ingen rättvisa.det enda polisarna e bra på e nog att sätta dit dig för fortkörning o felplacerad regskylt. :(

För helvete, snart blir det medborgargarde för och kunna motarbeta packet som inte kan hålla reda på mitt o ditt!!!

supernaut skrev:
Tråkigt med din hoj, hoppas att det löser sig.
Men jag blev nyfiken på det här med att anpassa sig. Finns det något samhälle där stöld inte är en stöld? Kanske är jag bara okunnig men jag känner inte till något land/samhälle där det är tillåtet att ta någon annans egendom, bryta upp lås och använda det som ditt.

du har rätt..det finns ingen land där stöld e lagligt,men hade man haft lite hårdare straff i sverige mot vissa saker så kanske man kunnat ha sina saker i fred....

slangarn skrev:
Sen har vi ju ingen yttrandefrihet längre i komunism Sverige

Åh jo.. det har vi nog! Vi har däremot ingen "kränkandefrihet" i kommunistsverige!
....Till och med de främsta förespråkarna för vissa främlingsfientliga partier i landet förstår detta till skillnad från en stor del av deras skock rakade anhängare!

Jag skulle KRÄVA att tjuvarna betalar för alla skador, ev: självrisk.
När man nu faktiskt har lyckats fånga tjuvarna för en gångs skull.
Låt dem pröjsa, DU SKALL INTE BETALA ETT ***** ÖRE!

Om nu rättsväsendet skall visa sig fungera så skall inte ett brottsoffer behöva stå och betala pengar för att denne blivit utsatt för ett brott.

Stå på dig. Stenhårt :gnissla

Daddy skrev:
Om nu rättsväsendet skall visa sig fungera så skall inte ett brottsoffer behöva stå och betala pengar för att denne blivit utsatt för ett brott.

...det är så det fungerar. Undantaget är om den skyldige helt saknar tillgångar...

Daddy skrev:
Jag skulle KRÄVA att tjuvarna betalar för alla skador, ev: självrisk.
När man nu faktiskt har lyckats fånga tjuvarna för en gångs skull.
Låt dem pröjsa, DU SKALL INTE BETALA ETT ***** ÖRE!

Det där fungerar sisådär. Blev av med en bil en gång - några tokiga norrmän som stal min bil och körde den till Norge dit jag fick åka och hämta den. Pröjsade självrisk och fick sen hjälp av norska polisen att stämma biltjuvarna (de åkte fast såklart). Efter fem år ungefär kom ett utbetalningskort från norska staten på pengarna. Skurkarna saknade förstås pengar och efter en viss tid så pungade staten ut med stålarna istället.

korvgubbe skrev:
...det är så det fungerar. Undantaget är om den skyldige helt saknar tillgångar...

Har dom en lägenhet så har dom väl tillgångar, annars är det nåt som är jävligt fel i sverige.

sEiKo skrev:
Har dom en lägenhet så har dom väl tillgångar, annars är det nåt som är jävligt fel i sverige.

Jag skulle nog kunna sätta rätt mycket på att det isåfall är deras föräldrars lägenhet om de är 17-18... Jag vet inte om du skulle tycka det vore rätt att dina päron tvingades sälja sina ägodelar om DU begick ett brott... Oavsett hur man ser på barnuppfostran så tror jag få vill lägga över för mycket ansvar på föräldrarna...

Mr o skrev:
Satan va drygt. Att inte folk kan skilja på mitt o ditt. :huvet
Det var tur att du kunde behärska dig och inte tog lagen i egna händer.
Själv vet jag inte hur jag skulle reagera i en sådan situation, hoppas man slipper uppleva någon bara.
Om inte bängen behagar komma omgående kan du ju säga "att nu går jag och bankar skiten ur dom, skicka en ambulans istället"
Skulle tro att bängens inställelsetid plötsligt minskar till sekunder istf timmar...
Det är ju dessutom tillåtet att ångra sig betr sina "kommande åtgärder".
Metoden har provats i ett fall och funkade då...

Rättsväsendet borde vara hårdare mot dessa personer och statuera exempel på vad man inte ska hitta på när man kommer till sverige. Tror ingen i Sverige är rädd för rättsväsendet.

korvgubbe skrev:
Jag skulle nog kunna sätta rätt mycket på att det isåfall är deras föräldrars lägenhet om de är 17-18... Jag vet inte om du skulle tycka det vore rätt att dina päron tvingades sälja sina ägodelar om DU begick ett brott... Oavsett hur man ser på barnuppfostran så tror jag få vill lägga över för mycket ansvar på föräldrarna...

Är personen i fråga 17 år gammal är det faktiskt föräldrarna som är ansvarig. Myndighetsåldern i Sverige är 18.

blacktriple skrev:
Är personen i fråga 17 år gammal är det faktiskt föräldrarna som är ansvarig. Myndighetsåldern i Sverige är 18.

Så det är alltså praxis att föräldrar tvingas sälja egendom för att täcka skadeståndskrav som ungarna dragit på sig? ....bara nyfiken...

korvgubbe skrev:
Så det är alltså praxis att föräldrar tvingas sälja egendom för att täcka skadeståndskrav som ungarna dragit på sig? ....bara nyfiken...

Jag är inte samhällsvetare eller speciellt insatt i det svenska rättssytemet men jag har alltid trott att en omyndig person står under förmyndigande av förälder eller vårdnadshavare.

Hur mycket detta förmyndigande ska täcka vet jag inte men om snorungarna blir ersättningsskyldiga och själva saknar ekonomiska resurser borde väl förmyndaren bli den som ska betala?

Eller? :va

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026