Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Nu är det så att jag precis köpt en hemmabioanläggning, men jag har lite problem att ställa in ljudet ordentligt.
Jag tycker inte att jag får fram någon bas, när jag tittar film är det mkt bra, men när jag lyssnar musik är det ingen vidare bas.
Högtalarna är av märket Paradigm, och förstärkaren Proson, fråga mig inte efter modellnamn.
Jag har gjort en fin liten skiss på hur rummet ser ut o stora drag, är det rätt placerat?

B = Bakre
F = Främre

Bifogat

• rum.JPG
    rum.JPG
    18.3 KB · Visningar: 187
Om du hör basen när du lyssnar på musik har du ställt in den fel.

Vid film ska du höra effekterna, vid musik ska du bara känna att det finns en botten. :tummenupp

ett lurigt tips är att göra tvärtom. Lägg basen i soffan och kryp sen runt i rummet. där du hör den bäst ställer du den :)

blacktriple skrev:
2425910 Om du hör basen när du lyssnar på musik har du ställt in den fel.

Vid film ska du höra effekterna, vid musik ska du bara känna att det finns en botten. :tummenupp

Nu är jag inte riktigt med dig, det är väl klar att man ska höra bas när man lyssnar på musik?

SirWankalot skrev:
2425920 ett lurigt tips är att göra tvärtom. Lägg basen i soffan och kryp sen runt i rummet. där du hör den bäst ställer du den :)

Jasså, så det blir tvärtom menar du! Smart! Det ska jag prova!

Last edited:
Machmud skrev:
2425927 Nu är jag inte riktigt med dig, det är väl klar att man ska höra bas när man lyssnar på musik?
Klart man ska :tummenupp

Basen ska vara ren och distinkt. Är anläggningen i trim ska du kunna blunda och se framför dig hur basistens fingrar rör sig på basgitarrhalsen.

Machmud skrev:
2425893 Nu är det så att jag precis köpt en hemmabioanläggning, men jag har lite problem att ställa in ljudet ordentligt.

Vad är det för hemmabioanläggning?!
Många billigare anlägningar har ju rätt klena satelliter och en halvkass baslåda. Vid film funkar det eftersom det oftast bara handlar om rent muller och/eller prat och ev höga skärande ljud. Allt som behövs är alltså bas och diskant och det levererar dessa system.

Om du däremot börjar lira lite riktig musik (inte umpf-umpf-umpf-umpfumpfumpf-musik) så är det rätt sanolikt att mellanregistret går helt förlorat p.g.a. av att systemet är byggt för just film.

mb skrev:
2425963 Klart man ska :tummenupp

Basen ska vara ren och distinkt. Är anläggningen i trim ska du kunna blunda och se framför dig hur basistens fingrar rör sig på basgitarrhalsen.

Beror ju på hur plattan är mixad också. Det går att "gömma" basen rätt bra om man vill.

Chris Ash skrev:
2426106 Beror ju på hur plattan är mixad också. Det går att "gömma" basen rätt bra om man vill.
Inget jag har någon personlig preferens för, men visst. Det är naturligtvis inte säkert att det finns nån distinkt bas att lyssna efter på en given platta. Man får leta upp en "testskiva" som funkar skapligt. Jag brukar t.ex. köra up and at it med Pierre Swärd som testskiva för rock-blues-jazz-anläggningar.

korvgubbe skrev:
2426072 Vad är det för hemmabioanläggning?!
Många billigare anlägningar har ju rätt klena satelliter och en halvkass baslåda. Vid film funkar det eftersom det oftast bara handlar om rent muller och/eller prat och ev höga skärande ljud. Allt som behövs är alltså bas och diskant och det levererar dessa system.

Om du däremot börjar lira lite riktig musik (inte umpf-umpf-umpf-umpfumpfumpf-musik) så är det rätt sanolikt att mellanregistret går helt förlorat p.g.a. av att systemet är byggt för just film.

Högtalarna utan stärkare kostade 10 000 på hifi klubben, så något billigt skräp är det inte frågan om.

Allt är utmärkt i systemet utom just basen som jag saknar litegranna, det är just därför jag tror att den är felplacerad.

Machmud skrev:
2426129 Högtalarna utan stärkare kostade 10 000 på hifi klubben, så något billigt skräp är det inte frågan om.

Allt är utmärkt i systemet utom just basen som jag saknar litegranna, det är just därför jag tror att den är felplacerad.
Hembiostärkare kan vara strömklena ibland. Med ett bra slutsteg ska du kunna få basen att framträda rent vid vanlig tvåkanals lyssning utan subbas inkopplad. Det ska dock inte "mullra" när man lyssnar på musik, så som det det mullrar i Matrix' explosiva scener... Extra sub-basar kan med försiktighet användas vid musiklyssning.

Jag är tveksam till att ha subben bakom soffan. Över huvud taget kan hörn vara farliga då det blir interferens bland vågorna som studsar mellan rummets hörn. I mitten av fronthögtalarna och en bit ifrån väggen brukar göra susen.

Last edited:
mb skrev:
2426137 Hembiostärkare kan vara strömklena ibland. Med ett bra slutsteg ska du kunna få basen att framträda rent vid vanlig tvåkanals lyssning utan subbas inkopplad. Det ska dock inte "mullra" när man lyssnar på musik, så som det det mullrar i Matrix' explosiva scener...

Jag är tveksam till att ha subben bakom soffan. Över huvud taget kan hörn vara farliga då det blir interferens bland vågorna som studsar mellan rummets hörn. I mitten av fronthögtalarna och en bit ifrån väggen brukar göra susen.

Det är inte problemet med min, den driver mina stora högtalare utan problem, och det sitter bla 8 st 12" i dom.

Det måste vara något annat, möjligen att ljudet blir fel eftersom att rummet är fel möblerat eller något liknande.
Juste, detta är en övervåning på en villa med snedtak, så två av väggarna är "lutade".

Jag ska prova att flytta fram suben.

Machmud skrev:
2426155 Det är inte problemet med min, den driver mina stora högtalare utan problem, och det sitter bla 8 st 12" i dom.

Jag ska prova att flytta fram suben.

Du har inte kopplat fel så några högtalare blivit fasvänd?

Subban ska stå typ tre dec från väggen och gärna i ett hörn.

om det är nya grejer tar det ett tag innan det är inspelat, just basar är känsliga för detta. Det tog nog ca 75 timmar innan min bas "släppte". Sen med snetak och så kan det ju bli konstiga vågor. Om du har bas i film men ej musik, testa och ställ stärkaren i stereoläge när du kör musik.

mb skrev:
2426121 Inget jag har någon personlig preferens för, men visst. Det är naturligtvis inte säkert att det finns nån distinkt bas att lyssna efter på en given platta. Man får leta upp en "testskiva" som funkar skapligt. Jag brukar t.ex. köra up and at it med Pierre Swärd som testskiva för rock-blues-jazz-anläggningar.

Givetvis, på alla "rättmixade" plattor ska basen höras klart och tydligt! Själv använder jag ofta Whitesnakes "Trouble" som referens när jag pratar bra basljud.

Minimum och maximum.

Om du spelar högt i rummet och testar att röra dig runt så kanske du märker av något ställe där basen spelar lågt och ett ställe där den spelar högt (det finns)

Kanske ska testa att placera basen på ett sådant ställe att du får maximum då du sitter i soffan. Alltså får du nog testa att flytta runt den bara. Ibland kan basar låta bättre om man ställer den med elementet emot en väg osv. Det är bara att testa!

korvgubbe skrev:
2426164 Du har inte kopplat fel så några högtalare blivit fasvänd?

En placering i hörn ger bashöjning, men också ojämn fördelning av ljudet i rummet samt ökade risker för durande och interferens.

Med "bas", menar du det som kommer ur dina andra högtalare med 8 st 12" i?

I så fall finns det inget problem.

korvgubbe skrev:
...

Caveman!

Last edited:
Man får utsläckningar i basen om man ställer högtalarna på vissa punkter i rummet. Testa att flytta ena högtalare till hörnet t. ex. och se om det blir bättre.

Generellt sätt så får man mer bas om man har hägtalarna längs kortväggen i rummet. Men man får bättre ljud i övriga registret om man ställer dom längs långsidan, eftersom det är längre tillsidoväggarna. Det innebär att reflektionerna från väggarna blir mer diffusa och inte stör ljudbilden lika mycket.

Machmud skrev:
2425893 Nu är det så att jag precis köpt en hemmabioanläggning, men jag har lite problem att ställa in ljudet ordentligt.
Jag tycker inte att jag får fram någon bas, när jag tittar film är det mkt bra, men när jag lyssnar musik är det ingen vidare bas.
Högtalarna är av märket Paradigm, och förstärkaren Proson, fråga mig inte efter modellnamn.
Jag har gjort en fin liten skiss på hur rummet ser ut o stora drag, är det rätt placerat?

B = Bakre
F = Främre

Personligen hade jag centrerat bakhögtalarna runt soffan om det är där du sitter mest, samt placerat basen på den öppnaste ytan tillgänglig.

Chris Ash skrev:
2426106 Beror ju på hur plattan är mixad också. Det går att "gömma" basen rätt bra om man vill.

Ja, Metallicas ...And Justice For All är väl ett alldeles utmärkt exempel. Undrar om Jason är nöjd över slutresultatet?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT